کد خبر: ۱۹۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵

بررسی‌فنی‌‌کراس‌اووری که در راه ایران است +فیلم و تصاویر

ایران خودرو علاوه بر واردات پژو 508 که به صورت CBU انجام می‌شود، از اواخر شش ماهه اول سال آینده واردات شاسی بلند 3008 پژو را نیز در برنامه دارد. یک مقام آگاه، با اشاره به اینکه پژو 508 به صورت CBU وارد می شود و تولید آن در داخل کشور به دلیل تیراژ پایین مقرون به صرفه نیست، اظهار کرد: پژو 3008 نیز از شهریور 96 و یا اوایل مهرماه سال آینده به صورت CBU وارد خواهد شد. پیش بینی می شود این خودرو در محدوده قیمتی خودروهایی مانند RAV4 و اسپورتیج قرار گیرد.

بررسی فنی پژو 3008

پژو به صورتی آشکار نیسان قشقایی و سئات Ateca را هدف قرار داده است. نسل جدید کراس‌اوور پژو 3008 با زبان طراحی به‌روز شده آن و کابینی مدرن و دنج می‌تواند جلب نظر بسیاری از مشتریان اروپایی کراس‌اوورهای جمع‌وجور را بنماید.

2016 Peugeot 3008

2016 Peugeot 3008
پژو 3008 جدید روی پلتفرم ماژولار و مقیاس‌پذیر EMP2 بنا شده که به گفته پژو تا 100 کیلوگرم از سلف آن سبک‌تر می‌باشد. طول خودرو 4450 میلی‌متر بوده و فاصله بین دو محور نیز با 80 میلی‌متر افزایش، باعث بهبود فضای سرنشینان شده است.
2016 Peugeot 3008
2016 Peugeot 3008
در مقایسه با نسل اول پژو 3008 که در سال 2008 معرفی شده بود، طراحی نسل دوم باشکوه‌تر و البته خشن‌تر شده است. کاپوت برآمده و کشیده‌تر شده و دیگر آن فرم ون گونه در ا دیده نمی‌شود. جلوپنجره بزرگ روی سپر هم جای خود را به جلوپنجره‌ای مشبک با نشان شیر در وسطان و با حاشیه کرومی داده و هواکش‌های روی سپر نیز مجزا شده‌اند. بعلاوه چراغ‌های خودرو هم از نوع دندانه‌ای و با نوار لامپ‌های روزتاب از نوع LED می‌باشند. خط شانه کناری بالاتر، ستون‌های سقف تیره رنگ، چرخ‌های آلیاژی بزرگ‌تر، حفاظ‌های جانبی و اسپویلر سقفی عقب و چراغ‌های عقب پنجه مانند از دیگر نکات طراحی نسخه جدید 3008 می‌باشند.مشتریان پژو می‌توانند از بین دو گزینه بنزینی و چهار گزینه دیزلی دست به انتخاب بزنند. مدل پایه مجهز به موتور 1.2 لیتری PureTech 130 و مدل بعدی مجهز به موتور 1.6 لیتری THP 165 است. موتورهای دیزلی نیز شامل 1.6 لیتری BlueHDi با قدرت 100 و یا 120 اسب بخار و 2.0 لیتری BlueHDi با خروجی‌های 150 یا 180 اسب بخار می‌باشند. برای مدل‌های پایه از گیربکس شش سرعته دستی و مدل‌های بالاتر از گیربکس شش سرعته خودکار استفاده می‌شود.
همان‌گونه که از یک کراس‌اوور مدرن انتظار می‌رود، طیف گسترده‌ای از امکانات ایمنی فعال نظیر هشدار فاصله و ترمز اضطراری، هشدار خروج از لاین جاده، کروز کنترل تطبیقی، مانیتورینگ نقاط کور، نور بالای خودکار و سیستم دستیار پارک در 3008 جدید یافت می‌شوند.
2016 Peugeot 3008
2016 Peugeot 3008
درون کابین با طراحی موسوم به i-Cockpit، از دکمه‌های حسی، روشنایی محیطی پیشرفته، نمایشگر دیجیتالی 12.3 اینچی برای راننده و 8.0 اینچی لمسی برای سیستم سرگرمی، سقف شیشه‌ای پانوراما و فرمان اسپرتی با روکش چرم باید نام برد.. بعلاوه این خودرو نخستین خودروی جهان است که به‌صورت کارخانه‌ای مجهز به سیستم صوتی کانونی Hi-Fi می‌باشد.
کاهش تعداد دکمه‌ها و استفاده از نمایشگر داشبورد دیجیتالی با افکت‌های زیبا و پنج حالت قابل انتخاب، صندلی‌های اسپرت مجهز به ماساژور و قابل تنظیم در 8 وضعیت، تهویه مطبوع خودکار، سیستم ناوبری سه‌بعدی، سازگاری با برنامه‌های اپل کارپلی و گوگل آندروید اتو و تزئینات کرومی باعث گردیده تا سواری و نشستن پشت فرمان این خودرو بسیار خواستنی شود.
پژو قرار است از 3008 در نمایشگاه پاریس در اول سپتامبر رونمایی کند و البته تا پیش از پایان سال نیز آن را وارد بازار خواهد نمود.


تجربه رانندگی با پژو 3008 

این روزها تقریباً هر خودروسازی در سبد محصولات خود مدل‌های کراس اوور و شاسی‌بلند را نیز ارائه می‌کند و همگی از یک فرمول افزایش ارتفاع خودرو و بدنه‌ی حجیم پیروی می‌کنند.

Peugeot 3008 2016
اما پژو 3008 متفاوت است. در سال 2009 این خودرو بیشتر از اینکه یک شاسی‌بلند باشد یک MPV پنج‌نفره بود. کراس اوورها هنوز هم در مراحل اولیه‌ی بلوغ خود هستند و مدل‌هایی چون سئات آتکا و رنو کجار به تازگی حیات خود را شروع کرده‌اند.

Peugeot 3008 2016
حدود 8 سال بعد 3008 در کل تغییر کرد؛ بنابراین پژو روی شاسی‌بلند بودن این خودرو تأکید داشته و تلاش دارد تا آن را از مدل اولیه جدا کند. ما در زمانی مناسب این خودرو را آزمایش کرده‌ایم و آنچه را که از این خودرو فهمیده‌ایم را با شما در میان می‌گذاریم.

Peugeot 3008 2016
پژو 3008 قطعاً ظاهر متفاوتی دارد. سرطراح پژو Gilles Vidal با تراش دادن خودروی جدید کار را شروع کرده و داخل کابین هم سعی شده تا شاهد طرحی با استفاده‌ی آسان و شیک باشیم.

Peugeot 3008 2016
این خودرو معرفی کننده‌ی نسل دوم داشبورد i-Cockpit پژو نیز هست. 3008 از غربیلک فرمان کوچک و آشنایی استفاده می‌کند. نشان‌دهنده‌ها درست در دید راننده قرار دارند و همین امر باعث شده تا ایمنی خودرو نسبت به 308 بهبود یابد. صفحه دیجیتال استاندارد خودرو نیز قابل سفارشی‌سازی است و می‌تواند همه‌چیز از سرعت گرفته تا سیستم ناوبری و مدیا و اطلاعات سفر را نشان دهد.

Peugeot 3008 2016
سیستم اطلاعات سرگرمی 3008 کاملاً بازنگری شده و صفحه‌نمایش لمسی قرض گرفته شده از 308 با ردیفی از دکمه‌هایی به سبک پیانو تکمیل شده که اجازه‌ی دسترسی آسان‌تر به کنترل‌های تهویه و منوی تلفن را می‌دهد. صفحه‌نمایش پاسخگوتر بوده و گرافیک باکیفیت‌تری دارد و در آن به‌صورت استاندارد سیستم اپل کارپلی و MirrorLink جای داده شده است. کیفیت دیگر نقاط کابین عالی است. کابین 3008 بسیار خوش ساخت بوده و سئات آتکا را به یاد می‌آورد. در مقام مقایسه با این خودرو کابین قشقایی ارزان‌قیمت احساس می‌شود. توزیع مواد تشکیل‌دهنده‌ی کابین نیز به خوبی صورت گرفته و پلاستیک‌های نرم در بالای داشبورد بکار رفته و مواد سخت‌تر بخش پایینی را تشکیل داده‌اند.

Peugeot 3008 2016
فضای زیادی در بخش عقبی برای نشستن افراد بالغ وجود دارد. این خودرو طویل‌تر از قشقایی بوده و فضای پای زیادی دارد. محفظه بار 520 لیتری آن نیز در برابر فضای 430 لیتری نیسان نشان از برتری مطلق پژو دارد.

Peugeot 3008 2016
اما اگرچه استایل و کاربردی بودن یک خودرو فاکتورهایی کلیدی برای اکثر خریداران است اما سواری خودرو نیز به همان اندازه مهم جلوه می‌کند. افرادی که آتکای جدید را رانده‌اند ادعا می‌کنند از نظر دینامیکی این خودرو سرآمد کلاس است. البته با راندن 3008 نیز همین افراد پژو را خودروی هیجان‌انگیز و توانا خواهند یافت.

Peugeot 3008 2016
3008 در شهر فرز و چابک بوده و غربیلک فرمان شیک و کوچک آن به همراه شعاع گردش تنگ باعث می‌شوند تا مانور دادن با این کراس اوور راحت‌تر شود. شیشه‌ی عقب کوچک باعث می‌شود تا دید مختل شود اما تنها مدل پایه‌ی اکتیو فاقد دوربین پشتی است بنابراین خریداران کمتری با این مشکل مواجه خواهند بود.

Peugeot 3008 2016
سواری خودرو نیز گیرا است. ناهمواری‌ها در سرعت‌های پایین به خوبی جذب می‌شوند. در اتوبان‌ها و سرعت 110 کیلومتر در ساعت این خودرو به خوبی به مسیر خود ادامه می‌دهد و پیشرانه‌ی قدرتمند بنزینی خودرو مشکلی با حرکت سریع ندارد. این مدل گشتاور زیادی ندارد هرچند انتظار داریم که مدل دیزلی بهتر عمل کند.


خودروی حاضر در تست با دکمه‌ی اسپورت در کنسول مرکزی عرضه شده که باعث سفت‌تر شدن فرمان و تنظیم نسبت‌های دنده می‌شود. این حالت در حقیقت 3008 را جذاب‌تر می‌کند. احساس خوبی از پشت فرمان وجود دارد و در پیچ‌ها نیز تکان‌های زیادی در بدنه مشاهده نمی‌شود. فکر می‌کنیم که این خودرو ترکیب مناسب‌تری از سواری و هندلینگ را نسبت به آتکا عرضه می‌نماید.
بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف پژو بهای آغازین خودرو است. با بهای 21795 پوندی برای مدل پایه‌ی اکتیو با پیشرانه‌ی 1.2 لیتری،3008 تقریباً 4 هزار پوند گران‌تر از سئات 17995 پوندی است.
انتظار می‌رود که ارزش باقی‌مانده‌ی 3008 خوب باشد و پیشنهادهایی چون Just Add Fuel می‌تواند هزینه‌های مالکیت را کاهش دهد. به دست آوردن 5 ستاره در تست‌های تصادف یورو انکاپ نیز باعث آرامش خاطر بیشتر می‌شود.

Peugeot 3008 2016
در تبدیل وضعیت از یک MPV به SUV، مطلوبیت پژو 3008 دو برابر شده است اما از برخی از جنبه‌های کاربردی بودن و تطبیق‌پذیری آن کاسته شده است. این خودروی به خوبی ساخته شده و طراحی شیک، خلاق و زیبایی چه در داخل و چه در بیرون دارد. تجربه‌ی سواری خودرو نیز مناسب و خواستنی است. پیش‌بینی می‌کنیم که با استفاده از پیشرانه‌ی دیزلی این خودرو بتواند نظرات مثبت بیشتری را به خود جلب کند. پژو با این شاسی‌بلند میدسایز بسیاری از رقبای خود را پشت سر می‌گذارد.

Peugeot 3008 2016

مشخصات پژو 3008 1.6 THP 165 EAT6 Allure

قیمت: 26395 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 1.6 لیتری بنزینی
قدرت/گشتاور: 163 اسب بخار/240 نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 8.9 ثانیه
حداکثر سرعت: 206 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 5.88 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress/ترجمه: پدال

عضویت درکانال تلگرام
نظر شما