نفت و پتروشیمی

میدان نفتی مغان بلاتکلیف است

نخستین بار در سال ۱۹۵۰ آثار تراوش‌های مواد نفتی در منطقه قیر دره سی در مغان مشاهده و بعد از یک سال مطالعات سه تاقدیس اصلاندوز، آج اشمه و گنبد شاه آباد (دشت مغان) برای عملیات اکتشافی معرفی شد.

میدان نفتی مغان، از میدان‌های نفتی ایران است که در استان اردبیل، در منطقه‌ای با وسعت ۵٫۶ کیلومتر مربع و در حوضه دشت مغان، مستقر و ضخامت رسوبات در این حوضه که غنی از طبقات شیلی- رسی است به بیش از ۸ کیلومتر می رسد.

نخستین بار در سال ۱۹۵۰ آثار تراوش‌های مواد نفتی در منطقه قیر دره سی در مغان مشاهده و بعد از یک سال مطالعات سه تاقدیس اصلاندوز، آج اشمه و گنبد شاه آباد (دشت مغان) برای عملیات اکتشافی معرفی شد.
بعد از مدتی اقدامات لازم برای به حقیقت پیوستن رویای نفت مغان در سال ۱۳۸۷ عملیاتی و مجوز اکتشافی آن از سوی وزارت نفت صادر شد.
تا به حال شرکت نفتی ‘آی ان ای کرواسی و سپس شرکت هایی از اوکراین و کره جنوبی اقدام های اکتشافی را در منطقه انجام داده و در همان سال های اول با حفر چندین دهنه چاه وجود نفت در عمق چهار تا پنج هزار متری در مناطقی از شهرستان گرمی مغان و عمق سه هزار متری بخش اصلاندوز شهرستان پارس آباد مغان به اثبات رسید.
در سال ۱۳۸۷ بر اساس برآوردها پیش بینی می شد پس از مطالعات اکتشافی بین ۲ تا چهار میلیارد بشکه نفت از منطقه مغان استخراج شود.
مطالعات کارشناسان نشان داده اکه دشت مغان نیز جزو مهمترین مناطق دارای ذخایر نفتی کشور است و استخراج و صدور نفت از این حوزه به لحاظ شرایط جغرافیایی و دسترسی آسان به دریای خزر از موقعیت و امتیاز ویژه‌ای برخوردار است.
منطقه مغان به علت همجواری با جمهوری آذربایجان از اهمیت و یژه ای برخوردار بوده و اکتشاف و استخراج نفت مغان علاوه بر توسعه مراودات با کشورهای آسیای میانه و حوزه قفقاز توسعه و رونق اقتصادی منطقه را بدنبال خواهد داشت.
تاکنون بیش از ۱۲ جلد گزارش زمین‌شناسی در این باره نوشته شده و ۲هزار و ۶۰۰ کیلومتر خطوط لرزه‌نگاری برداشت و تفسیر و ۸ حلقه چاه اکتشافی نیز حفر شده است.
مطالعات نشان می‌دهد با وجود تاقدیسهای دارای پتانسیل نفتی متعدد در حوالی بخش جعفرآباد و اصلاندوز، میزان ذخایر نفتی این حوضه بیش از ۵۰ میلیارد بشکه پیش‌بینی می‌شود.
اکتشاف نفت مغان قراربود با همکاری مشاوران فنی و اجرایی خارجی و شرکت های معتبر داخلی تکمیل شود تا با احداث چهار حلقه چاه اکتشاف نفت مغان شکل عملیاتی و اجرایی به خود گرفته و حتی برای اکتشاف نفت مغان مناقصه بین المللی برگزار شود بطوریکه مقدمات اولیه در بلوک اکتشافی مطالعه شده ولی اقدامات اجرایی مهمی تاکنون در منطقه به عمل نیامده است.
دشت مغان با ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی یکی از حاصلخیزترین مناطق ایران در تولید محصولات کشاورزی است اما مطالعه اکتشافات نفتی که از ابتدای دهه هشتاد به صورتی غیر رسمی آغاز شده نشان داده که مغان علاوه بر منابع و محصولات کشاورزی، دارای ذخایر سرشار نفتی نیز است .
مهمترین تاثیر طرح اکتشاف نفت ، ایجاد اشتغال ورونق اقتصادی در دشت مغان است و بنابراین اکتشاف نفت در منطقه علاوه بر ایجاد اشتغال اصلی شغل های جانبی بیشتری را برای ساکنان منطقه بوجود آورده و باعث رونق اقتصادی درمنطقه می شود.
توسعه صنایع جانبی نظیر صنایع پتروشیمی، احداث پالایشگاه وسایر تاسیسات و فرآورده نفتی از عوامل تاثیر گذار اقتصادی دیگر در وضع معیشتی و اشتغال مردم منطقه خواهد بود.
یکی دیگر از مزایای استخراج نفت مغان بهره مندی مناطق محروم استان از درآمد های حاصله است که بنا به مصوبه مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است ۲درصد درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی به استانهای نفت خیز و شهرستانها و بخ شهای محروم اختصاص دهد تا صرف امور عمومی همانند گازرسانی روستایی،آبرسانی ،راه روستایی ، بهسازی روستایی وبرق رسانی روستایی شود .
حال سوال اینجاست چرا با اینهمه ظرفیت و قابلیت های اکتشاف نفت در منطقه مغان این طرح همچنان ابتر مانده است.
با توجه به اجرای طرح اتصال خط آهن به جمهوری آذربایجان و توافق های اولیه مسئولان دو طرف در این ارتباط ، طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی و اتمام پروژه بزرگ پایاب خداآفرین در مغان ، افزایش یک میلیون تن بر تولیدات کشاورزی منطقه، سرمایه گذاری بخش خصوصی در اکتشاف نفت مغان بسیار ضروری و تحقق آن موجب گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشور های همسایه خواهد بود .
درهر حال چشم انداز روشنی برای توسعه اقتصادی و تجاری در منطقه مغان با توجه به مرزی بودن منطقه قابل ترسیم است به شرطی که ضمن اعمال مشوق های لازم ،جلب و جذب سرمایه گذاران د راولویت باشد.
طرح اکتشاف نفت مغان که به شعار اصلی کاندیداهای انتخابات بود امروزه به یکی از مطالبه های اصلی مردم منطقه مغان تبدیل شده که پاسخگویی و برآوردن این مطالبات نیازمند همت جدی مسئولان در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی است.
البته احداث پالایشگاه نفت پنج هزار بشکه ای پرچین توسط سرمایه گذار داخلی در سال ۹۵ به مردم نوید داده شد و مقرر بود این پالایشگاه از سواپ نفتی جمهوری آذربایجان تغذیه شود.
در کنار پالایشگاه نفت پرچین، عرضه صنایع مرتبط و تاسیس پایانه صادراتی مد نظر سرمایه‌ گذار است که با راه ‌اندازی این طرح ها تحول خوبی در بخش صنعت و رونق اقتصادی منطقه را شاهد خواهیم بود.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا