خودرو

تاریخچه هیوندای اکسنت (ورنا) + تصاویر

هیوندای اکسنت که با نام ورنا هم شناخته می‌شود یک خودروی جمع و جور کره‌ای است که عمر آن به ۲۳ سال رسیده است. اکنون پنجمین نسل از این خودرو نیز رونمایی شده و به همین منظور به مرور تاریخچه این خودرو می‌پردازیم.

به گزارش تجارت امروز؛ هیوندای اکسنت و پدرش هیوندای اکسل برای ما ایرانی‌ها خودروهای آشنایی به شمار می‌روند. اکسل در ابتدا به عنوان خودروی تاکسی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در سال ۱۹۹۴ هیوندای، مدل اکسنت را جایگزین آن کرد. تغییرات از اکسل به اکسنت همراه با تفاوت‌ها و جهشی آشکار بود. طراحی بدنه کاملاً آئرودینامیک و جذاب شده بود و با وجود ابعاد بیرونی بسیار کوچک، چهره خودرو چندان نامتناسب به نظر نمی‌رسید. اکسنت در دو سبک بدنه سدان چهار درب و هاچ‌بک ۵ درب ارائه می‌شد. البته بعدها نسخه کوپه آن نیز معرفی شد.

تاریخچه هیوندای اکسنت (ورنا) +تصاویر

در سال ۱۹۹۷ نخستین فیس لیفت اکسل رونمایی شد. این مدل مجهز به یک موتور ۱,۵ لیتری ۹۱ اسبی بود که از سال ۱۹۹۷ با تغییر ساختار سرسیلندر به DOHC قدرت آن به ۹۹ اسب بخار افزایش یافت. مدل‌های با دو میل بادامک در بازار آمریکا قوی‌تر بوده و ۱۰۵ اسب بخار نیرو تولید می‌کردند.

تاریخچه هیوندای اکسنت (ورنا) +تصاویر

قیمت پایین، مصرف سوخت کم و قابلیت اطمینان این خودرو باعث شد که فروش بالایی را تجربه نماید. در استرالیا، اکسنت بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ به سومین خودروی پرفروش تبدیل شد. در واقع با کسب سهم ۵,۵ درصدی بازار استرالیا، این خودرو موفق‌ترین خودروی وارداتی در تاریخ این کشور لقب گرفت.

تاریخچه هیوندای اکسنت (ورنا) +تصاویر

متأسفانه اکسنت نسل اول در بحث ایمنی خودروی موفقی نبود. در سال ۱۹۹۸ این خودرو در تست تصادف اروپایی شرکت کرده و عملکرد ضعیفی از خود برجای گذاشت. کسب تنها ۴ امتیاز از ۱۶ امتیاز ممکن در برخورد از جلو نشان می‌داد که این خودرو نمی‌تواند حداقل الزامات قانونی مربوط به سال ۱۹۹۹ را برآورده سازد.

در سال ۱۹۹۹، نسل دوم اکسنت معرفی شد. طراحی این مدل کاملاً تغییر کرده و الگوهای گرد و منحنی، جای خود را به خطوط مستقیم و تیزتر دادند. در سال ۲۰۰۳ این خودرو یک فیس لیفت جزئی را دریافت کرد و نسخه سدان نیز در سال ۲۰۰۶ با طراحی مجدد روانه بازار شد. این خودرو همان هیوندای ورنایی است که در ایران و در کرمان موتور مونتاژ می‌شد. اکسنت نسل دوم از یک موتور ۱,۵ لیتری ۱۲ سوپاپ جدید تک میل‌سوپاپ و یا ۱.۳ لیتری دو میل‌سوپاپ سود می‌برد. از سال ۲۰۰۰ یک موتور ۱.۶ لیتری جایگزین موتور ۱.۵ لیتری قبلی شد. در بحث ایمنی این خودرو به خوبی ارتقا یافته و امتیاز تصادف از جلو به ۱۰.۹۶ و تصادف از پهلو به ۱۰.۷۶ افزایش یافته بود. این امتیازات برای خودرویی در این کلاس، بسیار رضایت بخش تلقی می‌شد.

نسل سوم اکسنت در سال ۲۰۰۵ و در نمایشگاه خودروی نیویورک رونمایی شد. طراحی جدید و ابعاد بزرگتر و موتورهای جدید از ویژگی‌های این نسل بودند. مدل GLS با ۶ کیسه هوا، تهویه مطبوع، فرمان هیدرولیک، ترمزهای ضد قفل با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، چرخ‌های آلیاژی ۱۵ اینچی و حتی گیربکس اتوماتیک، خودرویی بسیار جذاب به شمار می‌رفت. این موضوع را باید در کنار قیمت پایه حدود ۱۰ هزار دلاری اکسنت قرار داد تا ارزش آن بیشتر نمودار شود. اکسنت هنوز هم سومین خودروی ساب کامپکت پر فروش در بازار ایالات متحده به شمار می‌آید. البته در اروپا مدل جدید i۳۰ جایگزین دو خودروی اکسنت و النترا شده است.

 

در این نسل از موتورهای ۱,۴ لیتری ۹۶ اسبی، ۱.۶ لیتری ۱۱۰ اسبی و ۱.۵ لیتری دیزلی ۱۰۸ اسبی استفاده می‌شد. در بخش ایمنی هم موسسه IIHS آمریکا رتبه کلی قابل قبول در تصادف از جلو و ضعیف در تصادف از پهلو را به این خودرو اعطا نمود. در آزمون‌های ANCAP نیز اکسنت این نسل با سه ستاره از ۵ ستاره در حفاظت از سرنشینان و ۲ ستاره در حفاظت از عابران، رتبه جالبی کسب نکرد.

تاریخچه هیوندای اکسنت (ورنا) +تصاویر

در سال ۲۰۱۰ نسل چهارم اکسنت معرفی شد. این نسل با زبان طراحی جدید هیوندای و با چهره‌ای اسپرت و جذاب ارائه شد. خطوط کناری برجسته، سقف منحنی، چراغ‌های کشیده و فرم آئرودینامیکی خودرو باعث جلب نظر مشتریان جوان و خانم‌ها به این خودرو شده بود.

این نسل با یک موتور ۱,۶ لیتری ۱۳۸ اسبی و گیربکس ۶ سرعته خودکار برگرفته از النترا نیز ارائه می‌شود. نسخه‌های دیگر پیشرانه نیز شامل موتور ۱.۴ لیتری ۱۰۶ اسبی است. هر دو موتور از فناوری پیشرفته زمان‌بندی سوپاپ‌ها و تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برند.

تاریخچه هیوندای اکسنت (ورنا) +تصاویر

در سال ۲۰۱۴ فیس لیفت نسل چهارم روانه بازار شد. تغییر عمه در این فیس لیفت در بخش جلوپنجره و چراغ‌ها دیده می‌شد. این نسخه به وفور در بازار مناطق آزاد کشورمان نیز مشاهده می‌شود و یکی از خودروهای پرطرفدار محسوب می‌شود.

اخیراً هیوندای نسل پنجم اکسنت را به عنوان مدل ۲۰۱۸ رونمایی کرده است. طراحی این نسل با ارتقای مناسبی همراه بوده و همانند برادران بزرگتر خود به نظر می‌رسد. جلوپنجره بسیار بزرگ، تصویری گران قیمت‌تر به ارزان‌ترین خودروی هیوندای که در بازار امریکا عرضه می‌شود بخشیده است. کابین نیز از طراحی بهتر و با مواد با کیفیت‌تری سود می‌برد. یک نمایشگر ۷ اینچی لمسی با پشتیبانی از گوشی‌های هوشمند و صندلی‌هایی مجهز به گرم‌کن داخلی در اکسنت جدید یافت می‌شوند. برای بهبود ایمنی، شاسی تا ۳۲ درصد مستحکم‌تر شده است. انتظار می‌رود که در بحث ایمنی این خودرو برخی از نواقص و کاستی‌های گذشته را برطرف نموده باشد.

تاریخچه هیوندای اکسنت (ورنا) +تصاویر

 

پیشرانه ۱۳۲ اسبی و ۱۱۹ پوند فوتی ۱,۶ لیتری نیز ارتقا یافته و عملکرد روان‌تر و مصرف کمتری دارد. برای انتقال نیرو هم دو نوع گیربکس شش سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک قابل انتخاب می‌باشند.

تاریخچه هیوندای اکسنت (ورنا) +تصاویر

 

اکسنت همچنان با قیمت پایین و تجهیزات مناسب، خریدی مقرون به صرفه محسوب می‌شود. مخصوصاً با طراحی زیبا و گیرا و کابینی ارزشمند می‌تواند یکی از انتخاب‌های نخست برای خرید خودروی اول در مصارف شهری باشد.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا