خواندنی

درمان یبوست/ چگونه یبوست خود را درمان کنیم؟

متاسفانه یبوست، نوعی بیماری عذاب آور است. ما در ادامه برای شما درمان یبوست را معرفی خواهیم کرد.

به گزارش تجارت امروز؛ برای درمان یبوست، روش های متفاوتی وجود دارد. اگر دچار این مریضی شدید، می توانید به پزشک مراجعه کرده و همچنین با روش های طب سنتی، خود را درمان کنید.

درمان یبوست

برای درمان یبوست، آنچه می خورید و می نوشید را تغییر دهید. تغییر آنچه می خورید و می نوشید ممکن است مدفوع شما را نرم تر و راحت تر دفع کند. برای کمک به تسکین علائم شما غذاهای پر فیبر بیشتری بخورید.
اگر فیبر بیشتری می خورید یا مکمل فیبر مصرف می کنید، مقدار زیادی آب و مایعات دیگر بنوشید
در مورد آنچه باید بخورید و بنوشید برای کمک به رفع یبوست بخوانید. بسته به سن و جنس شما، بزرگسالان باید ۲۲ تا ۳۴ گرم فیبر در روز دریافت کنند.

تمرین روده را امتحان کنید

پزشک شما ممکن است به شما پیشنهاد دهد که سعی کنید خود را تمرین دهید تا هر روز در زمان مشخصی اجابت مزاج داشته باشید تا به شما کمک کند منظم تر شوید. به عنوان مثال، تلاش برای اجابت مزاج ۱۵ تا ۴۵ دقیقه بعد از صبحانه ممکن است کمک کند، زیرا غذا خوردن به روده بزرگ شما کمک می کند تا مدفوع را حرکت دهد و برای درمان یبوست خوب است.

مطمئن شوید که زمان کافی برای اجابت مزاج به خود می دهید و به محض اینکه احساس نیاز به رفتن کردید از دستشویی استفاده کنید. سعی کنید ماهیچه های خود را شل کنید یا پاهای خود را روی زیرپایی قرار دهید تا راحت تر باشید.

مصرف برخی داروها یا مکمل های غذایی را متوقف کنید

اگر فکر می کنید برخی داروها یا مکمل های غذایی پیوند خارجی NIH باعث یبوست شما می شوند، با پزشک خود صحبت کنید. او ممکن است دوز را تغییر دهد یا داروی دیگری را پیشنهاد کند که باعث یبوست نشود. بدون صحبت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی، هیچ دارو یا مکملی را تغییر ندهید یا قطع نکنید.

داروهای درست مصرف کنید

متخصص مراقبت های بهداشتی شما ممکن است استفاده از ملین را برای مدت کوتاهی توصیه کند. او به شما خواهد گفت که چه نوع ملین برای درمان یبوست خوب است.

  • مکمل های فیبر (Citrucel، FiberCon، Metamucil)
  • عوامل اسمزی (شیر منیزیا، میرالاکس)
  • نرم کننده های مدفوع پیوند خارجی NIH (Colace، Docusate)
  • روان کننده ها مانند روغن معدنی (Fleet)
  • محرک ها (کورکتول، دولکولاکس)
  • فقط در صورتی باید از محرک ها استفاده کنید که یبوست شما شدید باشد یا سایر درمان ها موثر واقع نشده باشند.

اگر برای مدت طولانی از ملین ها استفاده می کنید و نمی توانید بدون مصرف ملین اجابت مزاج داشته باشید، با پزشک خود در مورد اینکه چگونه می توانید به آرامی استفاده از آنها را متوقف کنید، صحبت کنید. اگر مصرف ملین ها را متوقف کنید، با گذشت زمان، روده بزرگ شما باید به طور معمول شروع به حرکت مدفوع کند.

پزشکان چگونه یبوست را درمان می کنند؟

اگر درمان‌های خودمراقبتی مؤثر واقع نشد، پزشک ممکن است دارویی برای درمان یبوست شما تجویز کند. اگر از یک دارو یا مکمل بدون نسخه یا بدون نسخه استفاده می‌کنید که می‌تواند باعث یبوست شود، پزشک ممکن است به شما توصیه کند مصرف آن را متوقف کنید، دوز را تغییر دهید یا به داروی دیگری تغییر دهید. قبل از تغییر یا قطع هر دارویی با پزشک خود صحبت کنید.

داروهای تجویزی برای درمان یبوست

پزشک شما ممکن است یکی از داروهای زیر را برای یبوست تجویز کند

پیوند خارجی لوبیپروستون NIH – دارویی که برای افزایش مایعات در دستگاه گوارش شما تجویز می‌شود، که می‌تواند به کاهش درد شکم، نرم‌تر کردن مدفوع و افزایش دفعات اجابت مزاج کمک کند.

پیوند خارجی لیناکلوتید NIH یا پیوند خارجی پلکاناتید NIH – داروهایی که به منظم شدن حرکات روده شما کمک می کنند در صورت داشتن سندرم روده تحریک پذیر همراه با یبوست یا یبوست طولانی مدت بدون علت شناخته شده.

پروکالوپراید، دارویی که در صورت داشتن یبوست طولانی مدت بدون علت شناخته شده به کولون کمک می کند تا مدفوع را حرکت دهد.

بیوفیدبک درمانی

اگر در عضلات کنترل کننده حرکات روده مشکل دارید، پزشک ممکن است درمان بیوفیدبک را برای آموزش مجدد عضلات توصیه کند. با استفاده از بیوفیدبک درمانی، می توانید نحوه عملکرد عضلات خود را تغییر دهید.

عمل جراحی برای درمان یبوست

در صورتی که سایر درمان ها مؤثر واقع نشوند، پزشک شما ممکن است جراحی را برای درمان انسداد آنورکتال ناشی از افتادگی رکتوم توصیه کند. اگر عضلات روده بزرگ شما به درستی کار نکنند، پزشک ممکن است برای برداشتن کولون شما جراحی انجام دهد. اگر پزشک شما جراحی را توصیه کرد، در مورد مزایا و خطرات آن بپرسید.

چگونه از یبوست جلوگیری کنم؟

شما می توانید با انجام برخی از کارهای مشابهی که یبوست را درمان می کنند، از یبوست جلوگیری کنید.

  • فیبر کافی در رژیم غذایی خود دریافت کنید.
  • مقدار زیادی آب و مایعات دیگر بنوشید.
  • فعالیت بدنی منظم داشته باشید.
  • سعی کنید هر روز در ساعت معینی اجابت مزاج داشته باشید.
  • درباره اینکه چگونه می توانید با خوردن، رژیم غذایی و تغذیه از یبوست جلوگیری کنید، بیشتر بیاموزید.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا