اجتماعی

بودجه حوزه از کجا تامین می‌شود؟

اصل بودجه حوزه علمیه از طریق مراجع معظم تقلید و وجوهات دریافتی آنان از مومنین و کمک‌های خیرین تامین می‌شود و کسانی که واقف امور دینی و کمک به حوزه هستند در طول تاریخ این کار را انجام می داده‌اند و این سنت حسنه همچنان پا برجاست.

به گزارش تجارت امروز؛حجت‌الاسلام والمسلمین عباس رفعتی، سخنگوی حوزه‌های علمیه، در مورد وضعیت بودجه حوزه گفت: در دو سال اخیر در فصل تقدیم بودجه، برخی افراد که یا از وضعیت بودجه حوزه مطلع نیستند و یا مغرضند حرف و حدیث‌های زیادی را به خصوص در فضای مجازی منتقل می‌کنند و با اعلام مبالغ نادرست و کذب، مردم را نسبت به حوزه بدبین می‌کنند.

رفعتی با بیان اینکه این افراد تشویش اذهان عمومی را برای تحریک مردم نسبت به حوزه مطرح می‌کنند بیان کرد: اگر این افراد آمار واقعی به مردم ارائه بدهند افراد دچار شبهه نمی‌شوند بلکه گاهی مخلوطی از آمارهای درست و نادرست و یا به طور کلی نادرست را منتشر می‌کنند.

سخنگوی حوزه‌های علمیه به نحوه تامین بودجه حوزه اشاره کرد و ادامه داد: اصل بودجه حوزه علمیه از طریق مراجع معظم تقلید و وجوهات دریافتی آنان از مومنین و کمک‌های خیرین تامین می‌شود و کسانی که واقف امور دینی و کمک به حوزه هستند در طول تاریخ این کار را انجام می داده‌اند و این سنت حسنه همچنان پا برجاست.

کمک‌های دولتی به حوزه در حد صدقه است

رفعتی افزود: دولت بخش ناچیزی از هزینه‌های حوزه را با عنوان کمک به حوزه می‌دهد که در مقایسه با بودجه کل کشور، عدد و رقمی نیست که بخواهد اینقدر سر و صدا و تبلیغات پیرامون آن وجود داشته باشد؛ کمک‌های دولتی به حوزه در حد صدقه است.

سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور در پاسخ به این سؤال که برخی می‌گویند حوزه با دریافت وجوهات و موقوفات اداره می‌شود پس چرا باید بودجه دولتی دریافت کند تصریح کرد: حوزه بعد از انقلاب، وظائفی از جمله تربیت نیروهایی برای خدمت به انقلاب بردوش گرفت؛ امروز وظیفه دانشگاه‌ها تربیت نیروهایی تحصیل کرده و دانش آموخته است تا بعد از فارغ‌التحصیلی بتواند در بخش‌های مختلف نظام و جامعه به مردم خدمت کنند؛ حوزه نیز در حال تربیت نیروهایی است و یا نیروهای زیادی تربیت کرده که در آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، دستگاه قضا، نهادهای نظامی مانند سپاه و ارتش و ناجا و … مشغول خدمت هستند.

رفعتی با بیان اینکه هم اکنون سه هزار روحانی و طلبه فارغ التحصیل در قوه قضائیه فعالیت دارند و باز هم این دستگاه از ما تقاضای تربیت نیروی ماهر دارد افزود: هزاران نفر در بخش‌های مختلف دیگر نظام فعالیت دارند که حوزه برای تداوم تربیت این نیروها نیازمند بودجه است.

بودجه حوزه نصف بودجه یک دانشگاه

رفعتی در پاسخ به این سؤال که بودجه حوزه چه مقدار است با بیان اینکه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس کمتر از ۳۴۰ میلیارد تومان است، تصریح کرد: اگر نگاه شفافی داشته باشیم نباید بودجه حوزه را با بودجه عمرانی و یا دانشگاه بسنجیم زیرا مثلا در دانشگاهی که تعداد دانشجویانش به ده هزار نفر هم نمی‌رسد بودجه‌ای بالغ بر ۶۷۹ میلیارد تومان پیشنهاد شده است در حالی که طلاب حوزه بیش از صدهزار نفر هستند ولی بودجه پیشنهادی کمتر از نصف این مبلغ است.

سخنگوی حوزه علمیه با بیان اینکه برخی دنبال تضعیف حوزه به هر قیمتی هستند بیان کرد: سؤال بنده این است که با تضعیف حوزه آیا نظام تضعیف نخواهد شد؟ سود این مسئله جز اینکه به جیب دشمنان برود آیا به جیب کشور می‌رود.

رفعتی با بیان اینکه دولت در بودجه امسال همین صدقه ناچیز را هم کاهش داده است اظهار کرد: ذکر این نکته لازم است که بودجه تصویبی با تقدیمی تفاوت دارد ضمن اینکه عنوان بودجه حوزه هم، کمک است نه مصوب؛ به عنوان مثال درسال ۹۵ تنها ۵۳ درصد، در سال ۹۶، ۶۰ درصد و در سال ۹۷ هم تاکنون تنها ۴۱ درصد بودجه حوزه محقق ودریافت شده است ولی مغرضان برای کوبیدن حوزه بودجه مصوب را منتشر می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود دانشجویان برای درس خواندن در دانشگاه باید پول بدهند ولی طلاب، پول هم می‌گیرند تا درس بخوانند اظهار کرد: بودجه حوزه سر سفره استادان و طلاب نمی‌رود و صرفا برای موارد اجرایی است و حتی در موارد عمرانی هم هزینه نمی‌شود؛ یک ریال بودجه دریافتی دولت صرف شهریه طلاب نمی‌شود و هزینه آن‌ها توسط مراجع و وجوهات تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه تامین طلاب با وجوهات جزء سنن حسنه حوزه از بدو تاسیس است افزود: منبع آن هم سهم امام است که با اجازه نائبان عام ایشان به عنوان شهریه پرداخت می‌شود.

افراد مرفه در روحانیت بدانند تعهد دینی دارند

رفعتی در پاسخ به این سؤال که وضعیت زندگی برخی از روحانیون مرفه و بالاتر از متوسط است و  همین سبب شده تا مردم آن را به کل روحانیت تعمیم داده و بدبین شوند آیا حوزه برای این مسئله تبیین درستی دارد؟ تاکید کرد: درصد کمی از روحانیون به دلیل داشتن سمت‌هایی در کشور و یا به دلائلی مانند ارث و میراث و … زندگی مرفهانه دارند اما بیشتر از ۹۰ درصد طلاب و روحانیون در حد متوسط مردم و پائین تر از آن هستند.

وی افزود: عالمان دینی براساس وظیفه اخلاقی که اسلام برای آنان قرار داده ولو آن که وضع مالی خوبی داشته و مرفه باشند باید در سطح متوسط مردم زندگی کنند و از اسراف و تجمل بپرهیزند؛ باید در انفاق و بخشش پیشقدم و از ثروت خود برای امور خیر بهره ببرند لذا این مسئله وظیفه‌ای اخلاقی و دینی است.

انتهای مطلب

۲/۵ - (۱ امتیاز)

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا