به گزارش تجارت امروز، در این میان برخی روایتهای شکست، درسهای زیادی در خود پنهان دارند که مرور آن میتواند زمینه را برای موفقیت و پیشرفت فراهم آورد. در جولای سال ۲۰۱۷ یکی از این شکستها بار دیگر نمایان شد. سازنده محصولات Jawbone خبر انحلال کمپانی را در این تاریخ منتشر کرد. خبری که یکی از بزرگترین شکستها در دنیای استارتآپها را ثبت کرد.
در خبر انحلال Jawbone مسئولان این کمپانی اعلام کردند که تصمیم دارند داراییهای این کمپانی را به فروش برسانند. این خبر در حالی منتشر شد که کمپانی رقمی حدود ۹۳۰ میلیون دلار سرمایه را در ۱۷ سال فعالیت خود جمع آوری کرده بود.
در تمام این سالها Jawbone در زمینه ساخت و تولید هدست، ردیابهای تناسب اندام و اسپیکرهای بیسیم فعال بود. با اعلام خبر انحلال و تعطیلی شرکت، Jawbone به دومین کمپانی تبدیل شد که در دنیای استارتآپها ناچار به خداحافظی شد.
دفتر مرکزی Jawbone نیز مانند بسیاری از استارتآپهای دیگر در سانفرانسیسکو قرار داشت. مدیران این کمپانی در تعریف زمینه فعالیتهای خود میگفتند که Jawbone در زمینه ساخت و تولید فناوریهای پوشیدنی پیشگام است. آنها در سالهای آخر فعالیت خود تلاش میکردند تا به حوزهای نوظهور وارد شوند. اینترنت اشیا و اتصال ابزارها و گجتهای مختلف به شبکه اینترنت به یکی از مهمترین زمینههای کاری آنها تبدیل شده بود.
در فوریه سال ۲۰۱۴ کمپانی با تکیه بر زمینههای جدید توانست سرمایهای ۲۵۰ میلیون دلاری را جذب کند. اما چندی بعد مدیر عامل شرکت از سمت خود کنارهگیری کرد. ژانویه سال بعد نیز برای Jawbone یادآور دوران خوشی نبود. درست زمانی که این شرکت با کمپانی «بلک راک» قرارداد تازهای امضا کرده بود، مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره استعفا دادند.
در آینده روشن شد که محصول تازه این
کمپانی یعنی ردیاب تناسب اندام تنها ۲.۸ درصد بازار را در اختیار گرفته و
در واقع محصول جدید Jawbone با شکست روبرو شد.
بر اساس گزارش منتشر شده در نشریه بیزنس اینسایدر نیز مشخص شد موجودی زیادی
از تولیدات کمپانی در سال ۲۰۱۶ به فروش نرفته است. به دنبال این رسوایی
کمپانی اعلام کرد تصمیم دارد. برای جلوگیری از افزایش روند ضرر، محصولات
جدیدی را تولید کند. اسپیکرهای بلوتوثی، یکی از این تلاشها بود که در
نهایت این برنامه نیز نتوانست از سقوط Jawbone جلوگیری کند.
/تجارت نیوز