اقتصاد خرد

درآمد نجومی اسنپ و تپسی | مالیات تاکسی‌یاب‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟

در چند ماه گذشته بازار کار تاکسی یاب‌های اینترنتی مانند اسنپ و تپسی هر روز در حال داغ شدن می باشد. در اخبار گذشته سعی کردیم به بخش‌های مختلف اتفاقات پیرامون اینگونه شرکتها بپردازیم . این بار بر آن شدیم تا از منظر مالیات و مالیات بر درآمد ، این شرکتها را مورد سنجش قرار دهیم.

به گزارش تجارت امروز، توجه شما را به بخشی از مصاحبه شهرام شاهکار مدیرعامل یکی از این شرکتهای تاکسی‌یاب اینترنتی با سایت آفتاب جلب می‌نماییم.

“وی که حدود یکسالی است مدیریت این مجموعه را برعهده گرفته است، می‌گوید: ما ۳۰هزار راننده تمام وقت و پاره وقت و  ۶۰۰ هزار کاربر فعال داریم و این را هم باید بگویم ۷۰ درصد رانندگان ما وقتی مسافری را به مقصد می‌رسانند تقریباً به فاصله یک دقیقه بعد مسافر بعدی را سوار می‌کنند. این نشان می‌دهد که این مجموعه در جابه‌جایی مسافران نقش‌آفرینی خوبی داشته است.

همان طور که در این قسمت از مصاحبه این فرد خواندید این تاکسی آنلاین شهریور ۹۳ با حدود ۵۰ خودرو فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون اگر بخواهیم یک حساب سرانگشتی داشته باشیم ماهانه در کمترین حالت ممکن این مجموعه که ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم دارد می‌تواند حدود یک میلیاردو ۷۹۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد. طبق آخرین اطلاعات از شهریور ۹۳ تا آبان ۹۵، مجموعه مذکور ۵ میلیون مسافر را جابه‌جا کرده است حالا اگر ۱۰هزار تومان را رقم میانگین سفرهای درون شهری بگیریم این مجموعه در ماه یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان گردش مالی  داشته است که این عدد در سال به ۲۱ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان می‌رسد. البته این در شرایطی است که آژانس‌های آنلاین بتازگی جایگاه خود را پیدا کردند. شرکت‌ معتبر خارجی مانند اوبر که از سانفرانسیسکو کار خود را آغاز کرده است اکنون ۶۰میلیارد دلار می‌ارزد. ناگفته نماند که هر لحظه بر تعداد ۳۰ هزار تاکسی که اکنون این تاکسی آنلاین دارد اضافه می‌شود.

دیگر تاکسی آنلاین هم از این شرایط فاصله زیادی ندارد. توجه شما را به مصاحبه دیگری که با نماینده تاکسی یاب دیگر صورت گرفته جلب می نماییم:

خانم سلیمانی به نمایندگی از دومین آژانس آنلاین وی گفت:روزی ۲۰۰ نفر برای عضویت در مجموعه‌ ما درخواست می‌دهند و ما هیچ محدودیتی برای جذب نیروی کار نداریم اما زمانی رانندگان می‌توانند به ما ملحق شوند که از فیلترهای لازم بگذرند.در این مجموعه نیز ۲۵ هزار خودرو فعالیت می‌کند.

۵۰ هزار تومان درآمد با ۳ ساعت کار:

گفت‌و‌گو با یکی از رانندگان آژانس‌های آنلاین هم باعث شگفتی ما شد. وی گفت: در مدت سه ساعت حداقل یک راننده درآمدی بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان دارد.در برخی اوقات این پول بیشتر هم می‌شود.

وی ادامه داد:تمام رانندگان به ازای هر سفر باید ۱۳درصد وجه دریافت شده را به آژانس آنلاین بر گردانند.

گفته شده است به طور متوسط در پایتخت که ۸ میلیون نفر در آن سکنی دارند حدود ۲ میلیون مسافرت درون‌شهری اتفاق می افتد.حال ۲۰۰ هزار مسافربر شخصی ،۵۰ هزار تاکسی خطی،۳۰ هزار تاکسی گردشی و حدود ۶۰ هزار آژانس فعال است.بر این اساس  سهم آژانس های آنلاین با احتساب دربستی ها به ۱۰ درصد می‌رسد که این عدد قطعا هر ماه قابلیت رشد خوبی دارد.

حال بد نیست نگاهی به قانون مالیات بر درآمد داشته باشیم.

ماده ۹۴ قانون مالیات بر درآمد مشاغل اینگونه می گوید:

ماده ۹۴ : درآمد مشمول مالیات مودیان موضوع این فصل عبارت است از کل فروش کالا و خدمات به اضافه سایر درآمدهای آنان که مشمول مالیات فصول دیگر شناخته نشده پس از کسر هزینه ها و استهلاکات مربوط طبق مقررات فصل هزینه های قابل قبول و استهلاکات .

حال سوال اینجاست که با توجه به پرداخت پول به صورت نقد به رانندگان راستی آزمایی درآمد رانندگان این شرکتها و شرکتهای تاکسی یاب چگونه توسط ادارات مالیاتی کشور بررسی می شود؟

این در حالی است که تمامی کسانی که در کشور در حال کسب هستند از کارمند تا صاحب کسب و کار به شکل واضح و مشخصی در حال پرداخت مالیات و رسیدگی می باشند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا