برندینگ

شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت

کسانی که قصد ثبت شرکت را دارند. معمولا به دنبال شرایط و مدارک مورد نیاز برای شرکت هستند. در ادامه ما تمام این موارد را به طور کامل توضح داده ایم.

به گزارش تجارت امروز؛ شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت کاملا مهم و منحصربه فرد می باشد. چرا که ثبت شرکت کار هرکسی نیست و باید فردی که علم و آگاهی این کار دارد به ثبت شرکت اقدام کند.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت

ثبت شرکت کار پیچیده ای است و شما برای انجام این کار به مشاوره خوب و راهنمایی کامل نیاز دارید. در ابتدا ما به چیستی شرکت و انواع آن می پردازیم و بعد شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت را خواهیم گفت.

شرکت چیست؟

شرکت چیست

شرکت در لغت به معنای شریک شدن در مال یا کاری می باشد. در اصطلاح حقوقی، شرکت به قراردادی گفته می شود که بر مبنای آن شرکا سود حاصل از شرکت را بین خودشان تقسیم می کنند.

انواع شرکت

طبق قانون در ایران انواع مختلفی شرکت وجود دارد که در ادامه به معرفی شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت می پردازیم.

شرکت سهامی:

در این نوع شرکت، سرمایه به سهام تقسیم شده و هر سهم دار به نسبت سهام خود در شرکت سهیم خواهد بود. شرکت های سهامی به دو دسته تقسیم می شود: ۱. سهامی خاص ۲.  سهامی عام.

شرکت های سهامی عام: در این شرکت، بخشی از سرمایه نوسط موسس تامین می شود. بخش دیگر آن توسط فروش سهام به عموم مردم تامین می شود و سهام آن ها در بورس اوراق بهادار قابل معامله است. شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت به این گونه است که:

  • قابل تاسیس با حداقل ۳ نفر
  • مناسب برای شرکت در مناقصات و مزایدات
  • حداقل سرمایه یک میلیون ریال
  • الزامِ وجود یکی از سمت‌های شغلی مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره و نایب رئیس در این نوع شرکت

شرکت سهامی خاص: در این نوع شرکت، تمام سرمایه توسط موسسین در موقع تاسیس تامین می شود و سهام آن ها در بورس اوراق بهادار قابل معامله نیست. شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت به این گونه است:

  • نیاز به مجوز از بورس و بانک مرکزی
  • دارای سهام قابل خرید توسط عموم مردم
  • مناسب کارخانجات و صنایع بزرگ

شرکت با مسئولیت محدود:

در این شرکت، هر یک از شرکا سبت به سهمی که در شرکت دارند، مسئولیت دارند و این مسئولیت تنها به سهمشان محدود می شود. حداقل تعداد شرکا در این نوع شرکت دو نفر می باشد.

شرکت تضامنی:

در این نوع شرکت، همه شرکا به طور کامل و تضامنی در قبال تعهدات شرکت مسئول هستند. حداقل تعداد شرکا در این نوع شرکت دو نفر می باشد.

شرکت مختلط سهامی:

در این شرکت، سرمایه توسط دو بخش سهم و تضامنی تقسیم می شود. حداقل تعداد شرکا در این نوع شرکت سه نفر می باشد.

شرکت مختلط غیر سهامی:

در این نوع شرکت، سرمایه به دو دسته تضامنی و غیر تضامنی تقسیم می شود.
حداقل تعداد شرکا در این نوع شرکت دو نفر می باشد.

شرکت نسبی:

این شرکت همانطور که از اسمش پیداست، هر یک از شرکا به نسبت سهم الشرکه آنها در شرکت است. در این نوع شرکت، مسئولیت حداقل تعداد شرکا در این نوع شرکت دو نفر می باشد.

شرکت تعاونی:

برای این شرکت، تمام اعضا با هم شریک می شوند تا به یک هدف برسند. شرکت های تعاونی به دو دسته تقسیم می شوند:شرکت تعاونی تولید، شرکت تعاونی مصرف.

شرکت تعاونی تولید: در این نوع شرکت، اعضا برای تولید کالا یا انجام خدمات با یکدیگر مشارکت می کنند.

شرکت تعاونی مصرف: در این نوع شرکت، اعضا برای تامین نیازهای مشترک خود با یکدیگر مشارکت می کنند.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت چیست؟

شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت

شرایط کلی برای ثبت یک شرکت تجاری به این گونه است که در ادامه می گویبم. شرایط آن کاملا باید رعایت شود تا ثبت شما با موفقیت انجام شود.

 انتخاب نوع شرکت

اولین شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت، انتخاب نوع شرکت است. شما بعد از این که نوع شرکت خود را مشخص کردی، نوع شرکا شما و سهم و سرمایه مشخص می شود و بر اساس نیازمندی شرکت همه چیز پیش می رود.

.به عنوان مثال، ممکن است نیاز باشد تا شرکتی در مناقصات شرکت کند، از این رو باید نوع شرکت را سهامی خاص تعیین کند که در این حالت به ۳ نفر اعضا و ۲ نفر بازرس نیاز است که شما باید آن را تامین کنید. اما برای شرکت‌های کوچک‌تر که تعداد اعضای آنها بسیار پایین است، شرکت با مسئولیت محدود مناسب‌تر است.

بنابراین، می‌توان حدس زد که این مرحله از ثبت، چقدر اهمیت دارد چرا که آینده شرکت شما را تعیین خواهد کرد.

انتخاب نام شرکت از جمله شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت

این مرحله بسیار  از شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت راحت است و شما به آسانی می توانید نام شرکت خود را پیدا کنید. البته ابتدا قوانینی دارد که شما آن را رعایت کنید کار شما در این مرحله به سرعت پیش خواهد رفت.

به عنوان مثال، در زمان انتخاب نام باید به این نکته دقت کنید که نام انتخابی شما حتما ۳ سیلاب و ریشه فارسی داشته باشد. در این حالت است که نام انتخابی شما مورد تایید اداره ثبت شرکت‌ها خواهد بود.

همچنین شایان ذکر است که نام برند شرکت شما جدا از اسم شرکت می باشد. اسم شرکت نامی است که تمام شرکا و اعصضای حقوقی با آن کار انجام می دهند.

اما نام برند، همان چیزی است که مردم شما را با آن نام می‌شناسند و برای ثبت آن نیز باید جایی دیگر اقدم کنید.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت: مشخصات و موضوع فعالیت شرکت

از جمله مراحل شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت، موضوع فعالیت شما می باشد. در این قسمت شما باید، تمام اطلاعاتی که درباره شرکت وجحود دارد را گردآوری کنید. این طلاعات شامل: آدرس، سمت اعضای شرکت و فعالیت شرکت می‌شود.

زمانی که فعالیت شرکت را مشخص کنید، به کارشناسان اداره ثبت شرکت‌ها اعلام می‌کنید که شرکت شما در حوزه‌ای قرار است فعالیت کند و محدوده مجاز برای فعالیت خود را مشخص خواهید کرد. با این کار، هر کدام از بخش‌های شرکت راحت‌تر می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و راه برای رشد و پیشرفت آنها هموارتر است.

 ثبت در سامانه آنلاین ثبت شرکت‌ها

 ثبت در سامانه آنلاین ثبت شرکت‌ها

در سه مرحله قبل از شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت، شما تمام چیزی را که لازم داشتید را جمع آوری کردید. حالا نوبت به آن رسیده است که این اطلاعات را به همراه مدارک اصلی سامانه ثبت قرار بدهید. این مدارک شامل: صویر شناسنامه و کارت ملی اعضای شرکت می باشد.

بعد از آنکه تمام موارد گفته شده را در سامانهع قرار دادید، منتظر می مانید تا کارشناسان مربوطه در خواست شما را تایید کنند. . پس از تایید، مشخصات اوراق اصلی شرکت را قرار می‌دهید و آگهی پیش‌نویس ثبتی را دریافت می‌کنید.

تنظیم اوراق شرکت

در این مرحله، باید تمامی اوراق شرکت را که شامل اساسنامه، شرکت‌نامه و اظهارنامه می‌شوند را آماده کنید. توجه داشته باشید که تمام این مراحل را باید با دقت بالا و بر اساس قوانین ثبت شرکت‌ها انجام دهید تا از مردود شدن آنها جلوگیری کنید.

پس از اینکه اوراق را تنظیم کردید، دونسخه از آن را ایجاد می کنید و یکی را نزد خود نکه می دارید و دیگری را به سامانه ارسال می کنید.

ارسال مدارک به اداره ثبت

این مرحله جز مراحل پایانی شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت می باشد. شما در این بخش باید تمام مدارکی را که آماده کردید، در یک پاکنت مخصوص قرار بدهید و سپس به ادراه ثبت بفرستید.

این پوشه‌ها و پاکت‌ها را می‌توانید از اداره پست دریافت کنید. پس از انجام این کار، باید منتظر تایید از طرف اداره ثبت شرکت‌ها باشید.

گام نهایی و دریافت آگهی

شما پس از انجام دادن تممام مراحل بالا به درستی باید منتظر باشید تا از سمت سامانه ثبت به شما پیامکی مبتنی بر ثبت شدن شرکت ارسال شود.

در این مرحله باید هزینه‌های ثبتی خود را در اداره ثبت پرداخت کنید و همچنین، یک پرینت از برگه پیش‌نویس خود گرفته و آگهی تاسیس شرکت خود را از اداره ثبت شرکت‌ها دریافت کنید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت

برای ثبت شرکت دو دسته مدارک وجود دارد. یک نوع مدارک عمومی می باشد که برای همه شرکت ها است و دسته دیگری مدارک خصوصی برای برخی شرکت ها بسته به نوع آن ها است.

مدارک عمومی برای تمام شرکت‌ها عبارت‌اند از:

  • مدارک شناسایی مانند کارت ملی و شناسنامه هر یک از شرکا
  • شرکت‌نامه
  • تقاضانامه شرکت
  • کد ثنا برای تمام اعضای هیئت مدیره
  • اساسنامه تکمیل شده‌ شرکت
  • تاییدیه آدرس و کدپستی محل شرکت
  • تعیین حق امضای شرکت (چنانچه حق امضا برای بیش از یک نفر باشد باید نوع و شرایط امضاهای شرکت مشخص شود)
  • سمت و سهام هریک از اعضا
  • ۵ نامِ حداقل ۳ سیلابی به ترتیب اولویت
  • مجوز (ویژه شرکت‌هایی که نیاز به مجوز دارند)
  • دو نسخه صورت‌جلسه مجمع عمومی و موسسین شرکت و صورت‌جلسه هیئت مدیره
  • وکالتنامه وکیل (در صورتی که وکیل نماینده شرکت برای انجام کارها است)
  • فیش بانکی معادل ۳۵ درصد از سرمایه اولیه شرکت، در صورتی که شرکت سهامی خاص است.

مدارک خاص مورد نیاز برای برخی از انواع شرکت ها:

شرکت سهامی: صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و صورتجلسه هیئت مدیره
شرکت با مسئولیت محدود: صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
شرکت تضامنی: صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
شرکت مختلط سهامی: صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و صورتجلسه هیئت مدیره
شرکت مختلط غیر سهامی: صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
شرکت نسبی: صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
شرکت تعاونی: اساسنامه شرکت تعاونی و صورتجلسه مجمع عمومی موسسین.

هزینه ثبت شرکت ها چگونه است؟

هزینه برای ثبت شرکت ها بسته به نوع آن ها متفاوت است. به عنوان مثال شرکت سهامی عام با خاص تفاوت دارد، بنابراین هزینه های آن ها نیز متفاوت می باشد.

مزایای ثبت شرکت

ایجاد شخصیت حقوقی مستقل: با ثبت شرکت، یک شخصیت حقوقی مستقل برای کسب و کار خود ایجاد می کنید که از شما به عنوان یک شخص حقیقی جدا است. این امر به شما مزایای متعددی از جمله موارد زیر را می دهد:

محدودیت مسئولیت: در صورت ثبت شرکت، مسئولیت شما در قبال تعهدات شرکت به میزان سرمایه گذاری شما در شرکت محدود می شود.
قانونمند شدن فعالیت: با ثبت شرکت، فعالیت شما قانونی شده و می توانید از مزایای قانونی مربوط به شرکت ها مانند معافیت های مالیاتی و امکان اخذ وام استفاده کنید.
جلب اعتماد مشتریان: ثبت شرکت به شما اعتبار می بخشد و به مشتریان نشان می دهد که شما یک کسب و کار حرفه ای و قابل اعتماد هستید.
امکان عقد قرارداد: با ثبت شرکت می توانید با اشخاص ثالث از جمله سایر شرکت ها و سازمان ها قرارداد منعقد کنید.
دسترسی به امکانات بانکی: با ثبت شرکت می توانید به امکانات بانکی مانند صدور چک و دریافت وام دسترسی داشته باشید.
امکان صدور پروانه کسب: با ثبت شرکت می توانید برای دریافت پروانه کسب اقدام کنید.
برندسازی: ثبت شرکت به شما امکان می دهد تا برای کسب و کار خود نام و برند ثبت کنید و از آن در تبلیغات و فعالیت های تجاری خود استفاده کنید.
قابلیت رشد و توسعه: با ثبت شرکت می توانید به راحتی کسب و کار خود را توسعه دهید و به بازارهای جدید وارد شوید.
جذب سرمایه گذار: با ثبت شرکت می توانید سرمایه گذار جذب کنید و از سرمایه آنها برای توسعه کسب و کار خود استفاده کنید.
مشارکت در مناقصات و مزایده ها: با ثبت شرکت می توانید در مناقصات و مزایده ها شرکت کنید و از این طریق فرصت های جدیدی برای کسب و کار خود ایجاد کنید.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا