کد خبر: ۳۸۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶
دست دلال‌ها به نابسامانی‌ها کمک کرد تا عده‌ای سودجو به واسطه ارتباطات خود سودهای هنگفتی به جیب بزنند. اما آنچه جای تحلیل دارد آسیب‌شناسی اجتماعی و اقتصادی پدیده‌ای به نام دلال‌گری است که جای بحث دارد.
 با تغییر دولت و برجام اما آرامش به جو بازار خودرو کشور بازگشت؛ آرامشی که چندان دوام نیافت و نهایتاً درسال 1396، با بسته شدن سایت ثبت سفارش و افزایش تعرفه‌ها، دوباره در قیمت‌ها افزایش جهشی صورت گرفت و افزایش قیمت دلار مزید بر علت شد تا قیمت خودرو هرچه بیشتر غیرمنطقی شود.


دست دلال‌ها به نابسامانی‌ها کمک کرد تا عده‌ای سودجو به واسطه ارتباطات خود سودهای هنگفتی به جیب بزنند. اما آنچه جای تحلیل دارد آسیب‌شناسی اجتماعی و اقتصادی پدیده‌ای به نام دلال‌گری است که جای بحث دارد.

به عنوان مثال مثال پورشه باکستر 900 میلیون تومان قیمت داشت که شد 1.5 میلیارد تومان و بقیه خودروها هم به تناسب افزایش قیمت داشتند. مثال کیا اپتیما 183 میلیون تومان بود که شد 500 میلیون تومان. هیوندا آی 20 هم 114 میلیون تومان بود که بعد از نوسانات دلار و جو روانی ناشی از نقض برجام توسط ترامپ، حدود 250 میلیون تومان شد. برخی از محصولات لند کروز حدود 900 میلیون تومان گران تر شده است .


در این بازار نمی توان کسی را مقصر گرانی دانست ،وارد کننده ، تولید کننده، نمایشگاه دار و حتی دلال هیچ یک مقصر گرانی های اخیر در بازار نیستند. طبیعی است که همه به در تلاش برای حفظ دارایی و قدرت نقدینگی خود باشند . سیاست های اشتباه اقتصادی و بی‌برنامگی باعث شد تا سرمایه‌های اجتماعی هیچ‌گاه در خدمت منافع ملی و تولید ملی درنیاید. سال‌ها مدام بر طبل حمایت از کالا و تولیدکننده ایرانی می‌کوبیم؛ اما با کدام برنامه و زیرساخت؟ مگر در فضای کنونی می‌توان به تولید و تجارت پرداخت و خدمتی عرضه کرد؟ سرمایه‌دار چه داخلی و چه خارجی به دنبال امنیت است و تا این امنیت حاصل نشود سرمایه او سرگردان و بی‌هدف خواهد بود.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین