کد خبر: ۳۹۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
طبق قانون برنامه ششم توسعه و با توجه به پرخطر و کم خطر بودن راننده، از سال آینده بیمه شخص ثالث به جای خودرو به راننده تعلق خواهد گرفت. بر اساس این طرح، شرکت های بیمه موظف خواهند بود بر اساس عملکرد راننده، بیمه شخص ثالث را صادر کنند.

به گزارش تلنگر؛داشتن بیمه برای هر اتومبیل جزئی از مسائل مهم هر راننده ای است. بیمه‌های اصلی اتومبیل، بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث هستند؛ با وجود این دو بیمه، کلیه خطراتی که برای اتومبیل بیمه‌شده، سرنشینان داخل آن و افراد و اشیای خارج از آن اتفاق می‌افتد قابل پوشش است؛ در میان انواع طرح‌های بیمه‌ای که از جانب شرکت‌های مختلف ارائه می‌شوند، بیمه شخص ثالث همچنان پرمخاطب‌ترین نوع بیمه است. بدون شک یکی از دلایل اصلی سهم بالای بیمه شخص ثالث در بازار ایران، اجباری بودن این بیمه است.

به‌صورتی‌که اگر وسیله نقلیه‌ای تحت این پوشش نباشد، ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد که به آن پرداخت می شود. بیمه شخص ثالث همانگونه که از نام آن مشخص می گردد، خسارت های وارد به اشخاص ثالث را پوشش می دهد و چون با عنوان اتومبیل مطرح می شود پس خسارت هایی که رانندگان اتـــومبیل به افراد ثالث و امــوال آنها وارد می نمایند، بیمه شخص ثالث اتومبیل نام دارد. شخص ثالث به کلیه افرادی می گویند که در هنگام رانندگی ممکن است به آنها برخورد نمائیم.
اما حالا خبر رسیده که قرار است بیمه شخص ثالث به جای خودرو به راننده تعلق بگیرد. جزئیات این تغییرات را در ادامه بخوانید:

بیمه شخص ثالث راننده محور می‌شود
رییس کل بیمه مرکزی بیان کرد: بیمه شخص ثالث از سال آینده، بصورت آزمایشی به جای خودرو به راننده داده می‌شود. غلامرضا سلیمانی گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه و با توجه به پرخطر و کم خطر بودن راننده، از سال آینده بیمه شخص ثالث به جای خودرو به راننده تعلق خواهد گرفت. بر اساس این طرح، شرکت های بیمه موظف خواهند بود بر اساس عملکرد راننده، بیمه شخص ثالث را صادر کنند.
وی ادامه داد: زن یا مرد بودن راننده، جوان یا پیر بودن و پرخطر و کم خطر بودن راننده در این مصوبه لحاظ خواهد شد و راننده‌هایی که رانندگی بهتری دارند هزینه کمتری برای بیمه شخص ثالث پرداخت خواهند کرد

خانم‌ها تخفیقات ویژه بیمه‌ای دریافت می‌کنند
رییس کل بیمه مرکزی گفت: با توجه به این که خانم‌ها مرتب‌تر رانندگی می‌کنند در سال آینده که بیمه شخص ثالث راننده محور می‌شود، خانم‌ها تخفیفات ویژه بیمه‌ای دریافت می‌کنند.
غلامرضا سلیمانی در ادامه افزود: راننده محور بودن بیمه شخص ثالث یعنی خودرو نیست که بیمه دریافت می‌کند بلکه خود راننده است که بیمه نامه را دریافت می‌کند و بسیاری از راننده‌ها هستند که با خودرو‌های ارزان قیمت خوب رانندگی می‌کنند و کمترین تخلف را دارند، اما برخی از افراد با خودرو‌های گران قیمت بد رانندگی می‌کنند و افراد پرخطر محسوب می‌شوند.
وی ادامه داد: در جهت راننده محور کردن بیمه شخص ثالث جنسیت، سن افراد و سابقه آن‌ها مطرح است و چون خانم‌ها مرتب‌تر رانندگی می‌کنند بیشتر از بقیه از تخفیقات بیمه‌ای می‌توانند استفاده کنند.

راننده‌های پرخطر ریسک بالایی ایجاد می‌کنند
سلیمانی با اشاره به این که راننده‌های پرخطر ریسک بالایی ایجاد می‌کنند و باید پول بیشتری بابت بیمه پرداخت کنند، گفت: کسانی که خوب رانندگی می‌کنند باید تشویق شوند و پول بیمه کمتری پرداخت کنند، این افراد می‌توانند از تخفیفات ویژه بیمه‌ای استفاده کنند و اگر خودروی شان را عوض کنند تشویق‌ها را هم با خود منتقل می‌کنند.
وی با اشاره به این که این دستورالعمل باید تا آخر برنامه ششم اجرا شود افزود: شرکت‌هایی که بیمه نامه صادر می‌کنند از این به بعد اطلاعات فردی راننده را که شامل جنسیت، سن، شغل و سابقه رانندگی فرد است، نیز دریافت می‌کنند تا این طرح از سال آینده به صورت آزمایشی به اجرا دربیاید.

لزوم راه اندازی نرم افزار‌های لازم در شرکت‌های بیمه‌ای
رییس کل بیمه مرکزی گفت: شرکت‌های بیمه‌ای باید نرم افزار‌های لازم را راه اندازی کنند و اطلاعات تکمیلی بیمه‌ای را دریافت کنند.
سلیمانی افزود: هم اکنون هم طبق قانونی که تصویب شده افرادی که بیمه شخص ثالث دارند می‌توانند تخفیفات خود را به افراد خانواده منتقل کنند یا برای خودشان نگهداری کنند تا بعداً استفاده کنند و این اتفاق در مورد بیمه‌های راننده محور هم می‌افتد و اگر راننده‌ای خودروی خود را بفــروشد بیمه نامه خود را می‌تواند نگه دارد تا هر زمان خودروی بعدی را خریداری کند از آن شخص ثالث استفاده کند.
وی با اشاره به این که مصوبه راننده محور بودن شخص ثالث بسیار پیشرفته است گفت: در این مصوبه به افراد ارزش ویژه‌ای داده می‌شود و کسانی که شاید چند بار در سال از خودروی شخصی خود استفاده می‌کنند می‌توانند تخفیفات ویژه‌ای دریافت کنند.

اوراق مالی بیمه‌ای سال آینده به بازار می‌آید
رییس کل بیمه مرکزی گفت: با توجه به این که اکثر بیمه‌های خارجی از بیمه اتکایی ایران خـارج شده اند ما تمام بیمه‌های اتکایی داخلی را تقویت کردیم و بیمه مرکزی هم تمام دارایی‌هایی که باید ریسکش پوشش داده شود بیمه کرده و ما برای این که بخشی از ریسک بیمه اتکایی را به بازار منتقل کنیم در بودجه ۹۸ پیشنهاد کردیم که اوراق مالی بیمه‌ای را منتشر کنیم و امیدواریم بعد از تصویب در بازار بیمه‌ای اجرا کنیم.
***
یعقوب عظیمی، عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه و مدیر بیمه‌های مسئولیت بیمه ملت در مقاله‌ای که در خبرگزاری ایسنا منتشر شد به بررسی دو شیوه راننده محور یا خودرو محور قرار گرفتن حق بیمه شخص ثالث پرداخته است. بخش هایی از این مطلب در زیر آمده است:
واقعیت این است که قانون اصلاح قانون بیمه اجباری دارندگان وسایل نقلیه موتوری مصوب ۱۳۹۲ صرفا به منظور حمایت از زیاندیده و بر مبنای نظریه تضمین حق تدوین شده است. در این شیوه راننده از محوریت خارج شده و با توجه به اینکه هدف حمایت از زیاندیدگان است، پس هر کسی که از ناحیه خودرو مذکور متحمل آسیبی می شود، در پناه این بیمه نامه خواهد بود و این یعنی محور قرار دادن خودرو. شاهد این مدعا، علاوه بر حذف استثناء حوادث ناشی از مستی و فقدان گواهی نامه و سرقت خودرو (البته با حق بازیافت از مقصر)، پیش بینی صندوق تامین خسارت های بدنی است که در ماده ده قانون بدان اشاره شده است. تا چنانچه خسارت زیاندیده از بیمه‌نامه قابل جبران نبود، از محل صندوق جبران گردد. این یعنی حمایت کامل از زیاندیده که دغدغه اصلی پیروان مکتب تضمین حق می باشد. گرچه این صندوق در قانون ۱۳۴۷ نیز پیش بینی شده بود، ولی آن زمان مقنن آنقدر جرات نداشته که دگرگونی ای در مفهوم مسئولیت ایجاد کند.
بنابراین اگر کارشناسانه به قضیه بنگریم اتخاذ شیوه راننده محور(علیرغم اینکه طرفداران بسیاری در صنعت بیمه پیدا کرده است و نویسنده قلبا به آنها ارادت ویژه دارد)، نوعی برگشت به عقب است. شیوه راننده محور مناسب جامعه‌ای است که نظریه تقصیر در آن حاکم است. درست است که هنوز هم زیربنای قوانین مرتبط با مسئولیت در ایران مبتنی بر همین نظریه (تقصیر) است ولی خوشبختانه در برخی از قوانین، همچون قانون بیمه اجباری و قانون کار، مقنن شهامت به خرج داده و توانسته تفکر سنتی حاکم بر سیستم حقوقی زمان خود را دور زده و به فرمان مولا علی(ع)، فرزند زمان خویشتن باشد.
اتخاذ شیوه راننده محور برای کاهش ضریب خسارت این رشته بیمه‌ای که دغدغه اصلی طرفداران آن است، حتی با وجود صندوق تامین، نتیجه ای جز افزایش شمار زندانیان دیه و غیر قابل جبران ماندن زیان وارده به بخش اعظمی از سرمایه انسانی جامعه در پی نخواهد داشت. برای کاهش ضریب خسارت راهکارهای دیگری نیز وجود دارد، از جمله:
– پرهیز از نرخ‌گذاری دستوری برای این رشته.
– افزایش سهم مشارکت رانندگان حادثه ساز در جبران خسارت حتی به قیمت توقیف خودرو به نفع بیمه گر با در پیش بینی ضمانت اجرای قوی در متن قانون.
– توسل به نظریه تقصیر و خطر برای درگیر کردن سازمان ها و ارگان هایی همچون اداره راه و شهرداری و تولید کنندگان خودرو و حمایت از بیمه‌گران جهت بازیافت تمام یا بخشی از خسارت پرداختی از آنها به میزان سهم تقصیر،
– حذف یارانه‌های بی دلیل پیش بینی شده در قانون برای نیروی انتظامی و … و مشروط کردن آن به اقدامات بازاریابی یا کاهش ریسک از سوی آن ارگان ها. مانند شناسایی و معرفی مکتوب خودروهای فاقد بیمه نامه به شرکت‌های بیمه یا کاهش واقعی میزان تصادفات جاده‌ای در بازه زمانی و مکانی خاص باستناد آمارهای واقعی.
– جرم انگاری دوباره اقدامات متقلبانه بیمه گذاران و زیاندیدگانی که شاید میلیاردها ریال از صنعت بیمه کلاهبرداری می نمایند و به سبب مجازات خفیف هیچ ابایی از تکرار آن ندارند.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری
کامورو 2020 چه تغییراتی دارد؟
شورلت کامارو مدل 2020 با تغییرات کوچکی در طراحی ظاهری خود در معرض دید عموم قرار گرفت. این تغییر که در مدل SS این خودرو اعمال شده، انتقادات نسبت به مدل 2019 آن را کاهش می دهد.
پربحث ترین