صنعت

نوسانات بهم ریخته، اما عمدتاً نزولی قیمت آهن و فولاد

به گزارش آهن آنلاین، قیمت محصولات فولادی همچنان به روند نزولی خود ادامه می دهند، در این میان قیمت پروفیل در هفته گذشته بیشترین افت قیمت را نسبت به سایر مقاطع تجربه کرده است.

نرخ آهن آلات همچنان روند نزولی را ادامه می دهد.

به گزارش آهن آنلاین، طی هفته گذشته شاهد روند نزولی قیمت بسیاری از محصولات فولادی بوده‌ایم. قیمت پروفیل در این میان بیشترین کاهش را تجربه کرده است؛ به‌گونه‌ای که پروفیل صنعتی اصفهان طی هفته گذشته از ۳۷ هزار و ۲۰۰ تومان به ۳۵ هزار و ۷۸۰ تومان سقوط کرد. این در حالی است که قیمت میلگرد طی ۲-۳ روز اخیر روند افزایشی خود را از سر گرفته و در نمودار قیمت تیرآهن نیز برخی جهت‌گیری‌های مثبت مشاهده می‌شود. ازاین‌رو، بررسی‌ها نشان می‌دهند که جهت‌گیری قیمت محصولات فولادی همسو نبوده و نیاز به تحلیل جداگانه و دقیق‌تری دارد. ازاین‌رو، در ادامه به بررسی قیمت آهن، میلگرد، تیرآهن و قیمت ورق آهن در بازار امروز می‌پردازیم.

اخبار روز بازار میلگرد

قیمت میلگرد در تمام سایزها با روند افزایشی همراه بوده است. در این میان، تنها قیمت میلگردهای A۳ سایز ۱۰-۲۵ و A۲ سایز ۱۲ کارخانه آریان فولاد به مقدار ۰,۴ درصد و میلگرد A۳ سایز ۱۶ کارخانه ذوب آهن اصفهان افت قیمت داشتند. بررسی بازار نشان می‌دهد که میلگردهای ذوب‌آهن آرمان آسیا با ۳,۹ درصد افزایش قیمت، بیشترین اختلاف قیمت را نسبت به روز گذشته داشته است. بااین‌حال، میلگرد A۳ سایز ۸ بافق یزد با قیمت ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان، رکورد گران‌ترین میلگرد امروز را به نام خود ثبت کرد.


نوسانات بهم ریخته، اما عمدتاً نزولی قیمت آهن و فولاد

تصویر نمودار قیمت میلگرد A۳ ذوب‌آهن اصفهان سایز ۱۴ را نشان می‌دهد.

میلگرد A۳ ذوب‌آهن اصفهان سایز ۱۴ برخلاف روند نزولی روزهای گذشته، در پایان روز به مقدار ۹۱۸ تومان (۳,۸ درصد) نسبت به روز قبل افزایش قیمت داشت. روند کلی نمودار قیمت این میلگرد به‌عنوان یکی از پرکاربردترین و پرفروش‌ترین اجناس فولادی موجود در بازار، طی یک ماه گذشته افزایشی بوده است؛ بااین‌حال، از تاریخ ۱۲ تا ۲۱ اردیبهشت، به میزان ۲ هزار و ۴۷۷ تومان افت قیمت برای آن ثبت شد. با این تفاسیر، به نظر می‌رسد که بازار درصدد جبران این افت قیمت برای ذینفعان بازار فولاد است.

تأثیر دلار بر قیمت آهن

اخبار بازار دلار حاکی از کاهش ۱,۷۵ درصدی قیمت دلار نسبت به روز گذشته است. باوجود نوسانات ساعتی با دامنه محدود، بیشترین قیمت آن طی معاملات امروز ۵۲ هزار و ۲۶۰ تومان بوده است. با توجه ثبات نسبی نرخ ارز در روزهای گذشته، بازار فولاد نیز فرصت تنفس پیدا کرده و فرصتی مناسب برای خرید در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده است.

هم‌زمان با آرامش نسبی بازار دلار، فاکتورهای دیگری مانند میزان عرضه و تقاضای بازار فولاد فرصت خودنمایی بیشتری پیدا کرده‌اند. ازاین‌رو، افزایش قیمت میلگرد طی روزهای گذشته را می‌توان مرتبط با اوج‌گیری پروژه‌های عمرانی و تقاضای بازار برای این محصول فولادی دانست. در این میان، امروز قیمت پروفیل بیشترین افت قیمت را نسبت به یک ماه اخیر به ثبت رسانده و نمودار قیمت ورق آهن فولاد مبارکه از هفته گذشته تا به امروز روند نزولی خود را با شیب ملایم ادامه داده است.

بازار برهم ریخته تیرآهن

قیمت تیرآهن از روز گذشته نوسانات چند سویه‌ای پیدا کرده است. درحالی‌که تیرآهن ذوب‌آهن سایز ۱۴ به میزان ۳,۱ درصد نسبت به روز گذشته افزایش یافته، نمودار قیمت هیچ تغییری برای سایزهای ۱۶ و ۱۸ به ثبت نرسانده است. قیمت هر کیلو تیرآهن ذوب‌آهن سایز ۳۰ نیز نسبت به روز گذشته ۶.۷ درصد افزایش یافت. قیمت شاخه تیرآهن یزد در سایزهای ۱۶-۲۲ نسبت به روز گذشته افزایشی مشاهده می‌شود؛ اما قیمت تیرآهن اهواز ۱۴-۱۸ نسبت به روز قبل بی‌تغییر مانده است.

سقوط قیمت پروفیل!

درحالی‌که قیمت معاملاتی پروفیل صنعتی اصفهان و پروفیل گالوانیزه طی سه ماه اخیر افزایشی بوده، امروز نیز شاهد تداوم روند کاهشی آن‌ها بوده‌ایم. به‌گونه‌ای که قیمت پروفیل صنعتی سایز ۵ اصفهان به ۳۵ هزار و ۷۸۰ تومان رسید و پروفیل گالوانیزه سایز ۲ کمترین قیمت خود طی دو ماه اخیر را لمس کرد. روند نزولی نمودار پروفیل گالوانیزه از ۱۶ اردیبهشت شروع شد و با شیبی نسبتاً ملایم پیشروی کرد؛ اما در روز گذشته قیمت این محصول با شیب شدید از ۲۹ هزار و ۵۴۲ تومان به ۲۷,۰۶۵ تومان سقوط کرد و با افت ۲,۴۷۷ تومانی به کمترین قیمت خود طی ۲ ماه گذشته رسید.


نوسانات بهم ریخته، اما عمدتاً نزولی قیمت آهن و فولاد

تصویر، نمودار قیمت پروفیل گالوانیزه طی سه ماه گذشته را نشان می‌دهد.

قیمت ورق آهن

اگرچه قیمت ورق سیاه همچنان نسبت به یک ماه گذشته بیشتر است، اما از ۱۴ اردیبهشت تا به امروز با شیب ملایم رو به کاهش می‌رود. قیمت روز ورق سیاه ۲ سایز ۱۰۰۰ با کاهش ۰,۷ درصدی نسبت به روز گذشته، اکنون بر روی نقطه ۳۳,۸۰۸ تومان توقف کرده است. مانند قیمت تیرآهن کارخانه های فولاد ایران، کمی آشفتگی در بازار ورق آهن نیز به چشم می‌خورد. برای مثال، هم‌زمان با کاهش قیمت ۰,۷ درصدی ورق سیاه ۳۰ خرم‌آباد سایز ۱۲۵۰*۶۰۰۰، ورق ۳۰ برند کاویان در همین سایز ۱.۷ درصد افزایش قیمت داشته است.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا