خودرو

تیبا به چه کشورهایی صادر می شود؟

تیبا یک خودروی طراحی شده در سایپاست. این خودرو که مشتریانش رضایت نسبی از آن دارند آنقدر خوب امتحان خود را پس نداده که آ« را یک خودرو برای صادرات بدانیم اما ...

به گزارش تجارت امروز؛ هیچ می‌دانستید تیبا به عنوان یک خودروی ملی به کشورهای دیگر هم صادر می‌شود؟ کشورهایی از قبیل جیبوتی، غنا، عراق، آذربایجان، سوریه، کره، اوکراین و ..چند کشور واردکننده تیبا از ایران هستند. شاید جالب‌تر باشد اگر بدانید تیبا در عراق سال گذشته پرفروش‌ترین خودروی سال معرفی شد. اما سوال اینجاست، تفاوت قیمت این خودروها درکشورهای صادرکننده به چه گونه است؟ به عنوان مثال فروش تیبا در سایت‌های خرید و فروش آنلاین مانند سایت دیوار قیمتی حدود ۱۸ تا ۲۷ میلیون تومان دارد، اما همین خودرو در کشورهای وارد کننده به چه صورت است؟

عراق، مشتری پروپاقرص تیبا است و از سال ۱۳۹۲ خودروهای تیبای ایران به این کشور صادر می‌شود. سال ۱۳۹۳، صادرات تیبا به عراق رکورد زد و تیبا، توانست رتبه اول فروش در کشور عراق را از آن خود کند. همان سال اعلام شد ۱۵ درصد خودروهای کشور عراق در اختیار تیبا است. بعد از آن، شایعاتی مبنی بر فروش تیبا به قیمت ۱۰ میلیون تومان در بازار عراق دهان به دهان پیچید و کار تا جایی پیش رفت که مسئولان سایپا این خبر را تکذیب و اعلام کردند تیبا در این کشور چیزی حدود ۸۲۰۰ دلار برای عراقی‌ها آب می‌خورد که با توجه به نرخ دلار در عراق، حدود ۳۶ میلیون تومان می‌شود و اگر بخواهیم به نرخ دلار ۶ هزار تومانی حال حاضر ایران حساب کنیم، می‌شود ۵۱ میلیون تومان! همچنین مدیران سایپا ادعا کردند تیباهای صادراتی، آپشن‌ها و تجهیزاتی مانند نمونه ایرانی ندارند، به عنوان مثال این خودرو فاقد کیسه هوا هستند.

سوریه نیز کشور دیگری است که بعد از عراق، خودروهای ایرانی اعم از تیبا و پراید به این کشور صادر می‌شود. البته وضعیت این کشور به علت وقوع جنگ کمی متفاوت شده است. تا پیش از این واقعه، سایپا در این کشور کارخانه و نمایندگی داشته است اما پس از جنگ روند صادرات خودرو به سوریه متوقف شد. با این حال به نظر می‌رسد تیباهای دست دومی که در این کشور به یمن واردات پیشین هنوز خرید و فروش می‌شود، قیمتی نزدیک به قیمت کشور عراق داشته باشد.

آذربایجان نیز از سال ۱۳۹۲ با انعقاد قرارداد همکاری با سایپا، به یکی از کشورهای واردکننده تیبا از ایران تبدیل شد. تیبا برای آذربایجانی‌ها به یک خودروی محبوب تبدیل شد، آن هم به دلیل مصرف کم، ظاهری مطلوب و البته خدمات پس از فروشی که موجب رضایت مشتریان شد. سال ۱۳۹۳، تیبا دو نیز به این کشور صادر شد که طی خبری اعلام شد قیمت این خودرو بیش از ۲۸ میلیون تومان است. این در حالی بود که همان سال تیبا دو در ایران حدود ۲۴ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود.

و اما اوکراین… اوکراین کشوری بود که در ابتدا تیبا در این کشور نرخی حدود ۸ هزار دلار داشت، اما رفته رفته این خودرو به یکی از ارزان‌ترین خودروهای اوکراین تبدیل شد و حالا قیمتی حدود ۵ هزار و ۴۰۰ دلار دارد که با دلار سابق(۳۵۰۰ تومانی) چیزی حدود ۱۹ میلیون تومان می‌ارزید.

مصر نیز جزو کشورهایی است که با وجود نداشتن مراودات سیاسی با کشور ایران نزدیک به ۶۰۰ دستگاه از کارخانه سایپا وارد می‌کن که البته اطلاعاتی بابت قیمت‌های فروش تیبا در این کشور در دست نیست.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا