کد خبر: ۴۰۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
هفته گذشته، برخی نمایندگان مجلس بازدیدی از ایران‌خودرو داشتند. واقعیت این است که بعد از دیدن وضعیت کنونی این کارخانه نگران‌تر از گذشته شدند؛ بدهی‌های بسیاری انباشته شده، به ویژه بدهی که بابت پیش‌فروش داشته‌اند که شاید کسی اصلاً چنین ارقامی متصور نباشد

چند روزی است، قیمت خودرو در بازار‌ها ترمز کشیده، ولی افزایش قیمت‌ها در ماه‌های گذشته چنان با شتاب بوده که حالا حالا‌ها باید صبر کرد تا تعادل نسبی در قیمت‌ها ایجاد شود. دلایل مختلفی برای افزایش قیمت خودرو در روز‌های گذشته مطرح شده، ولی عمده‌ترین دلیل، عرضه نکردن خودرو توسط خودروسازی‌ها گفته می‌شود.

هفته گذشته، برخی نمایندگان مجلس بازدیدی از ایران‌خودرو داشتند. واقعیت این است که بعد از دیدن وضعیت کنونی این کارخانه نگران‌تر از گذشته شدند؛ بدهی‌های بسیاری انباشته شده، به ویژه بدهی که بابت پیش‌فروش داشته‌اند که شاید کسی اصلاً چنین ارقامی متصور نباشد؛ حدود ۱۳۲۰۰ میلیارد تومان تا برج ۱۲ سال ۹۷ و جالب اینکه مشخص نیست این پول‌ها کجاست؟!


بنا به گفته مسئولان، سال گذشته حدود ۷ هزار میلیارد تومان زیان داده اند. هم اکنون نیز خودرو‌هایی را که پیش‌فروش می‌کنند، خلاف قانون است، چون بنا بر قانون، خودرو در صورتی می‌تواند پیش‌فروش شود که یا قطعات منفصل آن در انبار یا در گمرک موجود بوده و یا اینکه در مسیر حمل باشد، اما اکنون به دلیل تحریم‌ها ما در مسیر حمل، کالایی نداریم. از سوی دیگر، نه در گمرک و نه در انبار کالایی موجود نیست.
هم اکنون بیش از ۶۰ هزار خودرو تولید این شرکت به دلیل کمبود قطعات در انبار‌ها مانده و به همین دلیل اصل پیش‌فروش ممنوع است.

خودروسازی‌ها امیدوار نیستند که بتوانند به تعهدات خود عمل کنند؛ بنابراین، وزارت صنعت باید در این شرایط تدبیر جدید داشته باشد؛ هرچند امیدی به آن‌ها هم نداریم. جلسات با وزیر صنعت هم با این شرایط بی نتیجه است، خودروساز‌ها فقط به فکر ستون به ستون کردن هستند. خلاصه آنکه آینده بسیار تاریکی برای خودروسازی کشور متصوریم. اگر ما قبلاً می‌گفتیم احتمال دارد، خودروسازی‌ها به مشکلات مؤسسات مالی دچار شوند، اکنون با قاطعیت می‌توان گفت، در آینده‌ای نه چندان دور، بحران جدید در کشور ایجاد خواهد شد.

دلیل اینکه قیمت‌ها در بازار افزایش داشته، این است که مانند گذشته خودروسازی‌ها خواسته یا ناخواسته خودرو وارد بازار نکردند و همین باعث شده تا بازار‌های دیگر تحت تأثیر قرار بگیرند، چون در کشور ما به گونه‌ای است که بازار‌ها بر یکدیگر اثر می‌گذارند.

در خصوص نفوذ و ورود مافیا در محلس؛ نمی‌گویم که از صدر تا ذیل کمیسیون‌ها فاسد است، ولی گلایه خیلی صریح و تند از مجلس و هیأت رئیسه و کمیسیون صنایع این است که طبق آیین نامه داخلی مجلس طرح یک فوریتی باید ۴۵ روز بعد تعیین تکلیف شود، ولی این طرح اکنون بیش از ۳۸۰ روز است که به صحن نرفته است.

اگر کمیسیون صنایع کمک می‌کرد و وارد مسیر‌های دیگر نمی‌شد، آشفتگی به این شدت را در بازار خودرو نداشتیم. لابی خودروسازی‌ها در کمیسیون در صورت عدم تصویب طرح و تغییرات اساسی که در آن به وجود آمد، نشان از یک نفوذ قدرتمند دارد. تعدادی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس با طرح همراه بودند و پس از مدتی زور لابی‌ها چربید و ما شاهدیم که هنوز پس از یک سال اتفاقی برای خودرو نیفتاده است.

اگر سندی داشتیم که کسی چیزی از خودروساز‌ها گرفته، حتما می‌گفتیم؛ اما ارتباط و لابی مافیای خودروسازی در مجلس و دولت و حتی در قوای دیگر وجود دارد، دلیل هم برای این گفته داریم. همین چند وقت پیش، یکی از قضات محترم و عدالت‌خواه حکمی داد که تعرفه خودرو به‌ مانند گذشته شود و با اینکه عدم اجرای آن جرم است، هنوز اجرا نشده و این نشان می‌دهد، آقایان چقدر قدرت و نفوذ دارند.

وقتی خودروسازی‌ها، تنها در یک سال ۱۰۰۰ میلیارد تومان به نهاد‌های دیگر کمک کرده اند، مشخص است که صاحب نفوذ می‌شوند و این ارتباط مانع می‌شود تا کسی به آن‌ها چیزی بگوید.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری
کامورو 2020 چه تغییراتی دارد؟
شورلت کامارو مدل 2020 با تغییرات کوچکی در طراحی ظاهری خود در معرض دید عموم قرار گرفت. این تغییر که در مدل SS این خودرو اعمال شده، انتقادات نسبت به مدل 2019 آن را کاهش می دهد.
پربحث ترین