کد خبر: ۳۹۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲
تعلیمات باید به سمتی پیش برود که فرهنگ زادگاه افراد برای دانش‌آموز تبیین شود. اگر ما به دنبال نظام آموزشی متناسب با اندیشه دینی خودمان هستیم باید آن را در سیستم آموزش‌وپرورش نهادینه کنیم.

مهدی نوید ادهم در خصوص چرایی اجرای سند تحول بنیادین و وضعیت اجرای آن در کشور گفت: هنوز بسیاری از مردم فکر می‌کنند سند تحول بنیادین همان تغییر ساختار ۶،۳،۳ است، درحالی‌که نگاه آموزش‌وپرورش این نبوده و نیست.


دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش گفت: تحول بنیادین یعنی تحول عمیق و ریشه‌ای نظامند و همه‌جانبه، آینده‌پژوهانه و مبتنی بر آموزه‌های حیاتی و معارف اسلامی است. این اولین تغییر نیست و در گذشته نیز آموزش‌وپرورش بارها دستخوش تغییرات شده است؛ اما در طرح تحول بنیادین تغییرات یک تفاوت عمده با گذشته دارد و آن‌هم این است که این تغییرات ریشه‌ای است و همه ابعاد موجود در آموزش‌وپرورش را دربر می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه لزومی برای تغییرات وجود داشت، ادامه داد: در هر کشور و سیستم آموزشی، تعلیمات باید به سمتی پیش برود که فرهنگ زادگاه افراد برای دانش‌آموز تبیین شود. اگر ما به دنبال نظام آموزشی متناسب با اندیشه دینی خودمان هستیم باید آن را در سیستم آموزش‌وپرورش نهادینه کنیم.


مدیرکل فرهنگی و اجتماعی آموزش‌وپرورش در ادامه تصریح کرد: عدم ابتناء بر فلسفه تعلیم و تربیت، کاستی در همپایی با تحولات محیطی، کاستی در تأمین و تربیت نیروهای موردنیاز جامعه، ضعف در پاسخگویی به نیازهای انقلاب اسلامی در سطح ملی و جهانی کهنگی و عدم به‌روزآوری ساختارها روندها و فرایندها، پایین بودن نرخ بهره‌وری و اثربخشی در این فضا دلایلی بود که نیاز تدوین سند جدیدی را ایجاد می‌کرد و به همین دلیل در طول هفت سال بیش از ۵۰۰ نفر از کارشناسان خبره آموزشی دورهم گردآمده و پس از انجام پروژه‌های تحقیقاتی سند اولیه را تدوین کردند.


نوید ادهم با اشاره به اینکه مبانی نظری در رأس این سند قرار دارد، ادامه داد: هدف ما داشتن آموزش‌وپرورش برتر است و اگر نتوانیم مبانی اصلی را تغییر دهیم نمی‌توانیم تنها با تغییر ساختاری به این مهم دست پیدا کنیم.


معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی در ادامه خاطرنشان کرد: اما محتوای بسته به دوشاخه تبدیل می‌شود؛ نخست سند ملی آموزش‌وپرورش و دوم سند تحول راهبردی در نظام تربیت رسمی عمومی در جمهوری اسلامی.

وی با اشاره به اینکه بر اساس سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش نباید تنها یک‌نهاد آموزشی باشد، افزود: آموزش‌وپرورش باید مجموعه‌ای از دانش و اطلاعات بوده و نقش فرهنگی و تربیتی برای افزایش شایستگی‌های دنیوی و اخروی داشته باشد.

نوید ادهم خاطرنشان کرد: درواقع اجرای سند تحول بنیادین باید به مطالبه عمومی از سوی خانواده‌ها تبدیل شود و برای اجرای آن همراهی همه نیاز است که اگر این اتفاق نیفتد، تحول محکوم ‌به شکست است.


وی در خصوص چرایی عدم اجرای سند تحول بنیادین به‌صورت کامل گفت: نبود منابع مالی لازم که باید دولت تخصیص و مجلس آن را تصویب کند مهم‌ترین ترمز حرکت ما در اجرای سند است که اگر بودجه به تصویب برسد سند اجرایی خواهد شد اما متأسفانه نه دولت و نه مجلس به آن توجهی نمی‌کنند.


مدیرکل فرهنگی و اجتماعی آموزش‌وپرورش معتقد است که از زمان تصویب این طرح تاکنون تلاش‌های زیادی برای اجرای این سند صورت گرفته است و نمی‌توان گفت آموزش‌وپرورش نسبت به آن بی‌تفاوت بوده است اما برای اجرای کامل آن نباید زمان را از دست داد و باید با تأمین بودجه زمینه اصلی اجرای آن فراهم شود.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری
مهمترین عناوین روزنامه‌های 12 تیر
مهمترین تیتر‌های روزنامه‌های اقتصادی امروز چهارشنبه ۱۲ تیر ماه به بیان مسائلی همچون ریسک ناپذیری دولت مانع حذف ارز دولتی می‌شود، بازار نفت باید غیرسیاسی شود، رد پای چینی‌ها در مزارع بیت کوین ایران، افزایش قیمت نان غیرقانونی است، تحقق خواسته‌های ایران در اوپک، می‌پردازد.