خواندنی

سه پیشنهاد برای مقابله با زلزله احتمالی در ایران

تقریبا تمام ایران در منطقه فعال از نظر زمین‎لرزه قرار دارد. تقریبا ۸۳ درصد از شهرهای ما در مناطقی هستند که در خطر زلزله هستند.

به گزارش تجارت امروز؛ پدر علم زلزله‌شناسی ایران، متخصص برجسته زلزله‌شناسی و زمین‌شناسی توضیحاتی درباره زلزله‌ای که شاید در تهران رخ دهد، داده است.
مطالب منتشر شده در سایت‌های خارجی درباره زلزله کرمانشاه را مرور می‌کردیم که به مطلبی برخوردیم قدیمی اما قابل تعمیم به شرایط امروز … مطلبی که به حدود یک سال پیش و نابودی پلاسکو بازمی‌گردد. در این مطلب که در اسپوتنیک منتشر شده آمده است: با وجود این که ساختمان پلاسکو در سال ۱۹۶۲ توسط بهترین مهندسین ساخته شده بود در تاریخ ۱۹ ژانویه بعد از آتش ‌سوزی دوام نیاورد و فرو ریخت. و فاجعه‌ای عظیم به بار آورد. حال این سئوال مطرح است که اگر تهران درگیر زلزله‌ای شدید شود چه خواهد شد؟
اسپوتنیک در همین زمینه با بهرام عکاشه متخصص ژئوفیزیک و پدر زلزله‌‏شناسی ایران گفتگو داشته و این موضوع را مطرح کرده که آیا لازم است مقامات نگران باشند و تصمیم به جابه‎جا کردن پایتخت یا مقاوم‎سازی بناهای شهر تهران بگیرند یا نه؟
عکاشه می‌گوید: «تقریبا تمام ایران در منطقه فعال از نظر زمین‎لرزه قرار دارد. تقریبا ۸۳ درصد از شهرهای ما در مناطقی هستند که در خطر زلزله هستند. ۱۶ درصد از مکان‌ها ایمن‎تر هستند و تنها یک درصد از مکان‎ها جاهایی هستند که احتمال بروز زلزله در آن بسیار کم است و می‏‌توان آن‌ها را امن نامید».
او همچنین توضیح داده که ۲۰ سال گذشته شورای عالی امنیت ملی ایران به او این وظیفه را محول کرده که شرایط لرزه‎ای تهران را آنالیز و تحلیل کند و مدارکی ارائه دهد که ثابت می‎کند تهران در منطقه بسیار خطرناک از نظر زلزله‎‏خیزی قرار دارد و البته او به خوبی این وظیفه را انجام داده است.
«من ۳ نوع توصیه ضدزلزله ارائه کردم. اولین و اصلی‎ترین توصیه‎ام این بود که ساختمان‌ها ضدزلزله ساخته شوند. دومین توصیه‌ام این بود که تیم مدیریت بحران ایجاد شود تا قبل و بعد از وقوع زلزله احتمالی شرایط را مدیریت کند و سومین توصیه این بود که پایتخت منتقل شود».
عکاشه مدعی شده در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‎نژاد بعد از ایجاد گروهی برای مدیریت بحران، پروسه منتقل کردن پایتخت به تعویق افتاده است.
در صورت وقوع زلزله در تهران، شهری که ۱۵ میلیون نفر جمعیت دارد و در منطقه بسیار خطرناک از نظر زلزله‎خیزی قرار گرفته است، احتمال ویرانی بخش زیادی از شهر وجود دارد؟
عکاشه می‌گوید: «منتقل کردن پایتخت پروسه‎ای است که شاید چندین سال زمان لازم داشته باشد. اگر بودجه لازم برای منتقل کردن پایتخت را داشته باشیم، نسبت به گزینه مقاوم‌‏سازی شهر، گزینه ایمن‌‏تری است. پیش از این پایتخت‎های ایران تبریز (۵۰ سال)، قزوین (۴۰ سال)، شیراز (۱۶ سال) و اصفهان (۱۳۸ سال) بودند. درباره تهران اما باید بگویم انتخاب آن به عنوان پایتخت اشتباه بزرگی بوده است.  مردم به این نکته توجه نمی‌‎کنند که دلیل اصلی زلزله در واقع زیر زمین است، نه روی آن».
انتهای مطلب
امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا