کد خبر: ۳۹۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
مافیای خودرو دوست ندارد که خودرو در بازار زیاد شود ضمن اینکه قطعاً دفاع از منافع مردم مانع از سودجویی آنها خواهد شد خواهد گرفت. همچنین اصلاح ساختاری و توزیع متناسب بر درآمد برای اقشار مختلف کشور باید فراهم شود تا تهیه یک خودرو برای یک جوان به آرزو و آمال تبدیل نشود.

به گزارش تجارت امروز؛ ؛ متاسفانه سیاست‌های حمایتی از صنایع خودروسازی که از اول انقلاب تاکنون ادامه داشته است به جای کمک به پیشرفت این صنعت باعث ایجاد حباب قیمتی و فشار بر مردم شده است. به طوری که چندی پیش مدیرعامل سایپا تهدید کرد در صورتی که قیمت‌ها افزایش پیدا نکند با تعطیلی کارخانه کرج این شرکت حجم بیکاری ایجاد می‌کند. 

متأسفانه خودروسازان در حالی خودروهای خود را به نرخ روز و پیش‌فروش قطعی و تحویل فوری می‌فروشند که برخی مشتریان این شرکت‌ها 6 ماه است در انتظار تحویل خودرو از خودروسازان هستند و اگر تعهدی وجود دارد خودروسازان باید در ابتدا به مشتریان قبلی خودروها را تحویل دهند.

تاکنون این تخلف خودروسازان مبنی بر وجود تعهدات زیاد در حالیکه خودرو به نرخ روز و تحویل فوری به مشتریان ارائه می‌شود رسیدگی نکرده‌اند. ضمن اینکه انحصارگرایی خودروسازان به حداکثر رسیده و حتی اجازه ورود خودروهای خارجی هم به کشور داده نمی‌شود.

پیشنهادی اخیراً مبنی بر عدم اسقاط خودروهای خارجی حاضر در مناطق آزاد که هشت سال از ساخت آنها می‌گذرد به منظور استفاده به دلیل عدم ارزبری صورت گیرد. این در حالی است که برخی از این خودروها در حد نو هستند. 

متأسفانه جریان مافیایی پیچیده‌ای در خودروسازان وجود دارد که در حال مدیریت دولت و بازار هستند. همچنین با وضع تعرفه سنگین بر واردات خودرو موجب ایجاد انحصار در کشور شده‌ایم و این موضوع موجب پایین آمدن کیفیت تولید خودرو شده است. 

وضعیت فعلی خودروسازان و یکجانبه‌گرایی آنان و نگاه بالا به پایین آنها منجر به ناراحتی مردم کشورمان شده است و با توجه به اینکه در ۵۰ سال گذشته اقداماتی در صنعت خودروی کشور انجام شده است که خودروسازی می‌توانست کمک حال اقتصاد کشور بویژه در دوران تحریم باشد اما امروز به جایی رسیده‌ایم که با دست خودمان و با ایجاد انحصار، نه تنها موجب از میان رفتن این صنعت شده‌ایم، بلکه موجب بروز مشکلاتی برای صنایع مختلف از جمله قطعه‌سازان نیز شده‌ایم.

مدیران شرکت‌های خودروسازی با حضور در کمیسیون صنایع و معادن به صراحت به نمایندگان مجلس گفته بودند که به هیچ‌وجه قصد فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار را ندارند. این در حالی است که متأسفانه بازار دو دستی تحویل خودروسازان شده و این مدیران پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی خودروها را مطرح کرده بودند و متأسفانه به نظر می‌رسد که دلسوزی برخی مدیران دولتی برای آنها از خودروسازان بیشتر بوده و در حقیقت کاسه داغ‌تر از آش هستند. 

بسیار جای تأسف است که پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی قیمت خودرو از سوی مدیران شرکت خودروسازی در چند هفته گذشته به جایی رسیده است که هم‌اکنون آنها خودروهای خود را ۵ درصد زیر قیمت بازار می‌فروشند و این یعنی انحصار و فساد بیشتر.

تصویب تحقیق و تفحص از خودروسازان در مجلس می‌تواند بخشی از این مشکلات را عیان کند. حجم زیاد پیش فروش‌ها در دو شرکت خودروساز بزرگ کشور مخصوصا سایپا به حدی است که تحویل‌های خودرو به صورت 9 ماهه با فروش به قیمت روز روی خروجی سایت‌های این خودرو ساز قرار گرفته که در صورت عدم جلوگیری از این پیش‌فروش‌ها و انباشت تقاضا و عدم عرضه به موقع محصول این شرکت با بحرانی بی‌سابقه مواجه می‌شود که حل آن به نظر ناممکن می‌آید و بیم برشکستگی این خودرو ساز را می‌دهد. 

در نهایت به نظر می‌رسد گزارش  این موضوع در مجلس تهیه شده و تقدیم قوه قضاییه خواهد شد اما امیدوارم این موضوع با مهربانی پایان نپذیرد چرا که ظلم زیادی از سوی خودروسازان به مردم شده است و سازمان تعزیرات حکومتی هم دراین خصوص به وظایف خود عمل نمی‌کند و امیدواریم این موضوع به سرعت از سوی دستگاه قضا مورد رسیدگی قاطعانه قرار گیرد.

خودروسازان به دلیل عمکرد نامناسب، در حال حاضر ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارند و این موضوع یک فاجعه است چرا که 4 سال بعد میزان این بدهی به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نیز خواهد رسید و باید جلوی این فاجعه را هر چه زودتر گرفته شود . اگر دستگاه قضا با تشکیل کمیته تخصصی در این باره به چگونگی این بدهی ورود کند همه چیز مشخص خواهد شد.

مافیای خودرو دوست ندارد که خودرو در بازار زیاد شود ضمن اینکه قطعاً دفاع از منافع مردم مانع از سودجویی آنها خواهد شد خواهد گرفت. همچنین اصلاح ساختاری و توزیع متناسب بر درآمد برای اقشار مختلف کشور باید فراهم شود تا تهیه یک خودرو برای یک جوان به آرزو و آمال تبدیل نشود.

این گزارش به درخواست اعتراض آمیز خوانندگان پایگاه خبری تجارت امروز تهیه شده است. 

قبلا نیز در خبر مشکل پارس خودرو در تحویل انواعی از برلیانس به این موضوع اشاره کرده بودیم و این گزارش در حالی تولید گشته  که مدیران گروه خودروسازی سایپا از دادن هرگونه پاسخ در خصوص تاخیر در تحویل خودرو و سوالات مشتریان که به آنها از طریق این پایگاه منتقل شده است امتنا کردند.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری
آئودی ای-ترون بر روی یک پلتفرم الکتریکی جدید
در این خودرو از دو موتور الکتریکی در قسمت عقب و جلوی خودرو استفاده شده تا کلیه چرخ‌ها به صورت محرک باشند و خودرو از قابلیت سامانه چهارچرخ محرک بهره‌مند گردد.
پربحث ترین