کد خبر: ۲۵۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
ضرب العجل پلیس برای غیر استانداردها
سازمان ملی استاندارد اعلام کرده که تولید هر خودرویی که نتواند استاندارهای لازم را به دست بیاورد متوقف می شود. پلیس هم از شماره گذاری 9 خودروی غیر استاندارد خودداری می کند. سازمان ملی استاندارد اعلام کرده که تولید هر خودرویی که نتواند استاندارهای لازم را به دست بیاورد متوقف می شود. پلیس هم از شماره گذاری 9 خودروی غیر استاندارد خودداری می کند.

 

به گزارش تجارت امروز ، فاز نخست توقف تولید خودروهای غیراستاندارد از ابتدای زمستان امسال کلید خواهد خورد. براساس اعلام متولیان استاندارد کشور، خودروسازان داخلی 72 روز مهلت دارند تا 61 مورد از استانداردهای 85گانه سازمان ملی استاندارد را به مرحله اجرا درآورند. از میان استانداردهای جدید که همگی جزو استانداردهای روز اتحادیه اروپا است، دو مورد تا ابتدای تیرماه سال 97 و 22 مورد دیگر نیز تا ابتدای دی‌ماه سال آینده باید اجرایی شود. مطابق اعلام مسوولان، هر خودرویی که نتواند استانداردهای 85گانه سازمان ملی استاندارد را پشت سر بگذارد، از چرخه تولید خارج و مجوز آن ابطال خواهد شد.

«تا اول دی ماه سال 97 هر خودرویی که نتواند استانداردهای 85گانه سازمان ملی استاندارد را پشت سر بگذارد از چرخه تولید خارج می‌شود یا مجوز آن ابطال خواهد شد.» با توجه به آخرین اظهار نظر رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در نشست خبری روز گذشته درخصوص ارتقای استاندارد خودروهای داخلی می‌توان سال آینده را سال خداحافظی خودروهای دارای ‌کیفیت نازل از خطوط تولید دانست. خودروهایی که بعضا چند دهه است که در خطوط تولید خودروسازان جا خوش کرده‌اند و خیال خروج را نداشتند. هرچند هنوز اسامی خودروهایی که توان پاس کردن استانداردهای جدید و رسیدن به استانداردهای 85گانه را ندارند، به‌صورت رسمی اعلام نشده،‌ اما گمانه‌زنی‌ها از توقف حدود 12 خودرو با اجرای بسته جدید استانداردسازی حکایت دارد که از میان خودروهای مذکور تاکنون توقف تولید خانواده پراید به‌صورت رسمی تایید شده و درخصوص سایر محصولات باید در انتظار تایید شرکت‌های خودروساز بود. با این حال آنچه مسلم است بسیاری از پلت‌فرم‌های داخلی موجود امکان رسیدن به استانداردهای جدید را ندارند و به این طریق شاهد توقف تولید آنها خواهیم بود.

اولتیماتوم داده شده به خودروسازان در حالی است که متولی بخش صنعت نیز چندی پیش با اعلام دستور کار دوازدهم به خودروسازان، از عقد قرارداد ایدرو با شرکت رنو در دولت‌ یازدهم حمایت کرد و از خودروسازان داخلی خواست با مشارکت با خودروسازهای بزرگ و معروف جهان، ساخت داخل را تقویت کنند تا ایران به یکی از خودروسازان بزرگ و مطرح منطقه تبدیل شود.

پیش از این و براساس استانداردهای 55 گانه که شامل 51 استاندارد مربوط به کیفیت و ایمنی و 4 مورد مربوط به آلایندگی می‌شود، خودروسازان محصولات خود را در سه سطح ایمنی، آلایندگی و بدنه ارتقا دادند و در فاز نخست توانستند با ارتقای ایمنی به لحاظ ایمنی سیستم ترمز ABS و کیسه هوا محصولات خود را به روز کنند. حال فاز دوم به استانداردهای 85گانه مربوط می‌شود و براساس آن خودروسازان باید استانداردهای جدید مربوط به مسائل ایمنی، ترمز پیشرفته اضطراری، ترمزگیری، هشدار تغییر مسیر حرکت خودرو و سیستم‌های هشداری خودرو، حفاظت از عابر پیاده، محدوده‌کننده سرعت، همچنین تجهیزات ضدسرقت را نیز در تولیدات خود لحاظ کنند و گام جدیدتری را بردارند. در کنار خودروسازان داخلی، سیاست‌های جدیدی نیز برای خودروهای وارداتی در نظر گرفته شده که به گفته نیره پیروزبخت در صورت عدم رعایت سیاست‌های جدید خودروهای وارداتی نیز مجوز ورود به کشور را دریافت نخواهند کرد. سیاست‌های جدید پیش‌بینی شده برای خودروهای وارداتی مشمول تایید باتری و لاستیک می‌شود، از سوی دیگر وجود نمایندگی مجاز نیز برای خودروهای وارداتی اجباری شده است. وحید مرندی مقدم، معاون سازمان ملی استاندارد ایران نیز در این خصوص با اشاره به اینکه استانداردهای جدید خودرویی تا دی ماه سال 1397 در سه مرحله زمانی اجرایی خواهد شد، عنوان کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته 61 مورد از این استانداردها تا ابتدای دی ماه امسال، دو مورد تا ابتدای تیرماه سال 97 و 22 مورد دیگر تا ابتدای دی ماه سال آینده باید اجرایی شوند که همگی جزو استانداردهای روز اتحادیه اروپا هستند.

توقف شماره‌گذاری 9 خودرو پر مصرف پیرو مصوبه هیات وزیران یکی دیگر از موارد مطرح شده در این نشست بود،‌ توقف پرمصرف‌ها در هفته‌های اخیر درحالی صورت گرفته که وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت دولت دوازدهم در اولین روز کاری خود خواهان توقف این مصوبه برای خودروهای داخلی شده بود، اما پلیس راهنمایی و رانندگی بدون توجه به درخواست ارائه شده از سوی محمد شریعتمداری اقدام به توقف شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف کرد. رئیس سازمان ملی استاندارد درخصوص اقدام صورت گرفته عنوان کرد: در حال حاضر ما با یک مصوبه روبه‌رو هستیم و این مصوبه مربوط به هیات دولت و در رابطه با خودروهای فرسوده است که باید مدنظر قرار گیرد،‌ براساس این مصوبه در صورت تولید خودرویی با مصرف سوخت بالاتر از 5/ 8 لیتر در 100 کیلومتر به ازای تولید هر دستگاه خودرو باید یک خودروی فرسوده اسقاط شود.

استاندارد به موتورسیکلت رسید

علاوه بر خودرو برای سال آینده استانداردهای جدیدی نیز برای موتورسیکلت در نظر گرفته شده است که به گفته پیروزبخت این استانداردها از سال آینده اجرایی خواهد شد. به گفته مسوولان سازمان ملی استاندارد درخصوص استاندارد موتورسیکلت نیز دو بحث آلایندگی و کیفیت مطرح است که در این خصوص «کمیته توزیع عوارض آلایندگی» به موتورسیکلت‌سازان برای تغییر انجین موتورهای داخلی از کاربراتوری به انژکتوری تا ابتدای سال آینده مهلت داده است و براساس فرجه تعیین شده، موتورسیکلت‌سازان تنها چند ماه برای این تغییر مهلت دارند. به گفته معاون سازمان ملی استاندارد ایران موتورسیکلت سازان داخلی در این خصوص گام‌هایی برداشته‌اند که در این زمینه می‌توان به خرید خطوط تولید موتور انژکتوری در کشور اشاره کرد.

آخرین ارزیابی از کیفیت بنزین

در کنار موارد مطرح شده در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی ملی استاندارد برگزار شد، رئیس سازمان ملی استاندارد آخرین ارزیابی از وضعیت بنزین را نیز اعلام کرد. پیروزبخت با اشاره به اینکه میزان استاندارد گوگرد موجود در بنزین عدد 50 ppm است، گفت: طبق آخرین نمونه‌گیری صورت گرفته توسط این سازمان، وزارت نفت و دادستانی، این عدد در بنزین تهران 58 بوده که بالاتر از حد استاندارد است و در میانگین کلان‌شهرها 48 بوده است. در سال 93 پارامتر بنزن (به‌عنوان یکی از پارامترهای آلاینده هوا که حداکثر باید عدد یک باشد) در کلانشهرها 2/ 1 بود، این شاخص در سال‌های 94 و 95 در کلانشهرها و سایر شهرها در عدد یک باقی ماند، اما امسال و در نمونه‌برداری‌های اخیر به 9/ 0 واحد تقلیل یافته است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین در پاسخ به این‌ پرسش که به چه علت دادستانی به موضوع نمونه‌گیری بنزین ورود کرده و پیش از این سازمان ملی استاندارد تنها با همکاری وزارت نفت این مساله را مدنظر قرار می‌داد، تصریح کرد: در سال‌جاری با توجه به شبهاتی که پیش‌آمده بود دادستانی درخواست کرد که قصد دارد در نمونه‌گیری‌های بنزین حضور داشته باشد و ما نیز با این مساله موافقت کردیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین در مورد بنزین یورو 4 و نیز وضعیت خودروها در ایران یادآور شد: در حال‌حاضر در دنیا یورو 6 تولید می‌شود ولی هنوز بنزین ما در حد یورو 4 است و باید بتوانیم وضعیت بنزین و خودرو را در کشور با یکدیگر هماهنگ کنیم. ارزیابی جایگاه سی‌ان‌جی یکی دیگر از موارد مطرح‌شده از سوی رئیس سازمان ملی استاندارد است، ‌به گفته وی تاکنون حدود 2هزار و 400 بازرسی از جایگاه‌های سی‌ان‌جی انجام شده که بیش از 1600 جایگاه رفع نقص کرده‌اند، همچنین 400 جایگاه نیز در این 6 ماه مورد بازرسی مجدد قرار گرفته‌اند و انشعاب گاز برخی جایگاه‌ها به دلیل نداشتن استانداردهای کافی یا عدم همکاری با دستگاه‌های مربوطه به‌عنوان جریمه قطع شد.

بررسی عملکرد

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه همچنین با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در سطح بین‌المللی در نیمه نخست امسال، یادآور شد: 25 کمیته فنی متناظر در این مدت تاسیس شد و این سازمان در 842 کمیته ملی و بین‌المللی عضو است؛ در این مدت هفت پیشنهاد از سوی ایران به سازمان‌های بین‌المللی استاندارد ارائه و 21 استاندارد بین‌المللی که راهبری آن با جمهوری اسلامی ایران است، چاپ و منتشر شده است. پیروزبخت همچنین از مدیریت مجدد ایران در کمیسیون بین‌الملل کدکس مواد غذایی خاورنزدیک (دارای 18 کشور عضو) برای 2 سال دیگر خبر داد و تصریح کرد: این سازمان در چهار حوزه کیفیت، زیست‌محیطی، انرژی و مدیریت غذایی موفق به کسب موافقتنامه و نظام تایید صلاحیت بین‌المللی شده است و به این ترتیب گواهینامه‌های صادره سازمان ملی استاندارد ایران در 70 کشور قابل‌قبول خواهد بود. این مقام مسوول تاکید کرد: نیل به این مهم، به تبادل تجاری بین کشورها بسیار کمک خواهد کرد.

وی اضافه کرد: انجام 110 هزار بازرسی فنی در سراسر کشور، تعلیق 32 هزار پروانه استاندارد تشویقی و بازرسی دوره‌ای نزدیک به سه هزار و 300 آسانسور از دیگر اقدام‌های انجام شده طی این مدت بود. وی اظهار کرد: تا پایان شهریورماه، 122 مورد مجوز برای زمین‌های بازی، 2 هزار و 274 مورد مجوز شهر بازی و 83 مورد مجوز شهربازی سنگین نیز صادر شده است.


منبع : دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: