کد خبر: ۱۴۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
در پی‌ لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران امریکا نیز تحریم‌های صنعت هواپیمای مسافربری ایران را که بیش از سه ده به طول انجامیده بود لغو کرد، صنعتی که روزگاری نه چندان دور یکی‌ از مدرن‌ترین و بزرگترین خطوط هوایی دنیا محسوب می‌شد و با اعمال تحریم‌های امریکا رفته رفته از آن هواپیماهای مدرن کوچک و بزرگ چیزی جز هواپیماهای فرسوده، از کار افتاده و خوفناک باقی‌ نذاشت
تجارت امروز: در پی‌ لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران امریکا نیز تحریم‌های صنعت هواپیمای مسافربری ایران را که بیش از سه ده به طول انجامیده بود لغو کرد، صنعتی که روزگاری نه چندان دور یکی‌ از مدرن‌ترین و بزرگترین خطوط هوایی دنیا محسوب می‌شد و با اعمال تحریم‌های امریکا رفته رفته از آن هواپیماهای مدرن کوچک و بزرگ چیزی جز هواپیماهای فرسوده، از کار افتاده و خوفناک باقی‌ نذاشت.

بزرگترین خط هواپیمایی خاور میانه در قبل از انقلاب با اعمال تحریم‌های امریکا در سراشیبی فرسودگی و زیان دهی‌ قرار گرفت، زیرا ایران مجبور بود برای تعمیرات این هواپیماها قطعات آنها را به چندین برابر قیمت و از بازارهای دست چندم تهیه کند. این خسارات جبران‌ناپذیر توامان شد با لغو شدن پروازهای مهم از لحاظ استراتژیکی برای یک ایر لاین قوی از جمله لغو پرواز مستقیم تهران‌نیویورک، تهران توکیو و بسیاری دیگر از پرواز ها، اما بدترین ضربه‌ ممکن برای هر شرکت از لحاظ اقتصادی در دنیا را می‌توان از دست رفتن اعتبار و اعتماد مردم به آن شرکت دانست.

خطوط هوایی ایران با تاخیر‌های طولانی مدت و منحصر به فرد خود، پروازهای توأم با حوادث زیاد و گاه با سوانحی جبران ناپذیر نه تنها جای خود را به ایر لاین‌های کشورهای نو ظهوری همچون امارات و بحرین داد بلکه در داخل نیز اعتماد مردم از این ایرلاین‌ها سلب شد و اگر آنها گزینه‌ای جز خطوط داخلی‌ داشتند قطعا از آن استفاده می‌کردند.

اما فارغ از این مهم که ورشکستگی در صنعت هوایی که یکی‌ از مهم‌ترین صنایع هر کشوری است بیشتر متوجه کدام دولت، ایران یا آمریکا و یا کدام گروه است، باید لغو تحریم این صنعت مهم را به فال نیک گرفت و در راستی‌ ساختن چهره‌ای همانند گذشته از خطوط هوایی خود در اذهان مردم کشور خود، منطقه و دنیا تلاش کنیم. اما طبق گزارش‌ها و خبر‌های رسیده دولت تدبیر و امید گام‌های خود را اصولی و منطقی‌ برمی‌دارد و به سراغ خوش نام‌ترین سازندگان این صنعت در جهان رفته است.

طبقه گزارش موسسه انگلیسی‌ اسانت فلایت گلوبال متوسط عمر ناوگان هوایی ایران ۲۳ سال است .نیاز ایران به هواپیماهای مدرن و جدید را می‌توان به سه بخش کوتاه برد، با هواپیماهای با ظرفیت کمتر ا‌ز ۸۰ نفر و میان برد با ظرفیتی کمتر ا‌ز ۲۰۰ نفر که این، دو بخش نیاز قابل توجه ایران را شامل می‌شوند و در بخش سوم نیاز به هواپیماهایی غول پیکر با برد طولانی است. مهمترین نیاز فعلی ایران هواپیماهایی با برد کوتاه و میان برد است.

اصغر فخریه کاشان، معاون وزیر راه و شهرسازی، در اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ گفت: قرارداد خرید ۴۰ فروند هواپیمای کوتاه برد با شرکت "آی‌ تی‌ آرّ"بسته شده که بخش عمدهای از این هواپیماها طی‌ سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ایران تحویل داده خواهد شد. در ایران هم اکنون پروازهای داخلی‌ با تعداد مسافر کم توسط سه هواپیماهای فوکر ۱۰۰، آی‌ تی‌ آرّ ۷۲ و بی‌‌ای یی ۱۴۶ انجام می‌شود که از این سه مدل، دو مدل آنها سال‌هاست نه تنها تولید نمی‌شود بلکه کارخانه‌‌ سازنده آن هم ورشکست یا منحل شده است. اما شرکت سازنده آی‌ تی‌ آرّ یکی‌ از فعال‌ترین کارخانه‌های جهان در بخش هواپیماهای مسافربری کوچک است.

بنا به اطلاعات مندرج در وب سایت رسمی این شرکت ایتالیایی_فرانسوی این هواپیما می‌تواند تا سقف ۷۴ نفر به صورت سصدلی‌‌های تک سرنشین گنجایش داشته باشد. آی‌ تی‌ آرّ ۷۲ دارای طولی‌ معادل ۵۰/۴ متر است که در مدل جدید با استفاده از بال‌های بلندتر و موتوری قدرتمند و در نتیجه مصرف سوختی کم گزینه بسیار مناسبی برای ایران است، طبق تحلیل این وب سایت علت نصب موتور توربو پراپ گازی توربینی که از گردش محور توربین برای گرداندن ملخ‌های آن استفاده می‌شود برای هزینه نگهداری پایین و مصرف سوخت مقرون به صرفه آن خواهد بود. قیمت جدید‌ترین آی‌ آرّ تی‌ ۷۲ در حدود ۲۴ میلیون دلار است. امنیت بالا در پرواز یکی‌ از دلایل محبوبیت این شرکت در دنیا محسوب می‌شود.


رویترز در گزارشی نوشت: در پی‌ امضای توافق هسته‌ای میان ایران و شش کشور قدرتمند جهان، فرصت‌های قابل توجهی‌ را برای هواپیماسازان بزرگ از جمله بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران ایجاد کرده است. این خبرگزاری با توجه به تحلیل مقامات صنعت هواپیمایی ایران و غرب گفت: ایران با توجه به فرسودگی و زمین‌گیری بخش قابل توجهی‌ از هواپیماهای خود در یک دهه آینده نیاز به خرید ۴۰۰ هواپیما به ارزش ۲۰ میلیارد دلار از این دو شرکت و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هواپیمای کمترا‌ز ۱۰۰ صندلی‌ از هواپیما سازان دیگر دارد.

خرید۴۰ فروند هواپیمای کوتاه برد تنها بخشی از نیاز ایران را تامین می‌کند و برای تهیه مابقی هواپیمای مورد نیاز، شرکت‌هایی هم چون امبرائر برزیل و بمباردیر کانادا با سی‌ آرّ جی‌ ۱۰۰ و ۲۰۰ می‌توانند رقیبی جدی برای آی‌ تی‌ آرّ باشند. هرچند با خرید این ۴۰ فروند نیاز بسیاری از فرودگاهای کوچک ایران تامین می‌شود و شاهد رونق این صنعت خواهیم بود. پرواز به موقع، ایمن و منظم بین شهرهای به فاصله کمتر ا‌ز ۷۰۰ کیلومتر، از مهم‌ترین نیاز‌های حمل‌و نقل ایران است. امید می‌رود با درایت دولت بتوان رونق را به این عرصه برگرداند و از همین ابتدا بنای حمایت از سرمایه گذار بخش خصوصی گذاشته شود تا شاهد رقابتی سالم بین آنها و در نتیجه ارائه خدماتی بهتر به مسافران باشیم.


نویسنده: امیر شریفی
پرواز در ایران دوباره ایمن خواهد شد
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری
اتومبیلهای در جنگ جهانی دوم چه شکلی بودند؟
اتومبیل تاریخچه ای دارد. این تاریخچه در دوران‌های مختلف تاثیرات مختلفی روی مسائل مختلف دارد. شما را دعوت می کنیم نگاهی به ظاهر اتومبیلهای مختلف در آن دوره زمانی بیاندازید.