کد خبر: ۱۲۸۶۵
تعداد بازدید: ۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
هفته گذشته قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با بیش از ۴ درصد افزایش به بالای ۳۷.۶ دلار و ۳۷.۸ دلار در هر بشکه رسید.

پیش بینی نگران کننده اوپک درباره بازار نفت

هفته گذشته قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با بیش از ۴ درصد افزایش به بالای ۳۷.۶ دلار و ۳۷.۸ دلار در هر بشکه رسید. قیمت ها پس از کاهش‌های قابل ملاحظه روزهای اخیر رشد کرد. کاهش قابل ملاحظه ذخیره نفت خام آمریکا در هفته گذشته عامل اصلی برای رشد قیمت نفت است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش خود آورده است، هفته پیش ذخیره نفت این کشور 5.877 میلیون بشکه کاهش یافته است. در نظرسنجی خبرگزاری رویترز پیش بینی شده بود ذخیره یاد شده 1.1 میلیون بشکه افزایش یافته باشد. البته به رغم افزایش قیمت ها، هنوز قیمت نفت در پایین ترین میزان در چند سال اخیر قرار دارد زیرا بازار با مازاد عرضه نسبت به تقاضا مواجه است. عامل دیگر رشد قیمت نفت، افزایش کمتر از انتظار ذخیره بنزین است. در نظرسنجی پیش بینی شده بود میزان ذخیره 1.4 میلیون بشکه افزایش یافته است در حالیکه رقم اعلام شده 1.1 میلیون بشکه بود.

اما افق بازار نفت به چه شکل خواهد بود؟ اوپک در گزارش جدید خود که هفته گذشته منتشر شد پیش بینی کرده تقاضا برای نفت این سازمان در سال 2020 کمتر از سال آینده میلادی خواهد بود زیرا تولیدکنندگان رقیب، بیش از آنچه تصور می شد توانسته اند در برابر قیمت های پایین استقامت نشان داده و به تولید ادامه دهند. در گزارش اوپک آمده است، در سال 2020 میلادی میزان تقاضا برای نفت این سازمان 30.7 میلیون بشکه در روز خواهد بود درحالیکه در سال آینده میلادی رقم تقاضا 30.8 میلیون بشکه است. این رقم یک میلیون بشکه پایین تر از میزان تولید کنونی نفت اوپک است. اوپک در نشست اوایل ماه جاری میلادی، نه تنها سقف تولید خود را کاهش نداد بلکه در بیانیه پایانی نشست، هیچ اشاره ای به سقف تولید نکرد در نتیجه الزام اعضاء به تولید میزان مشخص نفت کمتر شده است. در ماه های اخیر میزان تولید نفت اوپک همواره بالاتر از سقف تولید این سازمان یعنی 30 میلیون بشکه در روز، بوده است. رقابت بر سر کسب سهم بالاتر از بازار نفت در بین اعضاء اوپک شدت پیدا کرده است.

در تازه ترین نمونه از این رقابت، عراق قراردادی به ارزش 1.4 میلیارد دلار برای عرضه 160 هزار بشکه در روز نفت به یک پالایشگاه در هند امضاء کرد. از سال 2010 تاکنون واردات نفت آمریکا از اوج خود یعنی حدود 14 میلیون بشکه در روز به حدود 9 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

البته همزمان با کاهش تولید نفت شیل و صدور مجوز صادرات نفت آمریکا، بازار نفت این کشور دچار تحول خواهد شد و قیمت ها حمایت می شوند اما این بدان معنا نیست که قیمت‌ها رشدی پایا خواهند داشت. تولید بالاتر از نیاز نفت از سوی اوپک، کاهش نیاز آمریکا به نفت وارداتی، رقابت بین اعضاء اوپک برای کسب سهم بالاتر از بازار نفت، ضعف اقتصاد جهان و رشد ارزش دلار عواملی هستند که از رشد قیمت ها جلوگیری خواهند کرد.

نگاهی به بازار گازوئیل آسیا

معامله گران بازار در روز پنج شنبه گفتند: بازار گازوئیل آسیا به دلیل تقاضای ضعیف و اشباع عرضه در شمال آسیا، به صورت ریزشی باقی مانده است.

پالایشگاه‌های آسیایی به دلیل حاشیه سود بالا ناشی از قیمت پایین مواد خام به سمت و سوی راه‌اندازی تجهیزات با توان تولیدی بالا اغوا شده اند.

اما به دلیل یک آربیتراژ مداوم از آســیا و خلیج فارس به غرب، به اندازه کافی روزنه های بازار فروش برای جذب عرضه بالاتر وجود ندارد. تقاضای خارج از سنگاپور و از جانب غرب بسیار محدود است

به گفته یک معامله گر سنگاپوری بسیاری از پالایشگاه ها هنوز نتوانســتند که محموله های برای تحویل ژانویه را بفروش برسانند. همچنین کره جنوبی و چین هنوز مقدار زیادی مازاد دارند.

به گفته معامله گران، شنیده می شود که محموله های گازوئیل گوگرد 500 پی پی ام برای تحویل ژانویه در میانگین پالتس سنگاپور منهای حدود20 سنت در هر بشکه معامله شده اند. همچنین در چین، تفاوتهای نقدی گازوئیل گوگرد 500 پی پی ام سقوط کرده است.

شنیده شده است که پالایشگاه صادرات محور چینی «وپکو» دو محموله از گازوئیل 500 پی پی ام را ( که هریک به میزان 300.000 بشکه برای تحویل 10 ژانویه بود) فروخته است با تخفیف 90 سنت تا 1 دلار در هر بشکه نسبت به FOB که این میزان پایین تر از فروش قبلی وپکو بوده است که با تخفیف 65 سنت در هر بشکه انجام گرفته بود.

حرکت بازار نفتا آسیا

به گفته منابع آسیا در روز پنج شنبه ، بازار نفتا آسیا به دنبال تقاضای بالا و حاشیه سود اتیلن حرکت مثبتی داشته است. مارجین کراکینگ نفتای آسیای شمال شرقی در حدود 300 دلار در تن است و از 4 سپتامبر در روند روبه بالا قرار گرفته است، یعنی زمانیکه طبق آمار پالتس مارجین برای 9 ماه در محدوده 3.125 دلار در تن بود.

به گفته یک معامله گر هندی، کراکرزها در میزان ماکزیمم ظرفیت راه اندازی شده اند. خریداران آسیای شمالی میگویند تقاضا احتمال شروع به افزایش میکند زمانیکه چندین کراکر بخار در آسیا جهت تعمیر و نگهداری در نیمه دوم فوریه بسته شوند. «تقاضا برای نفتا خوب است«

برخی خریداران منتظر ورود محموله‌های ارزانتر هستند. چون آن ها انتظار دارند برخی گروههای آربیتراژ ژانویه به فوریه غلتانده شوند. خریداران میگویند:»آسیا در بلند مدت عرضه کننده است« منابع بازر محمولههای آربیتراژ در ژانویه را کمی بیش از 2 میلیون تن تخمین میزنند. براساس اخبار مزایده و مناقصه، LGChem کره جنوبی محموله تحویل نیمه اول فوریه را با پریمیوم 2.50 دلار در تن طبق برآمار پالتس نفتای ژاپن( CFR) خریداری کرده است .

بازده هفتگی بنزین و نفتای ژاپن 3.1% بالا رفته و به 9.09 میلیون بشــکه برای مدت 19-13 دسامبر رســیده است)طبق آمار انجمن ضمنا پتروشیمی ژاپن.)

بررسی بازار LPG

LPG در آسیا در هفته ی منتهی به 28 دسامبر با توجه به روند رو به بهبود بازار LPG ، طی جلســه ای که روز پنج شنبه پیش

تعطیلات کریسمس برگذار شــد ، قیمت LPG در آسیا افزایش یافت. دلیل این افزایش قیمت را می توان در رشد کند ICE خام برنت معادل با 9.76 دلار در هر تن برشمرد.

قیمت محموله های پروپان در جاده سنگاپور- ژاپن با افزایش 6 دلاری در سطح 413 دلار برای هر تن ارزیابی شد. این درحالیست که قرارداد های سوآپ پروپانCP ، برای ماه ژانویه با افزایشی معادل با 3 دلار ، به ارزش 341 دلار برای هر تن ازرش گذاری شــد. قرارداد های ســوآپ ماه ژانویه / فبریه پروپان با کاهش 12 دلاری در روز 28 دســامبر ، کاهش شدیدتری نســبت به روز گذشته با کاهش 8 دلاری برای هر تن ، سقوط کرد. شاخص Argus آسیای دوربرای قراردادهای سوآپ با افزایش 8 واحدی نسبت به روز گذشته در سطح 386 دلار برای هر تن محاسبه شد .

بررسی بازار LPG در خاور میانه

مشــابه با ادامه ی روند بهبود قرارداد های پریمیوم پروپان در CFR ژاپن که به اندازه ی 40 دلار در هر تن افزایش داشــته اســت ، هزینه حمل VLGC در مسیر اصلی زاپن خلیج فارس به روند نزولی خود تا رســیدن به مینیمم 60 s/mt دلار ، ادامه داده اســت. به عقیده ی فعالان بازار روند صعودی قراردادهای پریمیوم باید رشد چشمگیرتری داشته باشــد تا در FOB خاورمیانه ، معاملات به طور پیوسته صورت پذیرند. با اساس اظهارات فعالان حمل و نقل ، آرامش بازار در تعطیلات کریسمس می‌تواند یک تهدید برای صنعت حمل و نقل در بخش LPGبشمار بیاید.

منبع: پتروتحلیل
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری