کد خبر: ۳۸۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶
این سخن عباس آخوندی توجیهی جز الویت منافع سرمایه دارها و شرکت های خصوصی بر منافع عموم مردم را ندارد. قیمت گذاری بلیت ها توسط شرکت های خصوصی منجر به بالارفتن قیمت ها شده است و در واقعیت خبر از خالی شدن صندلی های پروازها و انحصار استفاده از ناوگان هوایی توسط یک قشر خاص می دهد.
به گزارش خبرگزاری تجارت امروز ؛ در پی آزاد شدن نرخ بلیط ناوگان حمل و نقلی کشور، قیمت بیلط هواپیما و قطار  با رشدی نجومی مواجه شد. با این تصمیم، شرکت های حمل و نقلی هوایی و ریلی آزادند که ارزش گذاری بر روی بلیط های خود را بدون قید نظارت دولت و دربستر بازار آزاد انجام دهند که این آزادسازی قیمت ها نتیجه ای جز فشار به مردم و ایجاد محدودیت مالی برای آن ها ندارد.
 
به گزارش تجارت امروز ؛ در این راستا مسیر پروازی از تهران به سمت شهرهای پرتقاضا مانند مشهد، شیراز، تبریز، بندرعباس، اهواز و جزیره کیش در طول روزهای گذشته افزایش قابل توجه قیمت را تجربه کرده‌اند تا جایی که در تمامی این مسیرها امکان پیدا کردن بلیط یک طرفه با نرخ کمتر از ۲۵۰ هزار تومان وجود ندارد.
 
اما عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در واکنش به افزایش سرسام‌آور قیمت بلیت هواپیما اظهار داشته است: «حفظ صنعت هواپیمایی از قیمت پرواز‌ها برای کشور بسیار مهمتر است!» 
هواپیمای 300 نفره خالی درحال پرواز
 
گفتنی است اگر مسافران بخواهند از پروازهای صبح زود اجتناب کنند، نرخ پروازهایشان به بیشتر از ۳۰۰ هزار تومان می رسد و در بسیاری از مسیرها تعداد قابل توجهی از بلیت در مرز ۵۰۰ هزار تومان عرضه می شود. برای مناطقی که پروازهای کمتری دارند مانند چابهار یا عسلویه افزایش نرخ قابل توجه‌تر است و ارزان‌ترین بلیت در این مسیرها از حدود ۳۰۰ هزار تومان آغاز شده وبه بالاتر می‌رسد. 
 

منتقدان و رسانه ها  اینها را نتیجه سیاست های لیبرالی عباس آخوندی می دانند. طبق گفته روزنامه سازندگی هم که منتسب به کارگزاران و حامی دولت بوده «عباس آخوندی تحت تاثیر حسین عبده تبریزی و از حامیان جدی بازارآزاد است

لیبرالی بودن رفتار و عملکرد وزیر راه و شهرسازی از همان ابتدای ریاستش بر وزارت تا حدی در رسانه ها مورد انتقاد قرار گرفته بود که آخوندی در واکنش به انتقادات نسبت به سیاست‌های لیبرالی افراطی این وزارتخانه، طی صحبت های خود در دوم اسفند 94 به دفاع از لیبرالیسم پرداخت و مدعی شد: 

« لیبرالیسم و سوداگری دو موضوع کاملا متفاوت از یکدیگرند، لیبرالیسم یعنی اینکه همه برای کسب حقوق خود آگاه باشند و کسی به حق آنها تعدی نکند. این موضوع با سوداگری متفاوت است اینکه شهروندان هزینه بی‌خود بدهند سوداگری است اما اگرهزینه را بر اساس عدالت بپردازند، لیبرالیسم است... سوداگری با توسعه هم مخالف است در حالی که لیبرالیسم برای توسعه به میدان آمده است. اخلاق حرفه‌ای نتیجه لیبرالیسم است و علیه سوداگری قیام می‌کند» 

این اظهارات آخوندی در دفاع از لیبرالیسم در حالی مطرح شد که نظریه پردازان و مدافعان این نظام هم قائل به عدالت به عنوان یکی از اهداف لیبرالیسم نیستند و عدالت را متاخر آزادی می دانند. فون هایک پدر نئولیبرالیسم هم که معتقد بود اصولا رسیدن به عدالت اجتماعی امری نشدنی است و  عدالت را باید در خواب دید. 

در همین راستا مقام معظم رهبری هم در هفتم اردیبهشت ماه 92 تاکید کردند: «بزرگترین دلیل بر غلط بودن اقتصادِ به اصطلاح لیبرال همین حوادثی است که امروز در اروپا و به شکل دیگری در آمریکا وجود دارد. در میدان عمل و در عرصه‌ی تجربه، اقتصاد سرمایه‌داری نشان داد که غلط است، ناکام است؛ حتّی به سود خود آن طبقاتی که این اقتصاد برای حمایت از آنها به وجود آمد، نیست. حالا طبقه‌ی کارگر که سالهای متمادی در آنجاها لگدمال میشد، اما حتّی به سود خود سرمایه‌دار و بانکدار و صاحبان کارتلها و تراستها هم نیست و این هنوز اولِ کار است، بعد از این بدتر هم خواهد شد. هی وعده می‌دهند که درستش می‌کنیم؛ نخواهند توانست درست کنند. این راه، راه سراشیبِ لغزان است؛ دارند می‌روند پائین، و این یک بخشی از تزلزل تمدن مادی و غلط غرب است. بخش اخلاقی و اعتقادی و نظری و فکری‌شان هم که جدا است. اینها برای ما تجربه است»

 

بنابراین سیاست های تبعیضی لیبرالی که به گفته مقام معظم رهبری باعث لگدمال شدن کارگران می شود امروز خط اصلی سیاست گذاری وزارت راه و شهرسازی است.

 

نگاه پولی و بازاری آخوندی نسبت به همه چیز به قدری زیاد است که بعد از سانحه دردناک برخورد دوقطار مسافربری در استان سمنان که منجر به جان باختن و مصدومیت تعداد زیادی از هموطنان شد در واکنش عجیبی گفته بود: « همه مسافران بیمه‌اند و جای هیچ نگرانی نیست»
این نگاه بازاری و لیبرالی همه چیز حتی جان انسان ها را هم با معیار پول ارزش گذاری می کند و این نتنها برخلاف اصول جمهوری اسلامی، که برخلاف اصول انسانی در تمام دنیاست. در واقع افزایش قیمت بلیط هواپیما و قطار تنها قسمتی از سیاست های تبعیضی دولت لیبرال هاست که به واسطه وزیر راه اجرا می شود؛ افزایش نرخ ارز و ... هم توسط مشاور اقتصادی و وزرای مربوطه به اجرا رسید. سیاست هایی که الویت اصلی آن ها منافع عمومی نیست و به بهره وری و فربه شدن سرمایه داری و تبعیض طبقاتی در ایران کمک خواهد کرد. 
 
بر اساس گزارش «مبانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و برنامه سالانه دستگاه‌های اجرایی بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور« نسبت هزینه دهک بالا (ثروتمندترین) به هزینه دهک پایین (فقیرترین) در کل جامعه ایران از رقم ۱۲.۳۳ در سال ۱۳۹۳ به ۱۲.۶۵ برابر در سال ۱۳۹۴ و پس از آن به ۱۲.۹۹ برابر افزایش یافته است» 
 
به عبارتی سال به سال، فاصله پولدارها و فقرا در دولت یازدهم بیشتر شده، یعنی پولدارها پولدارتر شده و فقرا فقیرتر شده‌ا ند. و با تشدید سیاست های تبعیضی لیبرالی در دولت دوازدهم و آزادسازی قیمت ها پیش بینی می شود این شکاف طبقاتی بیش از پیش در کشور افزایش پیدا کند.
 
در پایان یادآور می شود،  این استدلال عباس آخوندی توجیهی جز الویت منافع سرمایه دارها و شرکت های خصوصی بر منافع عموم مردم را ندارد، چر ا که قیمت گذاری بلیط ها توسط شرکت های خصوصی منجر به بالارفتن قیمت ها شده است و اما در واقعیت خبر از خالی شدن صندلی های پروازها و انحصار استفاده از ناوگان هوایی توسط یک قشر خاص می دهد.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری
آئودی ای-ترون بر روی یک پلتفرم الکتریکی جدید
در این خودرو از دو موتور الکتریکی در قسمت عقب و جلوی خودرو استفاده شده تا کلیه چرخ‌ها به صورت محرک باشند و خودرو از قابلیت سامانه چهارچرخ محرک بهره‌مند گردد.
پربحث ترین