تجارت

نمایش ملی فرش ایرانی از فردا در نمایشگاه بین المللی همدان

دوازدهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف از ۳۰ آبان تا ۶ آذرماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان همدان برگزار خواهد شد.

به گزارش تجارت امروز ، در این نمایشگاه تعداد ۷۰ واحد از شهرهای همدان، تهران، قم،مشهد، تبریز، گرگان، بوکان، سنندج، یزد، اصفهان، ارومیه، سقز، شهرکرد، شیراز، اراک و زنجان محصولات خود را در سه سالن ابن سینا، الوند و هگمتانه و در مساحتی بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهند.
محصولات این شرکت کنندگان شامل انواع فرش و تابلو فرش قم، فرش بیجار، گلیم و گبه شیراز، انواع فرش ترکمن، فرش نفیس و تابلو فرش تبریز، فرش‌های بختیاری یلمه، انواع فرش کاشان، اردکان، کاشمر و یزد، فرش گزل بافت قشقایی، انواع فرش نائین و اصفهان، فرش‌های دستباف چله نخ و ابریشمی و انواع سجاده و گلیم و… می‌شود که به لحاظ تنوع و کیفیت گستره وسیعی را شامل می‌شود. گوناگونی محصولات به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه و تعداد فراوان استان‌های شرکت کننده، سبب گشته است که نمایشگاه فرش دستباف همدان از جایگاه خوب و مناسبی در سطح کشور برخوردار باشد و هر سال مخاطبان بسیار زیادی را جذب خود بکند.
در نمایشگاه امسال غرفه‌های ویژه‌ای نیز حضور دارند که رنگ و رویی تازه به این نمایشگاه می‌بخشند.از میان این غرفه‌ها می‌توان به اتحادیه فرش دستباف روستایی همدان، شرکت سهامی فرش ایران، اتحادیه صنف فرش فروشان، نمایش کالای رنگرزی، اجرای مسابقه قالیبافی (تندبافی- چله کشی- نقشه‌خوانی) اشاره کرد.
مراسم افتتاح این نمایشگاه در روز سه شنبه ۳۰ آبان ماه با حضور مسئولان مرتبط استانی برگزار خواهد شد.
ساعت بازدید از نمایشگاه همه روزه ۱۶ تا ۲۱ و در روز جمعه ۱۰ تا ۲۱ می‌باشد.
گفتنی است ، ۲ سال پیش بود که با پیگیری‎های چندین ساله مدیران و فعالان حوزه هنرصنعت فرش همدان، ثبت جهانی نشان جغرافیایی فرش کبودراهنگ، ملایر و نهاوند با عنوان فرش همدان در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) صورت گرفت و براساس اعلام مرکز ملی فرش ایران پیگیری لازم برای ثبت فرش بقیه مناطق نیز ادامه دارد.
ثبت جهانی فرش همدان از جهات بسیاری دارای اهمیت است و ابتدا می‎توان به این مسئله رسید که قدمت، زیبایی، تنوع، رنگ و ترکیب موجود در فرش همدان به گونه‌‎ای است که توانسته در کنار رقبای خود از سایر کشورها به نشان (WIPO) دست پیدا کند.فرش همدان در شرایطی به ثبت جهانی می‎رسد که هنرصنعت فرش کشور از سال ۸۹ با تحریم‎های سختی روبه‎رو شده و در این شرایط دشوار موفق به ثبت جهانی شده است.

از سال ۸۹ تحریم‌های سنگین فرش دستبافت همدان آغاز شد که تاثیر منفی بسیاری بر روند صادرات، تولید و فروش آن گذاشته و در نهایت سبب شد تا تجار و فعالان این حوزه منفعل شوند.

امروز با گذشت ۷ سال از آغاز وضع تحریم‎های سنگین علیه فرش دستبافت همدان و از سوی دیگر بازشدن افق‌های روشن سیاسی از طریق دیپلماسی دولت تدبیر و امید، می‌توان امیدوار بود که وضعیت فرش دستبافت استان همدان روزهای خوبی را در آینده پیش‎رو دارد. امید آنکه با برگزاری نمایشگاه ملی فرش در همدان فرصت بی بدیلی برای معطوف شدن توجه ها به فرش همدان ایجاد شود.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا