کد خبر: ۳۹۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
پیش‌بینی بازار خودرو در شرایط ناپایدار اقتصادی ایران کار بسیار پیچیده‌ای است اما اگر مولفه‌های بازار خودرو را ساده کنیم، با ‌کنارهم قرار دادن آنها به این نتیجه می‌رسیم قیمت‌ها احتمالا در سال آینده تغییر خواهد کرد
پبه گارش تجارت امروز؛ یش‌بینی بازار خودرو در شرایط ناپایدار اقتصادی ایران کار بسیار پیچیده‌ای است  اما اگر مولفه‌های بازار خودرو را ساده کنیم، با ‌کنارهم قرار دادن آنها به این نتیجه می‌رسیم قیمت‌ها  احتمالا در سال آینده تغییر خواهد کرد و این اتفاق از اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد شد. البته این تغییر قیمت‌ها در دو بخش روی خواهد داد نخست در بخش خودروهای داخلی و دوم در بخش وارداتی‌ها. 

پیش‌بینی بازار خودرو در شرایط ناپایدار اقتصادی ایران کار بسیار پیچیده‌ای است  اما اگر مولفه‌های بازار خودرو را ساده کنیم، با ‌کنارهم قرار دادن آنها به این نتیجه می‌رسیم قیمت‌ها  احتمالا در سال آینده تغییر خواهد کرد و این اتفاق از اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد شد. البته این تغییر قیمت‌ها در دو بخش روی خواهد داد نخست در بخش خودروهای داخلی و دوم در بخش وارداتی‌ها. 
درباره داخلی‌ها مشکلات نقدینگی، کاهش واردات قطعات، کمبود و امکان‌پذیر نبودن تولید برخی قطعات، بالا رفتن نرخ ارز و درنهایت کاهش تقاضا به‌دلیل افزایش قیمت‌ها، باعث می‌شود شاهد  تغییر بیشتر بهای خودروها باشیم که این اتفاق در دو بخش رخ خواهد داد. این امر در نخستین مرحله در کارخانه به‌دلیل رشد هزینه‌ها و قیمت تمام‌شده، کاهش تیراژ تولید و درنتیجه سرشکن نشدن هزینه‌های ثابت تولید رخ می‌دهد  اما بخش دوم در بازار خواهد بود که علاوه‌بر  عوامل فوق دلایل روانی و همچنین دلالی و نقدینگی سرگردان نیز بر روی آن تاثیر می‌گذارد. در بخش خودروهای وارداتی افزایش تعرفه‌ها، اجبار واردکنندگان به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز نیمایی با ارز آزاد،کاهش تقاضا و همچنین افزایش نرخ ارز باعث تغییر قیمت‌های رسمی خواهد شد. البته در بازار نیز تبدیل خودروهای وارداتی به کالای سرمایه‌ای، سرمایه‌های سرگردان  و همچنین آثار روانی احتمالا موجب می‌شوند قیمت‌ها در بازار با افت و خیز و تغییرات گسترده همراه شوند.

براساس گزارش‌های دریافتی از بازار، روز گذشته پژو 206 تیپ 5 حدود 90میلیون‌تومان قیمت داشته که نسبت‌به روز گذشته کاهش یک میلیونی را تجربه کرده است. پژو 206 تیپ 2 نیز با کاهش 2 میلیون تومانی به قیمت 78میلیون‌تومان رسیده است.

 صنعت خودرو کشور در حالی واپسین روزهای سال 97 را پشت‌سر می‌گذارد که بسیاری از کارشناسان سرنوشت مبهمی را برای آن در سال جدید پیش‌بینی کرده‌اند. زیرا طبق آمار منتشرشده، بیش‌از یک‌میلیون ثبت‌نام تا بهمن‌ماه سال جاری از طریق سایت فروش دو خودروساز بزرگ کشور صورت گرفته است. همچنین باید ثبت‌نام‌های فوری دو ماه پایانی سال را که به منظور تنظیم بازار انجام شده‌اند، به این آمار اضافه کرد. این میزان تعهد سبب شده است خودروسازان روزهای بسیار پرفشاری را در سال جدید آغاز کنند.

به عقیده برخی کارشناسان این میزان تعهد معوقه باعث می‌شود میزان تعدیل نیرو در خودروسازان به منظور تولید هرچه سریع‌تر خودروها کاهش یابد. اما ازسوی دیگر باید کمی واقع‌بینانه به این موضوع نگریست. زیرا میزان تاخیر در تحویل خودروها در این روزها نشان می‌دهند صنعت خودرو کشور حال‌وروز خوبی ندارد و نمی‌توان روزهای خوبی را برای آن در سال جدید متصور شد.

گواه این موضوع را می‌توان کاهش 50 تا 60‌درصدی آمار تولید خودروسازان نسبت به زمان مشابه سال گذشته دید. ازسوی‌دیگر روابط بین‌المللی و سیاست‌های کلی در اقتصاد داخلی را باید از مهم‌ترین پارامترها در تعیین وضعیت صنعت خودرو در سال جدید برشمرد.

سال 97 را باید یکی از عجیب‌ترین سال‌ها در صنعت خودرو دانست، زیرا از ابتدای سال حوادث گوناگونی گریبان‌گیر این صنعت پیر و کهنه شده است که درنهایت این اتفاقات منجربه کما رفتن آن شد.

از سوی دیگر خریداران نیز به‌دلیل نوسانات قیمتی متعددی که طی ماه‌های گذشته در بازار رخ داده است در واپسین روزهای سال دچار تردید شده و از خرید خودرو منصرف شده‌اند که همین امر باعث کاهش قیمت برخی مدل‌ها در بازار می‌شود.

براساس گزارش‌های دریافتی از بازار، روز گذشته پژو 206 تیپ 5 حدود 90میلیون‌تومان قیمت داشته که نسبت‌به روز گذشته کاهش یک میلیونی را تجربه کرده است. پژو 206 تیپ 2 نیز با کاهش 2 میلیون تومانی به قیمت 78میلیون‌تومان رسیده است. البته نمونه صندوقدار این خودرو با تیپ V8 با کاهش 2 میلیونی 92‌میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.

پژو 207 هاچ‌بک نیز این روزها با قیمتی حدود 130میلیون تومان برای نسخه اتوماتیک و همچنین نسخه دنده دستی این خودرو حدود 108میلیون‌تومان قیمت‌گذاری می‌شود. نسخه صندوقدار این خودرو که از زمان عرضه تاکنون حواشی فراوانی را به خود دیده است، اکنون با قیمتی حدود 133‌میلیون تومان در بازار ارزش‌گذاری می‌شود.

دناپلاس که طی هفته‌های پیشین رکورد قیمتی 150میلیون تومانی را از خود به‌جا گذاشته بود، اکنون با قیمتی حدود 130 تا 132 میلیون تومان در بازار دادوستد می‌شود. همچنین دنا نیز با کاهش اندک به مرز 108‌میلیون تومان رسیده است. 

با نگاهی به جدول قیمت محصولات گروه خودروسازی سایپا در بازار آزاد نیز متوجه می‌شویم که گروه خانواده پراید کاهش اندک قیمت را در بازار تجربه کرده است. بر همین اساس قیمت پراید 131 در بازار حدود 44 میلیون و 500 هزار تومان و قیمت پراید 111 با کاهش حدودا 2 میلیونی، به 49‌میلیون‌تومان رسیده است.

 در بین دیگر خودروهای داخلی، کیا سراتو مونتاژی سایپا پس از افزایش قیمت ناگهانی که داشت، این هفته افت بها را در بازار آزاد تجربه کرده و در حال حاضر به مرز 248 میلیون تومان رسیده است. همچنین نسخه 1600 سی‌سی این خودرو نیز با قیمتی حدود 215میلیون‌تومان در بازار ارزش‌گذاری می‌شود.

چانگان CS35 نیز که طی ماه‌های گذشته افزایش شدید قیمت را تجربه کرده، با کاهش یک‌میلیونی نسبت‌به روزهای گذشته، اکنون حدود 160‌میلیون‌تومان در بازار خریدوفروش می‌شود.

سایپا آریو نسخه اتوماتیک نیز با قیمتی حدود 109 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. این در حالی است که گروه خودروسازی سایپا درنظر دارد به زودی نسخه دنده دستی این خودرو را با تغییر در مشخصات فنی، با پیشرانه 1.6 لیتری با قیمتی حدود 81 میلیون تومان به بازار عرضه کند.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری
تیتر یک و صفحه نخست روزنامه‌ها 23 بهمن
روزنامه کیهان با عنوان مهم‌ترین پیام راهپیمایی دیروز نوشت: «به‌هم ریختگی جبهه دشمن» و اثبات این ادعا که محاسبات آن‌ها گاهی، چقدر «پرت» است، یکی دیگر از برکات چهلمین سالگی انقلاب اسلامی ایران بود.
پربحث ترین