کد خبر: ۱۸۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
از نیمه های دهه 90 میلادی یکی از کاربردی ترین اصطلاحاتی که در مدلسازی و طرح های تجاری و غیرتجاری به آن پرداخته شده " طراحی تجربه کاربری" ( User Experience Design ) است .

به گزارش «تجارت امروز»، تجربه کاربری ( به اختصار UX ) شامل رفتارها، نگرش‌ها و احساسات یک کاربر درباره استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویس خاص است. این اصطلاح پر کاربرد علیرغم اهمیت زیاد آن در طراحی ها ، به دلیل مفهومی بودن در عملکرد در میان کاربران از تعریف جامع و دقیقی برخوردار نیست و هر یک از صاحب نظران طراحی تجربه کاربری را با تعریفی شخصی به کار می برد . حتی علیرغم تعریفی استاندارد(1) در سایت ویکی پدیای فارسی نیز علاوه بر دو تعریف که از " تجربه کاربری " آورده شده به این موضوع اشاره شده که تعاریف دقیق تری نیز در باره آن وجود دارد. و به همین منوال برای طراحی تجربه شخصی به اختصار و تعریف کوتاهی پرداخته شده است(2). از اینرو و به دلیل اهمیت بالایی که این روش در طراحی ها برخوردار است در اولین بخش از جستارهایی که به این موضوع و "طراحی تجربه کاربری" می پردازیم با طرح نظرات صاحبنظران سعی در ایحاد تصویر واضح تری از آن می باشم.

        15 پاسخ به طراحی تجربه کاربری

استاندارد بین‌المللیارگونومیکای تعامل انسان و سامانه (بخش ۲۱۰ از استاندارد ISO-9241)، تجربهٔ کاربری را «برداشت‌های یک فرد و واکنش‌هایی که از استفاده یا انتظار استفادهٔ وی از یک محصول، سامانه یا سرویس ناشی می‌شود» تعریف می‌کندبنا به این تعریف، تجربهٔ کاربری تمام احساسات، باورها، اولویت‌ها، برداشت‌ها، واکنش‌های جسمی و روانی، رفتارها و دست‌آوردهای کاربران که پیش از استفاده، در حین استفاده و پس از استفاده رخ می‌دهد را شامل می‌شود. این استاندارد هم‌چنین سه عامل سامانه، کاربر و زمینهٔ استفاده را عواملی می‌داند که تجربهٔ کاربری را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

نشریکتعامل با کامپیوترهای دانشگاه آکسفورد،در مقالهای هدف طراحی تجربه کاربری را "تقویترضایت و وفاداری (وابستگی) کاربر بوسیلهسودمندی، راحتی استفاده، و لذت تعامل با یک محصول” بیانمی کند. به عبارت دیگر ،"طراحی تجربه کاربری" فرآیند طراحی محصولاتی (فیزیکی یا دیجیتال) که مفید هستندو استفاده ازآنها راحت و لذت بخش است ، می باشد. طراحی UX در این باره است که تجربه کاربرانی که در حال استفاده از محصول شما هستند را بهتر کنید، و اطمینان کسب کنید که کاربرانارزش محصول شما را می فهمند.

پانزده پاسخ به «طراحی تجربه کاربری»(۱)

متاسفانه این هم تشریحی کامل برای "طراحی تجربه کاربری " نیست. بنابراین برای این که بهتر این موضوع را درک شود، در اینجا پاسخ۱۵ متخصص در این زمینه را نقل می کنیم :

۱. لورا کلین مدیر سایت "یوزرنو"

طراحی تجربه کاربری فرآیندی است که تعیین می کند تجربه یک کاربر از تعامل با محصول شما چگونهخواهد بود. اگر تجربه کاربری (UX) تجربه ای است که یک کاربر حین تعامل با محصول شما دارد، پس طراحی تجربه کاربری (UX Design)، میشود فرآیندی که بوسیله آن ما تعیین می کنیم آن تجربه چگونه خواهد بود.

طراحی تجربه کاربری همیشه در جریان است، چه حواستان به آن باشد چه نه، یک نفر بالاخره درباره این که چگونه انسان و محصول شما با هم تعامل می کنند تصمیم می گیرد. طراحی خوب "تجربه کاربری" موقعی اتفاق می افتد که ما از این تصمیمات جوری استفاده می کنیم که هم نیازهای کاربرها و هم نیازهای بیزینس ما درک شود و پاسخ لازم به آن داده شود.

۲. استیو پورتگال مدیر سایت "پورتگال کانسالتینگ"

فرآیند تحلیلی و خلاقانه تعیین اینکه یک وب سایت، یک دستگاه، یا یک نرم افزار چگونهخواهد بود. اگر به یک چیز تعاملی مثل یک وب سایت، یک دستگاه یا یک نرم افزار نگاه کنیم، طراحی تجربه کاربری آن ، فرآیند خلاقانه و تحلیلی ای است که طی می کنیم تا تعیین کنیم آن شیء چگونه خواهد بود و برای مردم و مصرف کنندگان چه کار خواهد کرد، چجوری از آن استفاده می کنند، و ظاهرش ، صدا، بو ، مزه و جنسش چگونه است.

۳. دن مکاسکی معاون سرپرستطراحی در "کاپیتال وان"

شما نمی توانید تجربه ها را طراحی کنید، اما می توانیدبرایتجربه ها طراحی کنید. همانطوری که"لز سندرز"بیش از ۱۰ سال پیش می گفت، چیزی بعنوان طراحی تجربه کاربری وجود ندارد. تجربه یک حس شخصی است که مردم حس می کنند؛ چیزی که ما طراحان مالکش نیستیم. با این حال، می توانیم "واسش" طراحی کنیم. این تفاوت ریز ولی مهمی است. همین کلمه "واسش” غرور کاری طراحها را کم می کند، و باعث میشود که ارتباط طراح بامردمدوطرفه شود. (راستی عبارت"کاربر” خیلی عبارت محدودیک و یک جورایی برچسب توهین آمیزی واسه وصفآدم هاست) . در نهایت، تجربه مردمی که ما برایشان طراحی می کنیم چیزی است که میزان موفقیت محصول، خدمات و روابط ما را تعیین می کند.

۴. تامر شارن ؛محقق ارشد تجربه کاربری در گوگل

طراحی تجربه کاربری هنر و علم ایجاد حس های مثبت از طریق تعامل با یک محصول است. طراحی تجربه کاربری ، هنر و علم ایجاد حس های مثبت در مردمی است که با محصولات یا خدمات ما تعامل پیدا می کنند.

۵. جاستین میفسد بنیانگذار موسسه "گیک مفید"

فرآیندی است برای طراحی سیستم هایی که یک تجربه عالی به کاربران میدهند. طراحی تجربه کاربری(UXD یا UED) یک فرآیند طراحی است که تنها هدف آن طراحی سیستمی است که یک تجربه عالی به کاربرها میدهد. بنابراین،UXD زمینه های مختلفی از جمله طراحی رابط کاربری، کاربرد پذیری،دسترس‌پذیری، معماری اطلاعات و تعامل انسان و رایانه را در بر می گیرد. طراحی تجربه کاربری توسط "طراحان تجربه کاربری" انجام میشود. کسانی که دغدغه اصلی شان تعاملی است که بین کاربران و سیستمی که کاربران از آن استفاده می کنند رخ میدهد.

بعنوان مثال یک طراح UX اصول کاربردپذیرکردن یک محصول را در نظر می گیرد، و آن اصول را طوری در فرآیند طراحی سیستم جا میدهد که کاربری که از آن استفاده میکند سیستم را قابل استفاده ببیند.

۶. مریکی مکلاسکی سرپرست پژوهش در "آزمون کاربری"

طراحی تجربه کاربری تعهدی است بهدر نظر داشتن مشتریان حین ساختن محصولات. شروعش بامطالعه این است که چه کسانی مشتریان ما هستند و چه نیازی دارند، و استفاده کردن از این اطلاعات برای ارائه محصولات و خدماتی که کیفیت زندگی مردم رابهتر می کنند.

ایده های طراحی توسط نظرات کاربران واقعی تایید میشوند تا مطمئن شویم محصول نهایی برای آنهایی که در نهایت محصول را استفاده می کنند به خوبی کار خواهد کرد.

۷. جان امیرعباسی پژوهشگر ارشد کاربری در "دراپ باکس"(Drop box)

یک رویکرد طراحی است که کاربر را هم در نظر می گیرد.سوال ساده است،ولیجوابش کمی پیچیده است و گاهی وقتها بحث برانگیز. طراحی تجربه کاربری یک رویکرد طراحی است که تمام جنبه های یک محصول یا خدمات با کاربر را در نظر می گیرد. این جنبه ها نه تنها شامل زیبایی و کارکرد یک محصول یا یک جریان میشود، بلکه شامل چیزهایی مثل حس و لذت هم میشود، چیز هایی که مهندسی کردنشان و دست یافتن به آنها بسیار سخت تر است.

یک طراح می تواند یک روند یا یک تعامل خلق کند که زیبا، یکتا، جذاب و کاربردی باشد ، اما گستره طراحی تجربه کاربری (UXD) شامل تمام زمینه هایی میشود که لازم اند تا تجربه کاربر در کل عالی بشه.

بله، شما طراحان گرافیک دارین، اما شما طراحان معماری اطلاعات، محققین کاربری، مهندسین، نویسندگان، و مدیر محصول هم دارید و همه این افراد یک مسئولیت مشترک دارند، که تجربه ای خلق کنند تا استفاده از محصول راحت باشد، و کاربر را خوشحال نگهدارد ، بخاطر اینکه به او ارزشی ارائه میدهد.

۸. پال بوگ مشاور UX در"بوگاورک"

طراحی UX خیلی بیشتر از فقط طراحی برای یک صفحه ست. برای من طراحی UX خیلی بیشتر از طراحی برای یک صفحه است. تمام تصمیماتی که از مدیر یک سازمان تا برنامه نویس نهایی می گیرند روی تجربه کاربر تاثیر میگذارند. بعنوان مثال Magicband دیزنی را در نظر بگیرید. هیچ رابط کاربری گرافیکی ای ندارد ولی باز یک تجربه عالی با استفاده از سنسور ها و خدمات مشتریان خوب خلق می کند.

پانزده پاسخ به «طراحی تجربه کاربری»(۱)

۹. جاشوا پورتر موسس "بوکاردو"

طراحی با آگاهی از هر نقطه تماسی که تجربه نهایی با محصول یا خدمات شما را تشکیل میدهد. طراحی UX بطور ساده یعنی طراحی با آگاهی از تمام نقاط تماسی که تجربه نهایی با محصول یا خدمات شما را تشکیل میدهند. پس این طراحی فراتر از طراحی صفحه و طراحی بصری میرود تا حتی چیزهایی مثل ایمیل هایی که رد و بدل می شود، نحوه ای که مردم جواب تلفن میدن، پیام های تبلیغاتی، مقررات پس دادن و پس گرفتن، و هرچیزی بین این ها را در بر می گیرد. در حال حاضر در این زمانه اینترنتی خیلی مهمه که روی تمام تجربه تمرکز کنیم چون احتمالش هست که شما هیچوقت خیلی از مشتریانتان را رودررو نبینید. هرچند در نهایت، حروف "UX” محو میشوند و می فهمید که تمام این چیزها جزوی از طراحی هر محصول یا خدماتی هستند.

۱۰. دن ترنکنر مدیر هنری در "دیجیتال تله پاتی"

یکشیوهطراحی است که از فهم عمیق کاربر ریشه می گیرد. طراحی UX یکشیوه طراحی است که از فهم عمیق کاربر ریشه می گیرد با هدف اینکه راه حل هایی را فراهم کند که تجربه دلخواه را خلق کنند.

۱ امیلی استوارت، طراح در "آزمون کاربری"

طراحی UX ارزشی است که شما در هر نقطه تماس منتقل می کنید. این ارزش هاچه مثبت چه منفی به هم گره خورده اند تا درک یک کاربر از محصول را شکل بدهند.

۱۲. ویتنی حس مربی تجربه کاربری در "ویتنی هس"

تجربه کاربری تعهدی است به توسعه محصولات و خدماتی که هدف، درک و انسجام دارند. فرآیند بی اتمامِ دیدن جهان از زاویه دید مشتریان است و تلاش برای ارتقای کیفیت زندگیشان می باشد. فرآیند بی اتمام حفظ کردن سلامت تجارت و پیدا کردن راه های تازه برای رشد دادنش. تعادل بی نقصی بین پول درآوردن و خلق مفهوم.

۱۳. برنت سامرز مدیر بازاریابی در "دیجیتال تله پاتی"

طراحی UX فرآیند طراحی راه حلی است که تمام نیازهای کاربر را در نظر می گیرد. طراحی تجربه کاربری فرآیند فهمیدن نیازها، حال روانی و احساسی، و توانایی فنی یک نفر، و بعد طراحی یک راه حل است که او اطلاعات را در نظر می گیرد. تجربه کاربری کاربردپذیری را اولویت میدهد و هدفش این است که هر وقت کسی از محصول استفاده می کند یک پاسخ مثبت احساسیایجاد کند.

۱۴. اریک لویچ مشاور UX در "اریک لوبچ کانسالتنت"

تجربه کاربری به معنی عمل رفع نیازهای مردم پیش از، حین، و بعد از توسعه محصول است. درباره این است که استفاده چیزها را برای مردم آسانتر کنیم.

۱۵. رید جونز محقق کاربری در"استاب هاب"

طراحی UX درباره این است که با پیش بینی نیاز های کاربران و دادن چیزی که آنها به خواستنش فکر نکرده اند به آنها لذت بدهیم. خیلی از مردم میگن تجربه نمی تونه طراحی بشه چون تجربه چیزی است که مردم پیدا می کنن، نه چیزی که بشه طراحیش کرد. از طرفی من کاملا موافقم. از طرف دیگه،UX به ما این توانایی را میدهد که شناسایی کنیم چه چیزی تجربه خوبی میدهد و چه چیزی تجربه بد. و وقتی خوب انجام بشود، اجزای طراحی شده یک تجربه نامرئی میشوند و کاربر لذت می برد ، چون ما نیازهای آنها را پیش بینی کردیم و به آنها چیزی دادیم که به خواستنش فکر نکرده بودند.

پی نوشت:

1. استاندارد بین‌المللیارگونومی‌های تعامل انسان و سامانه(بخش ۲۱۰ از استاندارد ISO-9241)

.2Law, E.; Roto, V.; Hassenzahl, M.; Vermeeren, A.; Kort, J. (4–9 April 2009). "Understanding, Scoping and Defining User Experience: A Survey Approach".Proceedings of Human Factors in Computing Systems conference. CHI’09. Boston, MA, USA.

3. نشریه آکسفورد، دوره 23، شماره 5 ، صفحات 473-483 ، متدمنحنی طراحی تجربه کاربری: یک روش برای ارزیابی تجربه کاربر در دراز مدت

نویسنده: رضا محمدی-پایگاه خبری تجارت امروز

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: