اجتماعی

محمدتقی علاقبندیان که بود؟

محمدتقي علاقبنديان سرمايه‌دار و سرمايه‌گذار معروف همدان که دیروز خبر درگذشتش منتشر شد یکی از تجار و صاحبان صنعت در ایران محسوب می شود تعداد زیادی از کارخانجات و شرکت های اقتصادی به نام او ثبت شده است.

به گزارش تجارت امروز، محمدتقی علاقبندیان با حدود ۷۴ سال سن، ۶۰ سال سابقه تجارت و بازرگانی داشت. این سرمایه‌گذار همدانی ۳۰ سال تجربه کار در حوزه تولید در داخل کشور به دست آورده بود و فعالیت‌های اقتصادی نیز خارج از کشور انجام می‌داد. طبق گفته‌هایی، علاقبندیان جزو ۱۰ سرمایه‌گذار برتر در کشور بود اما امورش را رسانه‌ای نمی‌کرد.

زمینه فعالیت‌های تولیدی مرحوم علاقبندیان در حوزه‌های فرش، سیمان، پتروشیمی، صنایع بسته‌بندی، شیشه و کاشی سرامیک بود. به طوری که ۱۲ شرکت تولیدی ثبت شده در استان‌های مختلف کشور داشت.

شرکت تولیدی «سیمان لارستان» در شهرستان لار استان فارس، شرکت «سیمان کارون» در خوزستان، شرکت تولید «فرش پارس» در قزوین، «کاشی و سرامیک جم» در بروجرد، «شیشه» قزوین، «صنایع تبدیلی و بسته‌بندی» در مشهد، شرکت «پارچه تیم»، شرکت «سوله‌سازی پاتکر» در اصفهان، شرکت ساختمانی «هگمتانه» در تهران و «پتروشیمی هگمتانه» در همدان از جمله آنهاست.

شرکت تولیدی در کشور اتریش و شرکت بازرگانی در زمینه واردات در هامبورگ آلمان نیز تنها شرکت‌هایی هستند که در خارج از کشور به نام وی ثبت شده‌اند. مرحوم علاقبندیان در آمریکا نیز ملک و املاکی دارد و با کشورهای مختلف تجارت داشته است.

علاقبندیان در امور خیریه نیز فعالیت هایی داشته است در حوزه مدرسه‌سازی، بیمارستان و ساخت کتابخانه نیز اقداماتی در همدان داشته و فعالیت‌های مختلفی در استان‌های دیگر انجام داده است. کمک به احداث آموزش‌وپرورش ناحیه ۲ همدان، ساخت کتابخانه در حوزه علمیه همدان، مدرسه استثنایی در جولان، مدرسه «علاقبندیان» در همدان، مجتمع به نام حاج ابوالقاسم علاقبندیان در سال ۷۰ که از کودکستان تا دبیرستان را شامل می‌شود، پروژه‌های آموزشی و تعمیر مسجد اعظم قم و موارد دیگر از جمله اقدامات خیّرانه وی است.

سرمایه‌گذار پتروشیمی هگمتانه در روزهای آخر عمر خود همانند سال‌های قبل فعالیت‌های روزانه و اقتصادی خود را انجام می داد. وی در روز یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶ بر اثر سکته قلبی پس از انتقال به بیمارستان دی تهران دار فانی را وداع گفت.

تجارت امروز که دیروز خبر درگذشتش را منتشر کرد با نظراتی از کاربران مواجه شد که عنوان می کردند کارگران آن مرحوم بوده و نظراتی متفاوت درباره ایشان ارائه کرده بودند که این پایگاه خبری ضمن تسلیت به بازماندگان آن مرحوم و با توجه به درگذشت ایشان از انتشار آن نظرات معذور است.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا