راهنمای سرمایه گذاران

دلایل عدم موفقیت فارغ التحصیلان در کارآفرینی چیست؟

پیش زمینه هایی که در نهایت افراد جویای کار را به این برداشت می رساند که کارآفرینی را به معنای داشتن شغلی دولتی تلقی کنند و برای فراتر از آن هم خود را به زحمت خلق ایده و چاره جستن راهی در رسیدن به کار، ثروت و رفاه نیندازند.

به تجارت امروز؛ نداشتن مهارت کافی فارغ التحصیلان دانشگاهی، عدم ارتباط دانشگاه و صنعت، عدم هماهنگی بین رشته های دانشگاهی و بازار کار، نبود فرهنگ کار و مولفه های اینچنینی از جمله مواردی است که از سوی کارشناسان بعنوان موانع و چالش های کارآفرینی مطرح می شود.

پیش زمینه هایی که در نهایت افراد جویای کار را به این برداشت می رساند که کارآفرینی را به معنای داشتن شغلی دولتی تلقی کنند و برای فراتر از آن هم خود را به زحمت خلق ایده و چاره جستن راهی در رسیدن به کار، ثروت و رفاه نیندازند.

یکی از اقدامات موثری که طی سال های اخیر در راستای تقویت کارآفرینی در لرستان انجام شده ایجاد مراکز کارآفرینی دانشگاهی است تا بتوان روحیه کارآفرینی و خود اشتغالی را در دانشجویان و تحصیل کرده های دانشگاهی تقویت کرد.

طی چند سال اخیر تقویت بخش خصوصی ، ایجاد زمینه های کارآفرینی و حمایت از طرح ها و ایده های کارآفرینی به عنوان نسخه شفابخش توسعه استان در دستور کار قرار گرفته است، مسیری که قطعا با توجه به سخت بودن ماهیت کارآفرینی بخصوص در استان لرستان می تواند با چالش های و مشکلاتی هم مواجه باشد.

کافه کارآفرینی به منظور ترویج فرهنگ کارآفرینی ، برگزاری نشست های تخصصی با حضور مربیان کارآفرینی و دانشجویان و طراحی و برنامه ریزی برای اکوسیستم های کارآفرینی که در واقع نقشه و طرحی بر اساس رسته های شغلی و ایده های کارآفرینی از جمله اقداماتی می باشد که هم اکنون در حال انجام و پیگیری است.

این درحالی است که هفته سوم نوامبر برابر با هفته آخر آبان ماه بعنوان هفته جهانی کارآفرینی نام گذاری شده است.
از سال ۱۳۹۲ ایران هم به کمپین جهانی هفته کارآفرینی پیوسته و همه ساله برنامه هایی با محورها و موضوعات مختلف مرتبط با کارآفرینی و پردازش ایده های خلاقانه کار و کارآفرینی برگزار می کند.

رئیس اداره کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان در این خصوص به ایرنا می گوید: به منظور فراهم کردن زمینه های ترویج فرهنگ کارآفرینی ، کافه کارآفرینی طراحی و برنامه ریزی شده تا در این مکان اساتید و مربیان و مشاوران کارآفرینی با حضور کارافرینان، دانشجویان و علاقه مندان و مدیران کارافرین گردهمایی هایی داشته باشند.

زلیخا پورقبادی افزود: این مکان بزودی بطور رسمی فعالیت خود را آغاز می کند تا بتوان در چنین محفل ها و گردهمایی های تخصصی با حضور کارآفرینان علاوه بر ترویج فرهنگ کارآفرینی ، پردازش ایده های خلاقانه بصورت کاری مداوم صورت گیرد.

پورقبادی با اشاره به برنامه های مختلف هفته کارآفرینی ( ۲۱ تا ۲۷ آبان) اظهار داشت: با توجه به اینکه ترویج فرهنگ کارآفرینی از خود کارآفرینی مهمتر است باید زمینه های آموزشی بصورتی فراهم شود تا این فرهنگ بعنوان یک ارزش مورد توجه همگان و بخصوص دانشجویان قرار گیرد و در این راستا سلسه نشست هایی در دانشگاههای مختلف استان در هفته کارآفرینی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به طراحی اکوسیستم کارآفرینی گفت: تدوین استانی این برنامه درحال انجام است تا با آن بتوان به یک نقشه راهبردی بر اساس رسته های کارآفرینی رسید تا با این اطلاعات علاوه بر توسعه کارآفرینی مشکلات و موانع و چالش های این مسیر را شناسایی کرد.

پورقبادی در توضیح اکوسیستم کارآفرینی افزود: هر کدام از اجزای مختلف کارآفرینی اعم از کارآفرینان، مربیان کارآفرینی، مشاوران کارآفرینی ، مجرب های کارآفرینی و بانک و موسسات مالی در کنار همدیگر که قرار می گیرند پیکره واحد کارآفرینی را تشکیل می دهند که با همکاری و هماهنگی با هم می توانند به نتایج واحد و رو به پیشرفتی در مورد کارآفرینی برسند.

وی با اشاره به موانع و مشکلات زنان در کارآفرینی اظهار داشت: تعداد زنان فعال اقتصادی و کارآفرین کمتر از مردان کارآفرین است چرا که نوع حمایت ها متفاوت بوده و هیچ جای قانون سهم زنان در تسهیلات، تولید و اشتغالزایی مشخص نشده است.

رئیس اداره کارآفرینی اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی لرستان افزود: در فضای رقابتی نیز روابط مردان در دریافت امتیازات بیشتر است و از زنان سبقت می گیرند.

پورقبادی با اشاره به اینکه زنان در حوزه مشاغل خانگی در استان لرستان فعال تر هستند گفت: زنان در مشاغل خانگی و انجام فعالیت هایی که بتوانند درآمدهایی برای آنها داشته باشد از جمله در بسته بندی مواد غذایی و صنایع دستی خوب کار می کنند اما این کارها در تعریف تخصصی کارآفرینی و خلاقیت و نوآوری گنجانده نمی شود.

تناسب رشته های دانشگاهی با بازار کار اولین گام کارآفرینی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: امروزه یکی از ویژگی های اصلی اقتصاد تغییر است که با سرعت قابل توجهی روبرو بوده و در چنین شرایطی باید ، قابلیت ، استعداد و توانمندیها را افزایش داد.

علی آشتاب اظهار داشت: در این مسیر استفاده از ظرفیت و توانمندی دانشگاهی در راستای نیازسنجی بازار کار استان ضروری به نظر می رسد.
وی با بیان اینکه بخش عمده بیکاران جویای کار در استان فارغ التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت هستند ، گفت: نیاز سنجی آموزشی و ارایه رشته های آموزشی متناسب با بازار کار در استان و برقراری ارتباط بین دانشگاه و مراکز رشد و پارک های علم و فناوری اقدامی موثر در راستای کاربردی کردن تحصیلات دانشگاهی است.

آشتاب با بیان اینکه ارتباط بین صنعت و دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد افزود: اغلب بنگاه های اقتصادی استان با مشکلاتی اعم از مشکلات مدیریتی ، بازاریابی و یا تولید مواجه هستند که دانشجویان با ظرفیت علمی و توانمندی های تخصصی خود می توانند به آنها کمک کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان گفت: استفاده از ظرفیت های آموزش مهارتی مراکز فنی و حرفه ای می تواند راهکاری مناسب در این جهت باشد تا دانشجو جنبه تئوری و نظری رشته تحصیلی خود را به بعد عملی ارتقا دهد.

به گفته وی تحقیقات و کارهای پژوهشی دانشگاهی نیز باید به سمتی پیش رود که دانشجو به دنبال خلق کارآفرینی و ثروت باشد و با کارهای تحقیق و پژوهشی به دنبال ایجاد فرصت های شغلی پیش رود.

آشتاب با اشاره به لزوم رشته های تحصیلی متناسب با نیاز و بازار کار استان گفت: دانشگاه با تربیت فارغ التحصیلان ماهر و متناسب با نیاز استان از جمله در بخش کشاورزی می تواند موثر باشد و انجام فعالیت های جمعی و گروهی از جمله آموزش های تولید محور، تورهای گردشگری علمی و یا برگزاری نمایشگاه های کارآفرینی می تواند به توسعه فرهنگ کارآفرینی در استان کمک کند.

کارآفرینی راهی برای بارور کردن فرهنگ کار

یک پژوهشگر مسائل اجتماعی نیز گفت: برای رونق کسب و کار به خصوص در جایی که بیکاری در آن ریشه صد ساله دارد، آنچه که منطقی تر به نظر می رسد خود اشتغالی و کارآفرینی است.

فرهاد طهماسبی اظهار داشت: اینکه گفته شود مردم فرهنگ کار ندارند حرف صحیحی نیست بلکه فرهنگ کار در این استان غنی نشده ،آموزش و مهارت داده نشده و سرمایه گذاری صورت نگرفته است تا مردم با کار و تنوع در بازار کار آشنا شوند.

وی اضافه کرد: استفاده از توان بخش خصوصی و سرمایه گذاری رویه ای است که در استان آغاز شده ، روندی که با توجه به قابلیت های استان در بخش های مختلف اعم از صنایع مرتبط با معادن سنگ، شیلات،گردشگری و کشاورزی می تواند برای تحول در بازار کسب و کار و توسعه استان امید بخش باشد.

تعریف کارآفرینی

کارآفرینی یعنی خلق ثروت و خلق ارزش افزوده و هر عملیاتی که بتواند خلق ثروت و ارزش افزوده کند ، فرایند کارآفرینی است و در این روند کارآفرین کسی است که خلاقیت داشته باشد و برای مسایل عادی و معمول ، روش های نوین ارایه دهد و در کنار خلاقیت و متفاوت بودن تلاش و پشتکار زیادی داشته باشد تا در صورت شکست ، ناامید نشود و همچنان به کار خود ادامه دهد تا به خلق ثروت و ارزش افزوده برسد.

هفته کارآفرینی هم مناسبت یک هفته ای است که همانند بسیاری از مناسبت های دیگر با برگزاری برنامه هایی از سر تکلیف و وظیفه می گذرد اما کارآفرینی پردازشی بر ایده های خلاقانه و بکر و نوین است که باید جریان سیال و پیش رونده و مستدامی داشته باشد تا بتواند ماهیت خلق کنندگی خود را حفظ کند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا