اجتماعی

کدام انتخاب درست است؟ آزمایشگاه‌ دولتی یا خصوصی

مهمترین بیماری‌های افراد در اکثر موارد در بیمارستان‌های دولتی و و با استفاده از خدمات دولتی درمان می‌شود اما ممکن است زمانی که بیمار به مطب برخی از پزشکان مراجعه می‌کند برای انجام آزمایش‌های تشخیصی در مواردی به شیوه‌های مختلف از سوی پزشک تشویق به استفاده از آزمایشگاه خاصی شود و یا نتایج آزمایشگاه دولتی مورد قبول پزشک معالج قرار نگیرد

به گزارش تجارت امروز ، برخی پزشکان علی‌رغم اینکه در درمان بیماران بستری به نتایج آزمایش بیمارستان‌ها استناد می‌کنند اما در مطب بیماران را تشویق به مراجعه به برخی آزمایشگاه‌های خاص می‌کنند در هر دو حالت خدمت ارائه شده از سوی آزمایشگاه دولتی یکسان است سؤال اینجاست که در این بین چه اتفاقی می‌افتد برخی بیماران سرپایی باید از آزمایشگاه مورد نظر پزشک استفاده کنند؟

سما بحیرایی یکی از شهروندان تهرانی است که در درمان خود با این مسأله روبه‌رو شده است وی در این رابطه گفت: یکسال است که درگیر بیماری معده هستم و نیاز دارم تا در مراحل مختلف درمان آزمایش بدهم پزشک معالجم بعد از تجویز اولین آزمایش از من خواست تا برای اطمینان بیشتر به آزمایشگاهی که خودش معرفی کرده است بروم و وقتی که گفتم توانایی مالی آن را ندارم به من گفت ممکن است نتیجه آزمایشگاه‌های دولتی دقیق نباشد و درمانم به این دلیل طولانی شود اما من به یکی از آزمایشگاه‌های دولتی رفتم.

وی افزود: در مراجعه بعدی پزشکم دوباره آزمایش خاصی را برای من تجویز کرد و به گفته خودش فقط همان آزمایشگاه خاص می‌توانست آن را انجام دهد بعد از انجام آزمایش متوجه شدم که آزمایش جدید تکرار آزمایش قبلی است بعد از آن فقط به آزمایشگاه‌های دولتی رفتم و در درمانم هم مشکلی بوجود نیامد اما اگر توانایی پرداخت هزینه را داشته باشم به خاطر اینکه در آزمایشگاه‌های دولتی به دلیل مراجعه زیاد افراد انجام آزمایش‌ها طول می‌کشد به آزمایشگاه خصوصی می‌روم.

معرفی به آزمایشگاه‌های خاص اتفاق می‌افتد

یک پزشک عمومی در این رابطه می‌گوید: مواردی از این دست که پزشک برخی بیماران را به آزمایشگاه و یا داروخانه خاصی بفرستد وجود دارد حتی در مواردی ممکن است برخی پزشکان در کنار آزمایش لازم یکسری آزمایش‌های غیرضروری تحت عنوان‌هایی مثل چکاپ را تجویز کند که از سوی آزمایشگاه مورد نظرش انجام می‌شود.

وی اضافه می‌کند: اما برخی بیماران از پزشک معالج خود درخواست می‌کنند تا آزمایشگاه مورد قبول خود را معرفی کند که در این موراد پزشک می‌تواند این کار را انجام دهد و بیمار ترجیح می‌دهد برای اینکه آزمایشش زودتر اناجم شود به آزمایشگاه خصوصی برود اما در نهایت عملکرد آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی تفاوت چندانی با هم ندارند.

خدمات یکسان به بیماران بستری و سرپایی ارائه می‌شود

البته مسئولان مرتبط با حوزه سلامت بارها در مصاحبه های رسانه ای خود عنوان کرده اند ، قریب به اتفاق آزمایش‌های عمومی و تخصصی در مراکز دولتی انجام می‌شود. از نگاه کارشناسان حوزه سلامت نوع خدماتی که به بیماران بستری و سرپایی داده می‌شود تفاوتی ندارد آنها بر این باورند در طرح تحول سلامت موظف هستند هر نوع آزمایشی را که پزشک درخواست کند حتی اگر در داخل کشور انجام نشود برای بیماران بستری انجام دهیم.

شواهد نیز بیانگر آن است که آزمایش‌هایی که در مراکز دولتی برای بیماران سرپایی انجام می‌شود تقریباً از لحاظ نوع و تعداد با مراکز خصوصی برابر است اما بعضی موارد محدود مانند آزمایش‌های هورمونی خاص که کم درخواست می‌شود در این مراکز انجام نمی‌شود که ممکن است آزمایشگاه‌های خصوصی هم در شهر های کوچک تر نتوانند این آزمایشات را انجام دهند و برای آزمایش‌های تکمیلی خود از آزمایشگاه‌های شهرهای دیگر کمک بگیرند.

اما نکته دیگر این است که تمام آزمایشگاه‌ها اعتبار یکسان دارند و مراکز دولتی با توجه به پشتوانه‌ای که دارند اگر اعتبار بالاتری از مراکز خصوصی نداشته باشند کیفیت کمتری ندارند و علاوه بر این آمادگی بسیار بالایی در موارد اورژانس دارند بیماران ممکن در هر ساعتی از شبانه‌روز مراجعه کنند و نیاز به تست‌های خاص با تکنیک‌های پیشرفته داشته باشند که آمادگی برای تمام بیماران وجود دارد و این سیستم برخلاف بخش خصوصی در تمام ساعات روز و در همه ایام فعال است.

بخش خصوصی به نوعی در تمامی زمینه‌ها مکمل بخش دولتی است و از بخش خصوصی حمایت می‌کنیم به خاطر اینکه قطعا ظرفیت آزمایشگاه‌های ما در بخش دولتی ممکن است در هر روز جوابگوی تعداد مراجعان نباشد و خدمات در هر بخش بیمارستانی از جمله آزمایشگاه‌ها براساس اولویت‌بندی و تشخیص پزشک ارائه می‌شود در موارد اورژانسی محدودیتی در این زمینه وجود ندارد اما آزمایش‌هایی مانند چکاب ممکن است در همان روز مراجعه انجام نشود.

نکته دیگر که اغلب مسئولان این حوزه بر آن تاکید دارند این است که نحوه انجام آزمایش در هر دو بخش دولتی و خصوصی یکی است و بسیاری از کارکنان بخش خصوصی افرادی هستند که در بخش دولتی هم مشغول به کارند. بخش خصوصی بر اساس اینکه در زمینه بازاریابی نیز فعال است ممکن است در نحوه ارائه نتایج آزمایش از جلوه‌های بصری بیشتری استفاده کند اما دستگاه‌های مورد استفاده در اکثر موارد و کیت‌های آزمایشی که در کل کشور واردات آن برابر با ضوابط وزارت بهداشت است در آزمایشگاه‌ها یکی هستند ظواهر ممکن است جذابیت بیشتری در بخش خصوصی ایجاد کند و ما هم در بخش دولتی سعی داریم به این سمت و سو برویم.

به نظر می‌رسد نظارت بیشتر و آگاه کردن بیماران از حقوق خود می‌تواند نقش تاثیر گذاری در انتخاب درست بیمار در این زمینه داشته باشد.

انتهای مطلب

۱/۵ - (۱ امتیاز)

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا