گردشگری

معرفی عمارت شاپوری شیراز + طراحی و تاریخچه 

عمارت شاپوری شیراز از جمله مناطق تاریخی و تفریحی فارس می باشد، که در ادامه به معرفی کامل و تاریخچه این عمارت زیبا می پردازیم.

به گزارش تجارت امروز؛ عمارت شاپوری شیراز، جز زیباترین بناهای تاریخی و گردشگری فارس است. با دیدن عکس های این عمارت شما متوجه ظرافت و طراحی بی نظیر این عمارت خواهید شد.

عمارت شاپوری تلفیقی از طراحی ایرانی و اروپایی است. حیاط این باغ به قدری زیبا و وسیع است که از تماشای آن سیر نمی شوید. حتما دیدن از این عمارت زیبا را درلیست خود قرار بدهید.

تاریخچه عمارت شاپوری شیراز

عمارت شاپور ی شیراز از سال ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ زیر نظر معمار معروف، ابوالقاسم مهندسی ساخته شد. این عمارت زیبا متعلق به عبدالصاحب شاپوری، بزرگتریت تاجر شیراز بود.

تا اوایل دهه ۷۰ هجری شمسی، خانواده شاپوری در این باغ عمارت سکونت داشت؛ اما چند سال پس از اوایل این دهه، خانه به‌صورت متروکه درآمد. پس از آن سازمان میراث فرهنگی استان فارس، این عمارت را از خانواده شاپوری خرید و در لیست میراث فرهنگی ایران ثبت کرد.

طراحی و معماری عمارت شاپوری شیراز

طراحی عمارت شاپوری شیراز

عمارت شاپوری شیراز، دارای دو طبقه است و زیربنای این عمارت حدود ۸۴۰ متر مربع می باشد. مساحت اصلی این زمین ۴۶۳۵ متر مربع است. طراحی این عمارت در واقع به سبک قاجاریه ساخته شده است. این عمارت به دلیل طراحی که داشت، در لیست  اولین بناهایی قرار دارد که با رویکرد معماری آزادانه طراحی و ساخته‌ شده‌اند.

دسترسی اصلی ساختمان در محور اصلی نیست و برای ورود به داخل آن باید چرخش ۹۰ درجه‌ای در نمای شمالی داشت. معابر باغ نیز از الگویی کاملا متقارن پیروی می‌کند؛ اما درختان به‌صورت قرینه کاشته نشده‌اند. همچنین اضافه کردن بالکن، سنتی غیرمتعارف در معماری ایران بود؛ ولی در این بنا از بالکن استفاده‌ شده است.

طراحی عمارت شاپوری شیراز

در این بنا برای اولین بار از راه پله استفاده شده است که در هیچ کدام از بناهای آن زمان نبود. ضمنا در داخل عمارت اتاق‌های زیادی وجود دارد که هرکدام دارای کارکرد خاصی است. نوآوری‌های استفاده‌شده در باغ عمارت شاپوری آن را به یک باغ ایرانی اروپایی تبدیل کرده است.

طراحی که در نمای غربی عمارت شاپوری شیراز شده است، نیز بی نظیر می باشد. در این بخش ستون‌های مدور و منقوش گچی با کاشی‌کاری‌های طرح هخامنشی بر پیشانی ایوان فوقانی دیده می‌شود. همچنین در مرکز باغ عمارت، حوض پنج پر بزرگ زیبایی وجود دارد که جلوه‌ای زیبا به باغ داده است.

طراحی فضای سبز، عمارت شاپوری شیراز

طراحی باغ عمارت شاپوری شیراز

از جمله درختان کاشته شده در باغ شاپوری می‌توان به سرو، افرا، چنار، انجیر، انار، نارنج و خرما اشاره کرد که در کنار گل‌های رز و شمعدانی، باغ را به زیبایی آذین کرده‌اند.

وجود کافی شاپ و رستوران در عمارت شاپوری

رستوران عمارت شاپوری شیراز

در باغ این عمارت برای گردشگران، کافی شاپ و رستوارن با کیفیت قرار دارد که شما می توانید مدتی را در آنجا باشید. خوردن غذا در باغ این عمارت بسیار لذت بخش است، زیرا درختان قد بلنرد و سرسبزی که در این مکان قرار دارد، هوای بسیار خوبی را ایجاد کرده است.

آدرس عمارت شاپوری شیراز

عمارت شاپوری شیراز در خیابان کریم‌خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی قرار دارد. برای دسترسی به این مکان می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید.

دسترسی به عمارت شاپوری شیراز

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو شیراز به عمارت شاپوری، ایستگاه زندیه است که با پیاده‌ شدن در آن و اندکی پیاده‌روی، می‌توانید از خیابان‌های توحید و انوری به مقصد برسید. اگر هم قصد استفاده از اتوبوس را دارید، سوار سرویس‌های خط پایانه ولیعصر-پایانه نمازی شوید و در ایستگاه چهارراه زند پایین بیایید. از این ایستگاه با کمی پیاده‌روی، از طریق خیابان انوری به عمارت شاپوری خواهید رسید.

ساعت بازدید عمارت شاپوری شیراز

عمارت شاپوری که میزبان کافی شاپ و رستوران است، از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب به‌صورت یکسره فعالیت می‌کند.

بلیط عمارت شاپوری شیراز چقدر است؟

برای ورود به این مجموعه باید دو هزار تومان پرداخت کنید که این ورودی برای گردشگران خارجی معادل، پنج هزار تومان است. البته اگر قصد استفاده از منوی کافی شاپ یا رستوران را داشته باشید، نیازی به پرداخت این مبلغ نیست.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا