کد خبر: ۳۹۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
فرض کنید امروز یک مرکز پژوهشی اعلام کند «اطلاعات ما نشان می دهد ۱۰ نمونه از ۲۰ نمونه روغن خوراکی موجود در بازار، حاوی سموم کشنده هستند» اما نام این روغن ها اعلام نشود. نتیجه این نوع اطلاع رسانی چیست؟

تحلیل ها، گزارش ها و اخباری که به مخاطبان ارائه می شوند، اگر شفاف نباشند و یا محتوایی ناقص داشته باشند، نه تنها مفید نیستند، بلکه می توانند موجبات سردرگمی آنها را هم فراهم کنند. در واقع نمی توان مخاطب را با ارائه اطلاعات موهوم، ناقص و یا ناکافی، نسبت به امری آگاه کرد.

به گزارش تجارت امروز؛ ، فرض کنید امروز یک مرکز پژوهشی اعلام کند «اطلاعات ما نشان می دهد ۱۰ نمونه از ۲۰ نمونه روغن خوراکی موجود در بازار، حاوی سموم کشنده هستند» اما نام این روغن ها اعلام نشود. نتیجه این نوع اطلاع رسانی چیست؟ آیا مخاطب حق دارد بپرسد «وقتی نیمی از روغن های موجود در بازار ممکن است مصرف کننده را بکشد، باید اسامی آنها هم اعلام شود»؟

به تازگی پژوهشکده بیمه گزارشی را با عنوان «تحلیل ادواری بازار بیمه کشور» حاوی تحلیل اطلاعات سال ۱۳۹۶ منتشر کرده است. این گزارش که عنوان «تحلیلی» بر روی آن گذاشته شده و قرار است مخاطب را با جزئیات تازه ای از وضعیت بازار بیمه کشور و عملکرد شرکت ها آشنا کند، یک چیز کم دارد و آن هم «نام شرکت های بیمه» است!

برای هر مخاطبی می تواند تعجب آور باشد که چطور ممکن است بازار بیمه کشور، بدون اسم بردن از نام شرکت ها تحلیل شود؟ آیا این کار یک پژوهشگر مبتدی است؟ آیا این گزارش حاوی اطلاعاتی محرمانه است؟ آیا مخاطب این گزارش افرادی خاص هستند و نباید اسامی شرکت ها به طور عام فاش شود؟

نمونه هایی از جدوال منتشر شده در گزارش

 

این روش اطلاع رسانی و گزارش دهی توسط نهادی که عنوان «پژوهشکده» بر آن قرار گرفته، بسیار بدیع و البته غیرقابل قبول است. به طور طبیعی، مخاطبان این پژوهشکده، رسانه ها، تحلیلگران، دانشجویان و یا حتی عموم مردم جامعه اند. آنها حق دارند با استفاده از تحلیل های ارائه شده توسط یک نهاد تخصصی، درباره عملکرد بازار بیمه کشور نظر بدهند و یا حتی یک شرکت بیمه را به عنوان شریک تجاری خود انتخاب کنند.

در شرایطی که اطلاعات کامل عملکرد شرکت های بیمه در روی سایت بیمه مرکزی و یا حتی کدال قرار دارد، انتخاب حروف لاتین به جای اسامی شرکت های بیمه در یک گزارش پژوهشی آن هم از سوی یک نهاد مسئول، چه معنایی می تواند داشته باشد؟

این البته نخستین بار نیست که پژوهشکده بیمه، تحلیل هایش را با این روش سانسور می کند. نیمه سال ۱۳۹۵ نیز نتایج پژوهشی با عنوان «بررسی و سنجش رضایت مندی مشتریان شرکت های فعال در صنعت بیمه کشور» منتشر شد. اطلاعات این پژوهش ابتدا به شکل کامل بر روی سایت این پژوهشکده قرار گرفت و توسط همین پایگاه خبری تحلیل شد.

متن گزارش «نگاهی به رضایتمندی مشتریان از شرکت های بیمه؛ «آسیا» اول شد» را بخوانید.

با این حال پس از انتشار این گزارش و بازتاب های فراوانش، متن اصلی که حاوی اسامی شرکت های بیمه بود، حذف و در اقدامی غیرحرفه ای، متنی جایگزین آن شد که نام شرکت ها را با حروف الفبای انگلیسی به مخاطب نشان می داد.

در گزارش تازه منتشر شده توسط پژوهشکده بیمه البته برخی بی دقتی ها باعث شده نام شرکت هایی در متن دیده شود، اما واقعیت این است که نامحرم دانستن مخاطبان گزارش های پژوهشکده، اقدامی قابل قبول نیست.

بررسی جداول لایحه بودجه سال آینده کل کشور که توسط سایت سازمان برنامه و بودجه منتشر شده، نشان می دهد برای پژوهشکده بیمه بودجه ای ۳۴ میلیارد ریالی پیشنهاد شده است.

باید پرسید آیا نهادی که بودجه اش را از دولت به نمایندگی از مردم می گیرد و تحلیل هایش می تواند آنها را در کاهش ریسک های زندگی کمک کند، حق دارد اطلاعاتی ناقص به آنها ارائه دهد؟ آیا حق داریم از پژوهشکده بیمه بپرسیم چرا نام شرکتی که بر اساس نتایج همین تحقیق توانایی پوشش ریسک آن در شرایط بحرانی تنها ۱۷ درصد است چیست؟ آیا بهتر نیست اسم این شرکت فاش شود تا مشتریان ریسک های خود را به آن واگذار نکنند؟

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری
کامورو 2020 چه تغییراتی دارد؟
شورلت کامارو مدل 2020 با تغییرات کوچکی در طراحی ظاهری خود در معرض دید عموم قرار گرفت. این تغییر که در مدل SS این خودرو اعمال شده، انتقادات نسبت به مدل 2019 آن را کاهش می دهد.
پربحث ترین