کد خبر: ۳۹۰۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸
دو خودروساز بزرگ کشور، در ماه‌های اخیر در سه مرحله حدود 150 هزار دستگاه خودرو پیش‌فروش کرده‌اند که قرار است در طول یک سال به متقاضیان تحویل شود. این میزان پیش فروش سبب شده تا برخی بویژه دلالان و واسطه های خودرو بحث ناتوانی قطعه‌سازان در تامین نیاز خودروسازان در دوره تحریم را مطرح کنند.
به گزارش تجارت امروز, اگرچه خودروسازان هنوز به تعهدات قرارداد‌شان با قطعه‌سازان عمل نکرده‌اند، اما در حال حاضر تولید قطعات ادامه دارد.خودروسازان باید زودتر به تعهدات خود عمل کنند، اکنون تولید ادامه دارد، اما با ظرفیت کمتر که آن هم فقط به این دلیل که خودروسازان به تعهداتشان عمل نکرده‌اند و حتی با همان قیمت‌های قدیم بدهی جاری و معوق دارند.
حل مشکلات میان خودروسازان و قطعه‌سازان می‌تواند از بروز یک بحران در حوزه دو خودرو ساز بزرگ کشور جلوگیری کند. این مساله موضوع تازه‌ای نیست؛ مشکلات بیش از تحریم مشکلات داخلی است که باید در اسرع وقت برطرف شود. 
در حال حاضر نگران تحریم‌ها نیستیم، تحریم مشکل ثانویه است و قطعه‌سازان برای آن راه حل دارند.

در صورتی که مسائل مربوط به نقدینگی حل شود و اصلاح قیمت قطعات صورت پذیرد، بخش زیادی از موانع برطرف می‌شود.
پس از نقدینگی و اصلاح قیمت‌ها، موضوع واردات و گمرک به میان می‌آید که نیمی از این مشکل نیز در داخل کشور قابل حل است. اگر این مشکلات برطرف شود، بخش خصوصی راه مقابله با تحریم را می‌داند.
بخش خصوصی در دوره تحریم‌های اول نیز ثابت کرد که می‌تواند راه خود را پیدا کند؛ البته نمی‌شود انتظار داشت ما در داخل کشور دست قطعه‌ساز را ببندیم اما انتظار داشته باشیم با تحریم مقابله کند. 
اگر حمایت داخلی وجود داشته باشد، قطعه‌سازان خصوصی روش‌های شکستن تحریم و دور زدن تحریم را پیدا می‌کنند.
خودروسازان باید به تعهداتشان عمل کنند. اگر قطعات مورد نیاز به موقع تامین شود و گمرک برای ترخیص آن‌ها همکاری کند، قطعه‌سازان مشکلی برای تامین نیاز خودروسازان بر اساس برنامه پیش‌فروش نخواهند داشت.
قیمت خودروها در بازار کاذب است و تداوم حاشیه قیمتی بالای به وجود آمده به جز مشتریان واقعی، به ضرر قطعه سازان است.
افزایش کنونی قیمت ها  ناشی از ناهمخوانی عرضه و تقاضا، دلال بازی ها و فعالیت واسطه ها و حتی حفظ ارزش سرمایه ها از سوی مردم است. خودروسازان معتقدند ریالی از این افزایش قیمت ها نصیبشان نمی شود، ضمن آنکه هیچ مبلغی به جیب صنعت نرفته تا صرف توسعه شود.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: