رانندگان تاکسی های تهرانی این روزها از همیشه عصبانی ترند آنها افرادی هستند که به قول خودشان هزینه ها و دوره های زیادی گذرانده اند تا تاکسی ران شوند در حالی که افراد بسیاری هستند در تهران که هیچ کدام از این هزینه ها را نداده اند و هم اکنون در این حرفه مشغولند. البته این مساله باعث ناراحتی این قشر زحمت کش نیست. موضوع جدید به نام «تاکسی های اینترنتی» دردسرهای جدیدی برای تاکسی ها ایجاد کرده اند.
اسنپ و تپسی و ... به میدان آمده اند و به دلیل ارائه خدمات به نسبت ارزان تر نسبت به تاکسی ها بسیاری از مسافران را به سمت خود جلب کرده اند. حالا تاکسی ها معترضند به این که اگر قرار به فعالیت این تازه واردهای سیستم حمل و نقل و البته فعالان غیرتاکسی قدیمی تر است لااقل بند هزینه ها و عوارض تاکسی ها با سایر فعالان متناسب شود که آنها از گردونه رقابت خارج نشوند.
پیشتر بخش اول این میزگرد پایگاه خبری تجارت با تعدادی از رانندگان تاکسی منتشر شد و امروز بخش دوم و پایانی آن را منتشر می کنیم:
یک معضل دیگر تهران مسافربرهای شخصی است. آیا ما در تهران تاکسی کم داریم؟
بلاغی: خیر
چرا مسافربر شخصی داریم؟
پورناظری: نظارت کامل روی آنها نیست.
یعنی شما فکر می کنید که اگر مسافربرهای شخصی را جمع کنند تاکسی ها می توانند جوابگوی مردم باشند؟
پورناظری: دوره آقای احمدی نژاد هشت نه روز زوج و فرد شد و فقط تاکسی ها بیرون می آمدند و بر اساس آمار حدود 80 درصد مردم رضایت داشتند؛ برای اینکه خیابان خلوت بود و ما می توانستیم جوابگو باشیم.
با ترافیک فعلی شما می توانید پاسخ دهید؟
بلاغی: طبق قانون 2081 راهنمایی و رانندگی حمل مسافر با خودروی شخصی خلاف مقررات است. ما می خواهیم این قانون اجرا شود.
سؤال اینجاست که در این صورت آژانس ها چطور می توانند خدمات دهی کنند؟
بلاغی: آنها صنف و اتحادیه دارند. این درد بزرگی است که آژانس ها که پلاک آنها شخصی است اتحادیه دارند و تاکسی ها که پلاک آنها عمومی است و این ضوابط و مقررات را می گذرانند اتحادیه و صنف ندارند.
یعنی آنها به طور کامل از شما جدا هستند؟
پورناظری: بله
بلاغی: اگر این قانون اجرا شود که خودرو شخصی نمی تواند حمل مسافر داشته باشد خیلی از افراد خودروهای شخصی خود را بیرون نمی آورند. مشکل الآن این است که فرد می گوید در راه مسافر می زنم و پول بنزینم را هم در می آورم. اما اگر بداند که نمی تواند مسافر بزند ماشین خود را بیرون نمی آورد و ترافیک و آلودگی هوا از بین می رود و با از بین رفتن ترافیک تاکسی ها هم بهتر می توانند خدمات دهی کنند.
از طرف دیگر اگر می گویند خودرو کم است باید ساماندهی کنند و مسافربرهای شخصی هم پول هایی که من می دهم را بدهد و قوانین را بگذراند و کار کند. بزرگترین دغدغه ما بازرس تاکسیرانی است که دستگاهی در دست دارد و با آن ما را جریمه می کند.
نظارتی بر آن هست؟
بلاغی: اصلا
اسنپ و تبسی چند درصد مشتریان شما را کم کرده اند؟
بلاغی: بیش از 60 درصد
مرتضی موهبتی 11 سال راننده تاکسی است هم می گوید: 80 درصد
شما از نظر قیمت نمی توانید با آنها رقابت کنید؟
بلاغی: من وقتی که می خواستم کارنامه بگیرم که تاکسی بخرم باید هزینه های زیادی می دادم و امتحان شهرشناسی و موارد دیگر را می گذراندم ولی کسی که می خواهد عضو اسنپ شود هیچ کدام از این هزینه ها را ندارد.
مالیات سالیانه شما چقدر است؟
بلاغی: تاکسی معاف از مالیات است ولی باید اظهارنامه پر کنیم. اگر ما معاف هستیم دلیل ندارد که اظهارنامه پر کنیم و 26 هزار تومان بابت آن پول بدهیم.
یعنی شما با توجه به هزینه هایی که یک تاکسیران دارد نمی توانید با قیمت کمتر کار کنید؟
موهبتی: برای این نمی توانیم که این نرخ ها مصوب شده و ما خودمان این نرخ ها را نگذاشته ایم. شورای شهر به ما نرخ می دهد.
بلاغی: به طور کلی نرخ بین راننده تاکسی و مسافر توافقی است. قانون و ملاک و معیار تاکسی متر است.
پورناظری: قیمت تاکسی متر هم برای راننده تاکسی کم است.
موهبتی: یعنی اگر با نرخ مصوب کار کنید نه می توانید پس انداز کنید و نه می توانید مسافرت بروید.
به خود تاکسی می رسیم. چرا شما یک تاکسی را 30 میلیون تومان می خرید و با نرخ پنج میلیونی تومان باید اسقاط کنید؟
بلاغی: سؤال ما هم همین است. حتی نمی گذارند که ما خودروی خود را رنگ کنیم و با قیمت بالاتری به فروش برسانیم.
پورناظری: می گویند آلودگی ایجاد می کند. من نمی دانم چطور خوروهای شخصی وارد طرح ترافیک می شوند و آلودگی ایجاد نمی کند.
برای خرید خودروی جدید چقدر به شما وام می دهند؟
بلاغی: 20 میلیون تومان
پورناظری: با کارکردی که الآن داریم کسی نمی تواند قسط خود را پرداخت کند.
بلاغی: تاکسی جدید باید حدود 600 هزار تومان ماهیانه قسط پرداخت کند.
موهبتی: حداکثر درآمد روزانه ما 50 هزار تومان است.
عباسی: ما اینجا چیزهایی می گوییم که بعدا برای خودمان چالش می شود. یعنی شاید بگویند ما روزی 30 هزار تومان به شما می دهیم و ماشین های خود را به ما بدهید. طوری صحبت نکنید که فردا برای ما چالش انگیز باشد.
چرا در ساعت های بارانی تاکسی کم می شود؟
بلاغی: تاکسی کم نمی شوند، در ترافیک می مانند. علت اینکه یک سری تاکسی ها هم در این هوا کار نمی کنند این است که سیستم معیوب است و نظارت درست نیست. هیچ کس ساعت کار تاکسی ها را مدیریت نمی کند.
چرا ساعت هایی از روز تاکسی کم می شود؟
حسن سالک غلامی هم 11 سال راننده تاکسی است علت این مساله را ترافیک می داند.
عباسی: در ساعت پیک ترافیک تعداد زیادی مسافربر شخصی به سطح شهر اضافه می شود که هم مسافر من را کم می کند و هم راه من را می بندد و هم نفس من را می گیرد.
زمانی که شرکت های اینترنتی آمدند بین 45 تا 55 هزار مهاجر را به تهران سرازیر کرد؛ چون مسافربرهای شخصی تهران هم با این نرخ ها کار نمی کردند.
چرا تاکسی دنده اتوماتیک نداریم؟
عباسی: چون هزینه آن را نداریم. اصلا حق خرید و انتخاب با ما نیست.
راننده های تاکسی در معرض چه بیماری هایی هستند؟
عباسی: ما کار و زندگی های سنتی داشتیم و اینترنت به آرامی وارد همه بخش های کشور شد. دنیای مجازی یک سیستم غیر قانونی را وارد سیستم حمل و نقل کرده است. آیا من که عملکرد قانونی دارم باید با یک کار غیر قانونی به چالش کشیده شوم؟ درد جامعه ما این است که برخی مدیران ما سواد مدیریتی ندارند. وقتی کسی مدیر یک مجموعه می شود باید خودش مغز متفکر مجموعه باشد. شورای شهری برای من تصمیم می گیرد که یک ورزشکار و یا یک خواننده بوده و اطلاعات جامع شهری ندارد. شهردار ما 12 سال به زیرزمین رفت و از سطح شهر گم شد.
دولت باید بستر اینترنت را برای من آماده می کرد که مردم به اسنپ و تپسی پناه نبرند و بلاهای مختلف بر سر آنها بیاید. 6 ماه طول می کشد من بتوانم مراحل خرید تاکسی را بگذرانم و بعد از 6 ماه به من اجازه می دهند که تاکسی بخرم. این آسیبی است که مدیریت غیر کارشناسی دارد به سیستم حمل و نقل می زند و اسنپ و تپسی مورد استقبال مردم قرار می گیرد.
من کمردرد، آرتوروز زانو، آرتوروز گردن و سوی چشمم را می توانم تحمل کنم ولی نمی توانم ببینم در جامعه ای که همه از قانون صحبت می کنند بی قانونی وجود دارد. کسانی از بالا بر من مدیریت می کنند که نمی دانند چرا رنگ تاکسی باید زرد باشد. برای مدیران کشور بنویسید که اگر نمی توانید مدیریت کنید ما را آزاد کنید؛ شما سر جای خودتان بمانید.
واقعا اینجا مملکت اسلامیست؟ ؟
کجای دین اسلام گفته برای بدست آوردن رزق خود رزق دیگری پایمال شود؟
چرااااااا باید شورای شهر کرایه تاکسی رامشخص کند که کسی آنراقبول ندارد؟
همه کرایه اسنپ راقبول دارند!
چون بسیارپایین است. ..
خودم هم شایدبعنوان مسافر اسنپ راترجیح دهم حال چرااااااا
اگروجوداسنپ وتپسی قانونیست پس چراسازمان تاکسیرانی اجازه نمیدهد درآن کارکنیم
چراباید هزینه های اضافی مربوط به سازمان راپرداخت کنیم مگرسازمان چکمکی به رانندگان کرده چه حمایتی ازآنها میکند
بابوجودآمدن اسنپ وتپسی ترافیک بیشترشده امنیت کمترشده چهره شهر زشت ترشده درآمد حدود یک میلیون نفردچار آسیب شده
یکی بگه چرااااااا
چرایه خودروشخصی سالی یکباره بره برای معاینه فنی ولی تاکسی هرسه ماه
چرادورمیادین پلیس باتاکسی برخوردمیکنه ولی باشخصی نه
چون ضعف مدیریتی داریم
چون یک مشت آدم سرکار هایی هستن که هیچ اطلاعی دراون ضمینه ندارن
تا اسنپ یاتپسی درکشور کارکنن یعنی روزبه روز بامشکلات جدیدتری روبروخواهیم شد درحوضه حمل و نقل و ترافیک
آلودگی هوا بیشترخواهدشد
اولا وظیفه حمل و نقل با تاکسی هست نه شخصی
دوما هزینه کرایه تاکسی رو شورای شهر تعین میکنه
سوما اگه خون مردم رو تو شیشه میکردم 16ساعت کارنمیکردم
درجواب ان اقای نسبتا محترمی که گفتند تاکسی ها مفت ددر طرح می چرخندشما که اینقدر اطلا عات ضعیفی داری پس بهتره نظر ندیدی
چون رانندگان تاکس اولا هفت خوان رستم برای گرفتن تاکس میگذرند تا تاکسی بگیرند...بعد ابونمان.عوارض...
هزینه بنزین ،بیست ساله راننده تاکسی هستم دریغ از یک کلمه حمایت تاکسیرانی .....
به نظر بنده تمام این مشکلات مسبب و باعث بانیش سیاست های غلط دولت است،اگر هر کس نسبت به مدرک و حرفه ای که دارد شغل داشته باشد،این مشکلات دیگر پیش نمی آید.
اگر برای جوان ها شغل خوبی باشد هیچ موقع به شغل برادر و هموطن خود تجاوز نمی کند....؟
بنده یک تاکسیران هستم که روزانه 16 ساعت کار می کنم تا دخل و خرجم با هم بخونه،که این بخاطر کارکرد همین مسافربری شخصی است،البته بنده منکر کارکرد جوانان نیستم ولی اگه واقعاً جوانان علاقه ای برای کارکردن با ماشین دارند آنها هم مثل ما تاکسیران ها اقدام به گرفتن تاکسی کنند(مراحل قانونی را طی کنند)
عزیزان من شما فعلاً با این کارتان دارید نون رو از سفره ما تاکسیران ها برای دارید و می برید سر سفره خودتان که اگر اعتقاد و وجدانی باشد شرعاً این کار حرام است.
واقعاً برای تمام مسعولینی که در کار خود کم کاری می کنند و باعث هرج و مرج بین مردم می شوند متاسفم و امید آن دارم که روزی برسد تا ولی عصر و زمان بیاید تا ریشه این فساد ها برچیده شود.....
خداوندا درود فرست بر محمد(ص)و خاندان پاکش و تعجیل فرما در ظهور حضرت مهدی علیه السلام
وقتی با رابطه و ژن خوب به مسندی بشینی که هیچ اطلاع و پیش زمینه ای ازش نداشته باشی ؛ یک همچین مشکل بزرگی رو درست میکنی که حالا حالا ها رانندگان تاکسی باید تاوانش رو پس بدن
آقای مظفر این ها همه از بی کفایتی شماست
وقتی با رابطه و ژن خوب به مسندی بشینی که هیچ اطلاع و پیش زمینه ای ازش نداشته باشی ؛ یک همچین مشکل بزرگی رو درست میکنی که حالا حالا ها رانندگان تاکسی باید تاوانش رو پس بدن
آقای مظفر این ها همه از بی کفایتی شماست
وقتی با رابطه و ژن خوب به مسندی بشینی که هیچ اطلاع و پیش زمینه ای ازش نداشته باشی ؛ یک همچین مشکل بزرگی رو درست میکنی که حالا حالا ها رانندگان تاکسی باید تاوانش رو پس بدن
آقای مظفر این ها همه از بی کفایتی شماست