کد خبر: ۴۰۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
سال ۹۷ را باید پرنوسان‌ترین سال در تاریخ بازار خودروی کشور دانست. سالی که در آن افزایش قیمت‌ها بیشتر از حد تصور تمام کارشناسان بود و در برخی موارد خارج از فاکتورهای تاثیرگذار به راه خود ادامه می داد و بازار را بیشتر در باتلاق رکود فرو می برد.

به گزارش تجارت امروز؛ از اردیبهشت‌ماه سال جاری و با اعلام اینکه خودروسازی کشور در مردادماه در لیست تحریم‌های کشور آمریکا قرار خواهد گرفت دچار آشفتگی شد هرچند که بسیاری از مسئولان این تحریم‌ها را بی‌اثر دانسته و اعلام کردند در تولید بسیاری از محصولات داخلی خودکفا بوده و نیازی به کشورهای بیگانه ندارند. اما هم اکنون و در واپسین روزهای سال ۹۷ این ماجرا به صورتی دیگر رقم خورده است و شاهد این ماجرا هستیم که بسیاری از محصولات که مهر تولید ملی بر روی آنها خورده بود مانند کوییک اتوماتیک از گردونه تولید خارج شدند.

با وجود اینکه کیفیت خودروهای داخلی در هیچ دوره ای چنگی به دل نمیزد باید از سال ۹۸ به کمبود آپشن نیز عادت کرده و ماشین‌ها را به سبک و سیاق خودروهای کلاسیک دهه ۱۳۶۰ تحویل بگیریم. در دورانی که خودروسازان جهان مشغول ساخت خودروهای خودران، ماه‌نورد و مریخ نورد هستند، محصولات داخلی ما در سال ۹۸ بدون رینگ آلیاژی، بدون کروز کنترل و بدون ترمزهای دیسکی روانه بازار خواهند شد.

از بحث کیفیتی که بگذریم، قیمت‌های نجومی که در سال ۹۷ شکل گرفت در عمر صنعت خودروسازی کشور بی سابقه بوده است. قیمت تمام محصولات داخلی در بازار نزدیک به ۱۲۰ درصد افزایش یافته است. به طور مثال خودروی سایپا ۱۱۱ که در ابتدای سال حدود ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان قیمت داشت، در بالاترین حد خود یعنی در ابتدای اسفندماه با رشد ۱۲۰ درصدی حدود ۵۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان معامله شد. برای سایر محصولات نیز تقریبا همین رشد قیمت به ثبت رسیده است.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری
تیتر یک و صفحه نخست روزنامه‌ها 23 بهمن
روزنامه کیهان با عنوان مهم‌ترین پیام راهپیمایی دیروز نوشت: «به‌هم ریختگی جبهه دشمن» و اثبات این ادعا که محاسبات آن‌ها گاهی، چقدر «پرت» است، یکی دیگر از برکات چهلمین سالگی انقلاب اسلامی ایران بود.
پربحث ترین