کد خبر: ۲۰۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
قابلیت مکالمه صوتی تلگرام برای بسیاری از کاربران ایرانی از دسترس خارج شده است و فعلا نمی‌توان با استفاده از اینترنت موبایل و اینترنت خانگی تماس رایگان تلگرامی برقرار کرد.

به گزارش تجارت امروز، قابلیت مکالمه صوتی رایگان در ساعت 22 روز چهارشنبه هفته گذشته، 23 فروردین ماه به صورت رسمی طبق توییت پاول دروف، مدیر عامل تلگرام به صورت رسمی برای کاربران ایرانی فعال شد اما پس از عرضه این قابلیت شاهد چندین مورد اختلال سرور به دلیل ترافیک بسیار بالای کاربران ایرانی بودیم اما در ساعت 14 روز جمعه مصادف با 24 فروردین ماه بالاخره این پیام رسان به صورت همگانی از سوی اپراتورهای موبایل ایران، همراه اول، ایرانسل و رایتل مسدود شد و در ساعت 16 همان روز نیز این مسدودسازی با انتشار جوابیه‌هایی به پایان رسید.

اما نکته جالب در مضوع مسدود سازی و مشکلات قابلیت تماس صوتی تلگرام این است که تعداد بسیار زیادی از کاربران ایرانی از روز گذشته حوالی ساعت 20 تا به این لحظه در استفاده از قابلیت تماس صوتی با پیام رسان تلگرام قادر به اتصال تماس نیستند و تماس آن‌ها وصل نمی‌شود که این شواهد نشان از مسدود سازی کامل این قابلیت در اپراتورهای موبایل و برخی از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت خانگی (ADSL+2) دارد.

دلیل مسدود سازی مکالمه صوتی تلگرام چیست؟

3060

قابلیت مکالمه صوتی تلگرام که از بستر اینترنت استفاده می‌کند با استفاده از مصرف حجم پایین اینترنت، کیفیت بالای تماس  و امنیت رمز نگاری شده یک رقیب جدی برای مکالمه از طریق اپراتورهای موبایل در کشور ایران است. در واقع طبق بررسی‌های انجام شده توسط خبرگزاری ایلنا، استفاده از قابلیت مکالمه صوتی دارای صرفه اقتصادی بسیار بالایی است چرا که شما می‌توانید با یک بسته اینترنت 200 مگابایتی یک روزه همراه اول با قمیت 1/500 تومان، بسته اینترنت 200 مگابایتی یک روزه ایرانسل با قیمت 1/200 تومان و بسته اینترنت 200 مگابایتی یک روزه رایتل با قیمت 2/000 تومان اقدام به مکالمه با بالاترین کیفیت ممکن تا  8 ساعت یعنی 480 دقیقه از طریق تلگرام تماس صوتی با افراد مورد نظر خود داشته باشید که این میزان نسبت به هزینه مکالمه درون و برون شبکه‌ای بسیار پایین‌تر و نشان از صرفه اقتصادی آن مخصوصا در زمان استفاده از اینترنت نامحدود خانگی دارد.

همچنین لازم به ذکر است که محمود واعظی، وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در این خصوص گفت: ما همواره به دنبال این بودیم تصمیمی بگیریم که هم مردم راضی باشند و هم اپراتورها. البته اگر اپراتوری تشخیص دهد به دلایل اقتصادی و نه سیاسی این تماس صوتی را ارایه نمی دهند مختار است و ما نمی توانیم اجبار کنیم.

حال باید دید که پس از چندین بار اختلال در قابلیت مکالمه صوتی به دلیل استقبال بسیار زیاد کاربران ایرانی و مسدود سازی احتمالی برای دومین بار این قابلیت جدید و کاربردی در محبوبترین پیام رسان کاربران ایرانی، در آینده چه اتفاقی برای قابلیت مکالمه صوتی تلگرام پیش خواهد آمد. این قابلیت می‌تواند برای کاربران، بستر مناسبی برای انجام مکالمات صوتی با کیفیت در اینترنت و کاهش هزینه تماس‌های داخلی و بین اپراتوری باشد.

منبع: ایلنا

مطالب مرتبط
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
0
1
کمپین تحریم اپراتورهای داخلی راه اندازی بشه تا اینطوری مردم رو اذیت نکنن
محبوبه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
0
0
موافقم
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
0
0
سلام به نظر من یک سوء تفاهم در نحوه محاسبات از طرف کارشناسان و کارشناسان ارشد و نخبگان شرکتهای مخابرات رخ داده .

در حال حاضر مثلاً همراه اول طرح *1000# را ارائه داده است و طی این طرح چند دقیقه ای مکالمه به صورت ماهانه در اختیار مشتریان خود میگذارد که با توجه به تعداد دقیقه و هزینه آن چیزی حدود دقیقه ای 14 تومن الی 145 ریال برای مشتری هزینه خواهد داشت .

حالا نحوه مصرف اینترنتی مکالمه صورتی تلگرام را محاسبه می کنیم :

اگر اینترنت سرعت خوب داشته باشد کیفیت مکالمه صوتی برای مشتری رضایت بخش خواهد بود و از آن استفاده خواهد کرد . در این صورت در مکالمه صوتی چیزی حدود 1.5 تا 2 مگا بایت در دقیقه مصرف خواهد شد . با توجه به بسته های اینترنت ( 10000 تومن 2000 مگا بایت روزانه ) هر مگابایت 50 ریال می شود یعنی یک مکالمه که 2 مگا بایت مصرف می شود در می آید دقیقه ای 10 تومان .

این در حالی است که این مصرف فقط برای یک نفر است درحالی که برای مکالمه دقیقه یک نفر دیگری که با او صحبت می کنیم هم همینقدر مصرف می کند . یعنی 10*2=20 تومان .

یعنی مکالمه صوتی با تلگرام در حداقل حالت ممکن 43 درصد برای شرکتهای مخابراتی سود آوری بیشتری دارد . اما چرا این کار را انجام نمی دهند دلیلش این است که کارشناسان مطابق معمول همیشه درست محاسبه نمی کنند .

لازم به ذکر است این تنها محاسبه صرفه مالی معمولی برای مخابرات است . از نظر روانی به دلیل اینکه هر کدام از دو طرف مکالمه احساس هزینه کردن کمتری در مکالمه دارند و میدانند هزینه مکالمه بین آنها تقسیم خواهد شد مکالمات طولانی تری خواهند داشت یعنی نه تماس گیرنده نگران بالا رفتن هزینه مکالمه است و نه مخاطب در رودواسی می ماند و قصد زود قطع کردن را خواهد داشت .
نام:
ایمیل:
* نظر: