خودرو

برترین مرسدس بنز جهان با پلاک ملی در ایران +فیلم و تصاویر

بهترین یا هیچ، این شعار تبلیغاتی مرسدس بنز است که فلسفه وجودی این کارخانه را نیز شامل می شود، اما در جهان پر رقابت امروزی ساخت بهترین محصولات گاهی امکان پذیر نیست، همانطور که حتی خودروسازان پیشتازی چون مرسدس بنز نیز در کنار ساخت بالاترین رده از خودروهای خود ناچار به تولید مدل های کوچک با موتورهای کم حجم و قیمت های اقتصادی هستند تا نظر طیف بزرگتری از مشتریان را به خود جلب کنند، اما موضوع این مطلب به "هیچ" های مرسدس بنز ربطی ندارد و تماما به "بهترین محصول" ستاره اشتوتگارتی اختصاص یافته است.

به گزارش تجارت امروز، S CLASS اوج شکوه مرسدس بنز است، مدلی که در تمام نسل های خود بسیار موفق ظاهر شده و با اختلاف قابل توجهی از تمامی رقبا جلوتر بوده است، این مدل بزرگترین، قدرتمند ترین، ایمن ترین، لوکس ترین و البته یکی از گران ترین محصولات تولید انبوه مرسدس به حساب می آید و از این جهت عجیب نیست که S CLASS را بیش از E یا C کلاس شایسته لقب بهترین بودن می دانیم.
خوشبختانه تنها چند ماه قبل از اجرایی شدن قانون عجیب و جنجالی “منع واردات خودروهای لوکس” تعداد محدودی از S CLASS نسل جدید نیز به کشورمان راه یافت که علاقه مندان به جهان خودرو به خوبی در جریان ماجرای این ابر لوکس های میلیاردی هستند، در این مطلب قصد داریم تا به بررسی یکی از این خودروها بپردازیم. S ۵۰۰ مدل ۲۰۱۴ که این روزها با قیمت بیش از ۳ میلیارد در زمره گران قیمت ترین خودروهای موجود در کشور قرار می گیرد و به نسبت اسلاف خود جایگاهی بسیار اشرافی و در سطح لیموزین های تشریفاتی دارد.

طراحی ظاهری

بعد از گذشت قریب به سه سال از معرفی این نسل از مرسدس S CLASS شرح خطوط طرحی بدنه آن چندان ضروری به نظر نمی رسد و تنها می توان گفت که زبان جدید طراحی سدان های مرسدس بنز با این مدل معنا می شود و ای کلاس و سی کلاس که بر اساس S با چنین حجم پردازی ای شکل گرفتند، هیچ کدام از نظر ابهت و جذابیت بصری به پای برادر بزرگتر خود نمی رسند.
از طرف دیگر گذشت این چند سال از معرفی اس جدید به خوبی نشان می دهد که مهندسان و طراحان مرسدس بنز ساختاری به یادماندنی و تاثیر گذار در بلند مدت را ارائه کرده اند و عرضه ب ام و سری هفت یا آئودی A۸ جدید خدشه ای بر جذابیت های این نسل از S CLASS وارد نکرده است.
شاید یکی از مهمترین ویژگی های نسل فعلی خودروهای مرسدس بنز که با S جدید آغاز شد، نحوه مونتاژ قطعات بدنه و فرم کلی آیرودینامیک اتاق باشد که قطعا نسبت به نسل های پیشین محصولات ستاره آلمانی بهبود یافته است، برای مثال اگر به نحوه جذب چراغ عقب در بدنه دقت کنید، کاملا واضح است که ساختاری نرم و صیقلی پدید آمده و چراغ به هیچ عنوان برجستگی یا بیرون زدگی خاصی نسبت به ماهیت کلی اتاق ندارد، این نکته علاوه بر بهبود شرایط آیرودینامیکی باعث تفاوت های بصری نیز شده است و احساسی از مهندسی بی نظیر را به ببینده منتقل می کند.

فضای داخلی و کابین

شاهکار لغت مناسبی برای توصیف فضای داخلی یک مرسدس S CLASS نیست، کابین این نسل از خودروهای بنز همواره کیفیتی بالا و راحتی مثال زدنی را به سرنشینان هدیه می دهد و جای ضعف و بحثی باقی نمی گذارد اما جالب است که روند پیشرفت مرسدس بنز در این زمینه همچنان ادامه دارد و درست جایی که به نظر می رسد “دیگر بهتر از این ممکن نیست” بازهم مرسدس با ارائه یک مدل تازه، استانداردهای جهانی را یک گام به پیش می برد و جهان را شگفت زده می کند. طبیعتا این نسل از خودروهای مرسدس نیز از این قاعده مستثنی نیست و شاهد نسیم دلنشینی از مهندسی، رفاه، نوآوری و آسایش در کابین S CLASS جدید هستیم، طراحی کلی کابین، مشخصات صندلی ها، ارگونومی و جنس مواد به کار رفته در بهترین حالت ممکن قرار دارد و حتی بعید به نظر می رسد که در خودروهای مایباخ یا رولزرویس نیز بتوان کیفیتی بالاتر از این را تجربه کرد، البته در کنار تمام این تعریف و تمجید ها باید از صفحات نمایگشر عریض و طویل مجموعه پشت امپر و نمایشگر مرکزی کمی انتقاد کرد. هر چند این موضوع سلیقه ای به نظر می رسد اما اصولا چنین صفحات نمایشگر بزرگ و تختی، به حس و حال ماشینی درون کابین آسیب می زند و احساسی از مواجه با نمایشگر های موجود در خانه را به بیننده منتقل می کند. در واقع احساس زیبایی که در مواجه با عقربه های مکانیکی، ساعت های آنالوگ و قطعات فنی قدیمی وجود دارد هیچ گاه توسط ابزار دیجیتال به مخاطب منتقل نمی شود و خودرویی چون مرسدس بنز S CLASS به عنوان یک ابزار ذاتا مکانیکی با عمر طولانی در بلند مدت از استفاده از چنین نمایشگرهای بی روحی آسیب می بیند.

برای مثال تصور کنید که این روزها در اولین ماه های سال ۲۰۱۷، هنوز بسیاری از مدل های دهه ۹۰ S CLASS در سطح جهانی مورد استفاده قرار می گیرند و اتفاقا مورد احترام و علاقه طرفداران دو آتشه مرسدس بنز نیز قرار دارند، بنابراین می توان گفت که عمر یک مرسدس بنز لوکس از سری S به راحتی می تواند از ۲۰ سال فراتر رود و این مسئله برای نسل های اخیر که وابستگی زیادی به تکنولوژی دیجیتالی دارند مشکل ساز خواهد بود. چرا که ۱۰ یا ۱۵ سال دیگر احتمالا این صفحات نمایشگر بسیار قدیمی، ضعیف و بی مصرف به نظر می رسند و حتی ممکن است در صورت بروز عیب، ارزش تعمیر نداشته باشند. مسلما چنین مسئله ای به ارزش کلی این خودرو فوق العاده آسیب می زند.

در زیر می توانید کار با سیستم های کنترلی این خودرو را مشاهده کنید:

مشخصات فنی

برترین مرسدس بنز جهان با پلاک ملی در ایران +فیلم و تصاویر

توضیح تمام ویژگی های فنی مرسدس S CLASS در یک پاراگراف ممکن نیست اما به شکل خلاصه باید گفت که طبیعتا مرسدس بهترین های خود را برای این مدل ارائه می دهد که شامل انبوهی از پیشرانه های مدرن ۶، ۸ و ۱۲ سیلندر بنزینی و دیزلی می شود، مدل های پایه از پیشرانه های شش سیلندر با دوام و اقتصادی بهره می برند و گل سرسبد محصولات هم S۶۵ AMG با موتور ۱۲ سیلندر عظیم و قابل احترام است که توانایی تولید قدرت اعجاب انگیز ۶۳۰ اسب بخار را دارد، رقمی که این  خودرو را در قیاس با سریعترین سوپر اسپرت قرن بیستم میلادی (مکلارن F۱) قرار می دهد، اما در واقع شاهکار مرسدس بنز در مورد این نسل از S CLASS را باید در ساختار مدل های هیبریدی S۴۰۰ هایبرید و S۵۰۰ هایبرید جستجو کرد که تلفیق فوق العاده از عملکرد قدرتمند و ویژگی های اقتصادی را ارائه می دهند، برای اشاره همین بس که S۵۰۰ هیبرید با قدرت ۴۴۲ اسب بخار به شکل رسمی تنها  ۳,۰  لیتر در یکصد کیلومتر نخست مصرف می کند که باورنکردنی برای یک سدان لوکس قدرتمند و بزرگ به نظر می رسد. از دیگر ویژگی های عجیب و غریب جادوگری آلمانی ها در مورد این خودرو باید از سیستم فنربندی مجیک بادی کنترل یاد کرد که خود مرسدس بنز هم از آن به عنوان جادویی یاد می کند، علاقه مندان به دنیای خودرو و مرسدس بنز حتما از ماهیت این تکنولوژی جالب اطلاع دارند اما برای مرور کافیست اشاره کنیم که به واسطه این سیستم خودرو می تواند از طریق اطلاعات دریافتی از رادارها و دوربین های مخصوص، ناهمواری های سطج جاده را پیش از رسیدن به آن ها تشخیص داده و فنربندی را در کسری از ثانیه مطابق با شرایط تنظیم کند، بدین ترتیب سرنشینان کمتر تحت تاثیر شرایط مسیر قرار می گیرند و بیشترین رفاه ممکن را تجربه می کنند. طبیعتا وجود چنین فناوری از در کنار مجموعه سیستم های پیشگیری از تصادف تجربه ای متفاوت از رانندگی قدرتمند و لذت بخش را امکان پذیر می کند که در کمتر خودرو دیگری می توان نظیر آن را یافت.

تجربه سواری

خوشبختانه یا متاسفانه نسل فعلی مرسدس بز S CLASS تنها در مدل S۵۰۰ (غیر هیبریدی) به کشورمان وارد شده است که البته به هیچ عنوان مدل دست و پا بسته ای نیست و شامل استفاده از یک موتور هشت سیلندر ۴,۶ لیتری تویین توربو با قدرت ۴۵۵ اسب بخار و گشتاور ۷۰۰۰ نیوتن متر می شود که نیروی خود را از طریق نسل جدید گیربکس هفت سرعته ۷ جی ترونیک پلاس در اختیار چرخ های عقب قرار می دهد. البته از ابتدای سال ۲۰۱۵ این گیربکس در مدل کوپه جای خود را به نمونه ۹ سرعته داده است و احتمالا برای مدل های سدان فیس لیفت (که به زودی معرفی خواهند شد) نیز از همین گیربکس ۹ سرعته جدید استفاده خواهد شد اما از آنجا که S CLASS های وارد شده به کشورمان عموما مدل ۲۰۱۴ هستند از همان گیربکس ۷ سرعته ذکر شده بهره می برند.

یکی دیگر از نکات خاص در مورد S CLASS های موجود در کشور، عدم تجهیز عموم این خودروهای به سیستم شگفت انگیز مجیک بادی کنترل است. در واقع اگر شما هم مانند من علاقه داشته باشید تا S CLASS جدید را در مواجه با انواع گودال و دست انداز موجود در خیابان ها به چالش بکشید، باید بگوییم که متاسفانه امکان انجام این آزمایش جالب وجود ندارد و باید تنها از فنربندی اصیل و سنتی S CLASS لذت ببرید که اتفاقا چندان هم نرم و راحت نیست و در تقابل با قدرت زیاد پیشرانه و وزن بالای بدنه رفتاری نسبتا محکم از خود به نمایش می گذارد. هر چه باشد با هر بار فشردن پدال گاز می توانید ۴۵۵ اسب سرکش را به یورش وا دارید و بدون یک سیستم تعلیق قابل اتکا، مواجه با اولین پیچ می توانست بسیار تلخ و دردناک تمام شود. شکی نیست که شتاب گیری حدود ۴,۵ ثانیه ای با این مرسدس بنز بزرگ و تنومند بسیار لذت بخش است و غرش پیشرانه و فرو رفتن در صندلی چرمی نرم و راحت لذتی کم نظیر دارد، اما بیش از راننده این سرنشین عقب است که می تواند در آرامش مبل متحرک خود غرق شود و با لبخندی شیرین از زندگی لذت ببرد. در واقع بسیار بعید است که بخواهید در شرایطی از تمامی توان و قدرت پیشرانه استفاده کنید و به وقار رانندگی باشکوه خود آسیب بزنید اما در نقطه مقابل تمامی تجهیزات و امکانات جانبی می توانند کارآمد باشند، حتی تنظیم رنگ های مختلف فضای درونی کابین که کمی فانتزی به نظر می رسد در نوع خود جالب است و سیستم های کمک رانندگی نظیر تکنولوژی دید در شب یا تکنولوژی راداری و ترمزگیری خودکار می توانند به راحتی مالک را از دردسر یک تصادف جزئی اما بسیار پر هزینه نجات دهند.

قیمت و شرایط بازار

خرید نسل قبلی مرسدس بنز S۵۰۰ این روزها در بازار با بودجه ای بین ۶۰۰ الی ۸۵۰ میلیون تومان به راحتی امکان پذیر است، اما قیمت نسل جدید مرسدس S CLASS به دلیل تعداد محدود (حدود ۲۰ دستگاه) و وضع قانون منع واردات خودروهای لوکس به شکل ناگهانی دچار سیر صعودی شد و هرگز به رقم اولیه خود (حدود ۱,۴ میلیارد تومان) باز نگشت. بنابراین در شرایط فعلی بازار اکثر عاشق چنین مرسدس بنز شکوهمندی شده باشید چاره ای نخواهید داشت جز پرداخت ۲.۵ الی ۳.۰ میلیارد تومان وجه رایج مملکت.
با این شرایط به نظر نمی رسد که حتی عرضه نسل جدید ب ام و سری هفت نیز تاثیر چندانی بر بازار این مرسدس های فوق گران قیمت بگذارد، مگر آنکه قانون واردات خودرو به شکلی اصلاح شود که شاهد ورود مدل های بیشتری از چنین خودروهایی به بازار باشیم، تا آن زمان S۵۰۰ ۲۰۱۴ به سلطنت خود در بازار خودرو ادامه خواهد دارد.

مشخصات فنی
مدل مرسدس بنز S۵۰۰
پیشرانه ۸ سیلندر V شکل
حجم موتور ۴۶۶۳ سی سی
حداکثر قدرت ۴۵۵ اسب بخار در ۵۲۵۰ دور  بر دقیقه
حداکثر گشتاور ۷۰۰ نیوتون متر در ۱۸۰۰ تا ۳۵۰۰ دور بر دقیقه
شتاب رسمی ۴.۵ ثانیه
صرف سوخت ترکیبی ۸.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
وزن ۲۱۰۰ کیلوگرم
امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا