کد خبر: ۳۹۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸
نکته ای که در خصوص افزایش قیمت خودرو حائز اهمیت است این است که مواد اولیه ی داخلی نیز افزایش قیمت پیدا کرده بطوریکه پلیمرها و فولاد(که دو مواد مورد مصرف در صنعت خودرو هستند) به طور مشخص افزایش داشته اند

 به گزارش تجارت امروز؛ مهندس حمید گرمابی،عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با برنامه ی رویداد رادیو گفت و گو با موضوع معمای قیمت خودرو و پارادوکس کاهش نرخ ارز و افزایش قیمت خودرو طی هفته های گذشته با اشاره به میزان ارزبری خودرو در کشور بیان داشت: حقیقت این است که هر خودرویی یک میزان ارز بَری خارجی با خود دارد که در خودروهای مختلف متفاوت و میزان آن نیز مشخص است لذا بر مبنای میزان ارز بری خودرو و توجه به نرخ ارز در کشور می توان اصلاحاتی در قیمت خودروها بوجود آورد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته ای که در خصوص افزایش قیمت خودرو حائز اهمیت است این است که مواد اولیه ی داخلی نیز افزایش قیمت پیدا کرده بطوریکه پلیمرها و فولاد(که دو مواد مورد مصرف در صنعت خودرو هستند) به طور مشخص افزایش داشته اند و این افزایش قیمت برغم تولید این مواد در داخل کشور است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به همه ی این نکات باید گفت به نظر نمی رسد که نرخ خودرو در کشور در حد قیمت ۱۸ هزار تومانی دلار (که در ذهن بازار است) افزایش پیدا کرده باشد.

گرمابی در ادامه ی سخنان خود افزود: اگر در گذشته قیمت دلار ۳۶۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان بوده هرگز آن ضریب ۳ الی ۴ برابری به آن برخورد نکرده است اما در برهه ی زمانی نسبتا کوتاه قیمت دلار در بازار آزاد به سقف معینی رسید که خوشبختانه در حال حاضر قیمت دلار کاهش پیدا کرده لذا اگر آن را با قیمت ۴ هزار تومانی مقایسه کنیم باز هم بیش از ۲ برابر خودرو است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی در برنامه ی رویداد رادیو گفت و گو با بیان اینکه قیمت کاذب بوجود آمده در بازار را باید کنار گذاشت تصریح کرد: باید با توجه به فرایند ارز بری که هر خودرو دارد قیمت دقیق آن آنالیز و تعیین گردد لذا برمبنای میزان ارز بری هر خودرو ضریبی برای قیمت آن خودرو معین می شود اما همین فرمول هم نباید بهانه ای برای افزایش بدون دلیل خودروها باشد چرا که به هر حال باید قدرت خرید مردم را هم در این اثنا در نظر گرفت که در تعیین قیمت ها موثر است.

مهندس گرمابی در پاسخ به این سوال که چرا مدام می گویند قطعه سازان کشور در حال نابودی هستند؟ آیا به خاطر قیمت هاست؟یا فناوری ما در این صنعت به روز نیست؟گفت: بله وضع قطعه سازان در حال حاضر با توجه به عدم ثبات قیمت ها و نیز افزایش غیر قابل قیمت ها در ایران خوب نیست ضمن آنکه چون به قطعه سازان اجازه ی افزایش قیمت ها را نداده ایم با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.

وی در ادامه ی سخنان خود با رادیو گفت و گو اذعان کرد: برغم تایید وضعیت نامناسب قطعه سازان در ایران،بارها بر این مسئله تاکید کرده ام که ما سالهای سال حمایت های بسیار خوبی از صنعت خودرو سازی کشور به عمل آورده ایم که از آن میان می توان به ایجاد تعرفه ی صد در صدی که مهم ترین حمایت ما از این صنعت بوده اشاره کرد اما اخیرا با افزایش نرخ ارز این رقم به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان داشت: ایجاد تعرفه ی صد در صدی به منظور حمایت از حوزه ی خودروی کشور از جیب مردم پرداخت شده و نمی توان گفت طیّ سالهای گذشته وضعیت خودروی ایران نابسامان بوده است لذا این صنعت می توانست در فرصتی که در اختیار داشت با برنامه ریزی درست قیمت و کیفیت مناسب را با هم داشته باشد.

وی با قبول تمامی مشکلات صنعت خودروسازی کشورمان در بخش پایانی سخنان خود به رادیو گفت و گو گفت: در حال حاضر کاملا به وجود مشکلات حوزه ی خودروسازی نظیر قیمت بالای فروش واقف هستیم و می دانیم که نیازمند حمایت است اما افزایش قیمت خودرو در ایران باید کاملا قانونی،مستند و قابل دفاع باشد.

مطالب مرتبط
برچسب ها: خودرو ، قیمت خودرو ، مجلس ، دولت
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری
تیتر یک و صفحه نخست روزنامه‌ها 23 بهمن
روزنامه کیهان با عنوان مهم‌ترین پیام راهپیمایی دیروز نوشت: «به‌هم ریختگی جبهه دشمن» و اثبات این ادعا که محاسبات آن‌ها گاهی، چقدر «پرت» است، یکی دیگر از برکات چهلمین سالگی انقلاب اسلامی ایران بود.
پربحث ترین