مسکن

انواع طراحی محوطه

اساساً، طراحی محوطه ، طراحی مناطق بیرونی خانه ویلا باغ است .معماران محوطه سازی همان نوع پلان ها را ایجاد می کنند، با این تفاوت که انواع بیشتری از معماری محوطه سازی را در نظر دارند.

هنگامی که ویلا یا خانه ای می سازید، اولین کاری که انجام می دهید این است که از یک معمار بخواهید نقشه های خانه یا ویلا  را طراحی کند که شامل یک طراحی محوطه سازی است که شامل قرار گرفتن خانه در محیط  آن است.

طراحی محوطه  چیست؟

اساساً، طراحی محوطه ، طراحی مناطق بیرونی خانه ویلا باغ  است .معماران  محوطه سازی همان نوع پلان ها را ایجاد می کنند، با این تفاوت که انواع بیشتری از معماری محوطه سازی  را در نظر دارند.

انواع معماری  محوطه سازی

انواع معماری  محوطه سازی  را می توان به چندین رشته تقسیم کرد:

برنامه ریزی محوطه

به این ترتیب می توان از یک قطعه زمین برای هدف مورد نظر خود به بهترین شکل استفاده کرد. برنامه ریزی محوطه همچنین می تواند شامل مواردی مانند سیستم های زهکشی سطحی و زیرسطحی، زمین شناسی، هیدرولوژی و درجه بندی باشد.

برنامه ریزی و طراحی اصلی برای اقامتگاه ها، جوامع و املاک نمونه هایی از معماری منظر برنامه ریزی سایت هستند.

طراحی شهری

این به معنای چگونگی برنامه ریزی شهرها و شهرک ها و زیرساخت ها و الگوهای رشد آنها با در نظر گرفتن ویژگی ها و محدودیت های طبیعی جغرافیایی است.

این می تواند شامل طراحی مسکونی و شهری برای مناظر خیابانی، میادین و فضاهای عمومی، راهروها و امکانات حمل و نقل، امنیت، پردیس های دانشگاهی، موسسات، محوطه سازی داخلی، اداری و میدان های شهری باشد.

توسعه زمین

توسعه زمین به چگونگی ساختار توسعه حومه شهر با در نظر گرفتن برخی از عناصر مشابه برنامه ریزی محوطه می پردازد.

پارک ها و تفریحات

این نوع معماری محوطه ، فضاهای باز و مناطق تفریحی را برای استفاده عموم طراحی می کند. نمونه هایی از این نوع معماری محوطه می تواند شامل باغ ها ، ساخت ویلا ، باغچه های سنتی، باغ وحش ها، پارک های ، زمین های بازی، امکانات ورزشی، بناهای تاریخی ، رستوران ها ، هتل ها ، بیمارستان ها ، کارخانه ها و استراحتگاه ها باشد.

برنامه ریزی اکولوژیکی و زیست محیطی

این طراحی فضاهای عمومی با استفاده از فضاها و عناصر طبیعی موجود با کمترین تغییر در آنهاست. این می تواند شامل طراحی فضاهای سبز، طراحی اکولوژیک، توسعه های ساحلی و فراساحلی و پارک های طبیعی باشد.

انواع طراحی محوطه

حفاظت از میراث

حفاظت از میراث، اراضی تاریخی را به رسمیت می شناسد، محافظت و احیا می کند. مرمت زیستگاه، حفظ تاریخی و برنامه ریزی حفاظت از انواع معماری منظره  حفاظت از میراث هستند.

برای انواع مختلف معماری محوطه ، طراحان به تناسب، تکرار و یکپارچگی محوطه نگاه می کنند تا هر گونه ساختار، کاشت یا نیازهای کاربری را به بهترین نحو در محیط اطراف خود بگنجانند.

معماری محوطه همچنین می تواند شامل خدمات فقط طراحی، خدمات طراحی/ساخت، نصب و نگهداری پروژه ها باشد.

معماران محوطه سازی باید واجد شرایط باشند، دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در معماری  و دارای مجوز فعلی معمار محوطه ساز.

۱۱ اصل طراحی محوطه که باید معمار محوطه ساز بداند

طراحی محوطه متفکرانه کلید ایجاد فضایی زیبا و جذاب است که واقعاً به محوطه شما احیا و الهام می بخشد، چه  یک حیاط کوچک داشته باشید یا یک محوطه و باغ  وسیع .

معماران و طراحان محوطه از اصول و ابزارهای مختلفی برای ایجاد محوطه زیبا و کاربردی استفاده می کنند.

اصول طراحی محوطه ، یعنی تناسب، نظم، تکرار و وحدت، مفاهیم اساسی ترکیب بندی هستند که متخصصان  محوطه سازی برای برنامه ریزی انواع محوطه ویلا و باغ و …  از آنها استفاده می کنند.

انواع طراحی محوطه

عناصر طراحی محوطه  در مقابل اصول طراحی محوطه

در ابتدا، طراح باید دید روشنی از اهداف پروژه داشته باشد. آیا علاوه بر ایجاد فضایی جذاب، نیاز به حریم خصوصی نیز هست؟ آیا مجموعه گیاهی مورد علاقه ای وجود دارد که باید برجسته شود، مانند باغ گل رز؟ پس از در نظر گرفتن همه مسائل مورد بحث، گیاهان و مواد یا ویژگی‌های سازماندهی می‌شوند.

ویژگی‌های محوطه را می‌توان با ویژگی‌های بصری آن‌ها از جمله خط، فرم، رنگ، بافت و وزن بصری توصیف کرد. اینها به عنوان عناصر طراحی شناخته می شوند. اصول طراحی دستورالعملی برای سازماندهی این ویژگی ها در یک منظره زیبا هستند.

عناصر طراحی محوطه

عناصر طراحی محوطه  ابزارهای برنامه ریزی مورد استفاده برای ترکیب ویژگی های مختلف باغ هستند. عناصر طراحی به تعیین انتخاب و قرارگیری گیاه، چیدمان ، پرداخت مواد، انواع و اندازه‌های ویژگی آبنما و موارد دیگر کمک می‌کنند.

  • خط
  • رنگ
  • بافت
  • فرم
  • وزن بصری

اصول طراحی محوطه

اصول طراحی محوطه روش هایی را که در آن عناصر طراحی باید استفاده شوند را مشخص می کند. آنها موارد ایده آل که باعث زیبایی و عملکرد می شود را به چهار دستورالعمل یا دسته بندی مفید تقسیم می کنند.که در مورد هرکدام جداگانه توضیح خواهید داد :

  • تناسب
  • سفارش
  • تکرار
  • وحدت

تناسب

در محوطه سازی، تناسب رابطه اندازه گیاهان، محوطه سازی، ساختمان ها و سایر قطعات محوطه سازی با یکدیگر و با مقیاس انسانی است.

یک درخت کوچک در جلوی ورودی اصلی خانه به چشم نمی آید ، اما یک درخت بلوط صد ساله می تواند خانه را کاملاً پنهان کند. بهتراین است که به عقب برگردیم و در نظر بگیریم که عناصر مختلف چگونه ظاهر می شوند و یا به طور کلی کار می کنند. برای کیفیت بهتر، درختان بلند بکارید و درختان بلوط را هرس کنید.

استفاده از اندازه مناسب همچنین به ایجاد یک منطقه ای از زمین مانند استخر یا زمین بازی کمک می کند. یک قانون اساسی پوشش به ما می گوید که یک قسمت عمودی، مانند حصار یا حصار تزئینی، باید حداقل یک سوم طول فضای عمودی باشد.

سفارش

اصل نظم سازماندهی و تعادل را در طراحی محوطه در نظر می گیرد. سازمان فضایی به چیدمان سه بعدی محوطه ، از جمله چیدمان زمین و همچنین گیاهان و سازه ها اشاره دارد. یک قیاس برای تعادل برابر “وزن بصری” است. هدف ایجاد تعادل است.

تعادل متقارن در مقابل نامتقارن

تعادل را می توان به صورت متقارن یا نامتقارن به دست آورد. تقارن همان گیاهان  را به عنوان تصاویر آینه ای از یکدیگر در بر می گیرد که در محوطه های  رسمی سنتی یافت می شود. در محوطه غیررسمی، عدم تقارن ویژگی ها و عناصر مختلف را متعادل می کند که فرم ها، بافت ها و رنگ ها وزن بصری یکسانی دارند.

خط تنظیم

یک طراح از عناصر موجود، مانند خط یک دیوار، یک پنجره خاص یا  یک درخت بزرگ، برای اتصال و سازماندهی طرح، نشانه می گیرد. این خطوط خیالی طراح را به سمت ترکیب عناصری سوق می دهد که یا کل را یکپارچه می کند یا فضا را به روشی زیباشناختی می شکند.

از خطوط تنظیم کننده برای تعیین مکان موثر گیاهان پایه ، هم ترازی نقاط کانونی و موارد دیگر استفاده کنید.

تکرار

تنوع باعث افزایش علاقه می شود، اما تعداد زیاد گونه ها، رنگ ها، بافت ها یا ترکیبات مختلف در یک فضای نسبتا کوچک منجر به سردرگمی می شود. تکرار الگوها در یک محوطه به  نظم می افزاید و به ایجاد وحدت کمک می کند. در همان زمان، استفاده بیش از حد از یک عنصر یکنواخت می شود.

انواع طراحی محوطه

تناوب

از تناوب به عنوان راهی برای ایجاد تکرار الگودار یا ظریف استفاده کنید. در تناوب، یک تغییر جزئی در توالی به طور منظم رخ می دهد.

به عنوان مثال، امتداد خطی از شمشادها می تواند توسط یک شکل هرمی قطع شود. یا، اشکال معکوس متناوب مانند گیاهان هرمی و گیاهان گلدانی شکل در یک توالی منظم.

درجه بندی

استفاده از تغییر تدریجی در ویژگی های یک محوطه ، تکرار را جالب تر می کند. یک فرم می تواند به تدریج کوچکتر یا بزرگتر شود، یا رنگ های شکوفه می توانند به تدریج تیره یا روشن تر شوند.

وحدت

طراحی یکپارچه محوطه به این حس منجر می شود که همه چیز با هم کار می کند تا یک کل را ایجاد کند. اتخاذ یک تم یا سبک طراحی آزمایش شده، مانند باغ رسمی، باغ  می تواند کمک کند، اما لازم نیست.

وحدت که هارمونی نیز نامیده می شود، با استفاده مؤثر از تسلط، پیوند متقابل، وحدت سه و سادگی در چیدمان بافت ها، رنگ ها و فرم ها حاصل می شود.

تسلط

نقاط کانونی ویژگی های غالبی هستند که توجه را به خود جلب می کنند. آنها توجه را به یک مکان خاص جلب می کنند و به حرکت چشم در فضا کمک می کنند. این ویژگی ها عموماً از نظر رنگ، اندازه، فرم یا بافت در برابر چشم انداز اطراف تضاد دارند.

معمولاً برای این منظور از گیاهان نمونه با فرم ها و بافت های منحصر به فرد و عناصر معماری مانند آب نما یا مجسمه ها استفاده می شود. گیاهان معمولی می توانند این نقش را ایفا کنند، مانند زمانی که در ظروف جدا شده اند.

ارتباط متقابل

یک طراحی خوب از عناصر مختلفی استفاده می کند تا همه آن را به هم پیوند دهد. راهروها به عنوان زنجیره ای عمل می کنند که همه قسمت ها را به هم متصل می کند. به همین ترتیب، ادامه هر خط تنظیم کننده به ایجاد وحدت از طریق اتصال کمک می کند.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا