صنعت غذایی

طرح گلخانه مدرن کرمان باعث خشکسالی می‌شود؟

این طرح تاثیر منفی در منابع آبی استان کرمان ندارد؛ به دلیل آنکه از منابع موجود در استان استفاده می‌کند؛ بدان معنا که کشاورزان زمین‌های خود را که بابت آن حق‌آبه دارند جهت احداث گلخانه در اختیار می‌گذارند.

به گزارش تجارت امروز,طرح اجرای گلخانه در استان کرمان که با مدیریت سازمان عمران کرمان در دست اجراست یکی از طرحهایی است که حاشیههای زیادی برای آن ایجاد شد. اخیرا سازمان عمران کرمان توانسته است مجوز دریافت ۵۰۰ میلیون دلار برای ایجاد گلخانههای صنعتی دریافت کند. در فضای مجازی و رسانهها این طرح با نام ایجاد ابر گلخانه در شهر کرمان نام گرفته و ادعا شده است که در صورت موفقیت این طرح با توجه به کم آبی در استان ؛ این استان و بخصوص شهر کرمان با خشکسالی بیسابقهای روبرو میشود.

تا آنجایی که اطلاع پیدا کردیم طرح مربوط به ۲ هزار هکتار گلخانه در سراسر استان کرمان است که با استفاده از ظرفیتها و امکانات موجود در استان طراحی گردیده است.

به طور کلی تبدیل منطقی بخشی از اراضی زراعی به گلخانه محاسن زیادی دارد که مبارزه با کم آبی با ایجاد شرایط گلخانهای حفظ رطوبت خاک و تغییر در نحوه آبیاری، افزایش درآمد و ایجاد اشتغال از مهمترین محاسن این اقدام است.

نوشته های مشابه

نکته دیگری که باید توجه شود ضرورت گذر از کشاورزی سنتی به صنعتی در کشور است. توسعه کشت های گلخانه ای، اصلاح الگوی کشت و رعایت تناوب آن و اصلاح شیوه های آبیاری سنتی به تحت فشار و بارانی را از مهمترین سیاست ها برای گذر از کشاورزی سنتی به صنعتی میباشد.

احداث و گسترش گلخانهها باعث ایجاد بهرهوری بیشتر در تولید محصولات کشاورزی، کسب درآمد بیشتر برای بهرهبرداران و ایجاد اشتغال پایدار برای دانش آموختهگان بخش کشاورزی و جوانان میشود.

یکی از راهکار کاهش نرخ بیکاری که بخش زیادی از این آمار را دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل می دهند، اجرای طرح هایی مانند کشت های گلخانه ای، توسعه باغات دیم و اجرای طرح های کوچک و زود بازده است.

بر اساس تحقیقات ما هر هکتار گلخانه برای ۱۰ نفر اشتغال ایجاد میکند که راهکاری برای رفع بیکاری در کشور است.

گلخانه ها را می توان با استفاده از سیاست های تشویقی از جمله توجیه کشاورزان، اعطای تسهیلات بانکی کم بهره، ارائه مشاوره های رایگان و همچنین هدایت دانش آموخته گان بخش کشاورزی به سمت این نوع کشت ها توسعه داد.

بخش کشاورزی یکی از مجموعه هایی است که در آن سیاست های اقتصادی مقاومتی به خوبی می تواند محقق شود و توسعه کشت های گلخانه ای هم در راستای اجرای این سیاست ها باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد. بیشترین هزینه‌ها در حوزه گلخانه به دلیل سطح زیر کشت پایین و مرقوم به صرفه نبودن این کار است که با سیستم یکپارچه حمایتی از تامین مواد مورد نیاز گلخانه تا خرید محصول می‌توان این مشکل را حل کرد. کاری در پروژه گلخانه کدرن کرمان اتفاق افتاده است.

در کنار محاسنی که نام برده شد؛ این طرح تاثیر منفی در منابع آبی استان کرمان ندارد؛ به دلیل آنکه از منابع موجود در استان استفاده میکند؛ بدان معنا که کشاورزان زمینهای خود را که بابت آن حقآبه دارند جهت احداث گلخانه در اختیار میگذارند.

کشاورز هم آب دارد و هم زمین، فقط رفتار زراعی تغییر میکند تا کشت زمین هدفمندتر شود. بدیهی است که با استفاده از طرحهای گلخانهای مصرف آب نیز کاهش پیدا میکند. در نهایت کشاورز میتواند محصول حاصله را با کیفیت بیشتر و درآمد بالاتر به سبب کاهش هزینه در بعد کشوری و بینالمللی عرضه کند.

در همین خصوص یک مطلع به تلنگر گفت که هیچ درخواست مجوز جدیدی برای احداث چاه و یا استفاده از منابع آبی استان داده نشده و نمی‌شود و تماما از منابع موجود در اختیار کشاورزان بهره گیری می‌شود.

حتی در حوزه اخذ اعتبار نیز از محل زمینی که روی آن طرح پیاده ‌می‌شود استفاده می‌شود و سازمان متولی تضامین کلان پروژه را ارائه نموده است.

نکته حائذ اهمیت آن است که زمین از مالکیت و اختیار کشاورز خارج نشده و پس از ۱۰ سال با پایان یافتن روند مالی بانکی پروژه زمین تحویل صاحب آن می‌شود.

ضمن آنکه مدیر طرج مدیرعامل سابق جهاد کشاورزی استان بوده و به طور کامل به کار آشنا است و محیط به این حوزه کاری است.
وی همچنین اضافه کرد: در نهایت حامی پروژه برای جذب سرمایه سازمان عمران کرمان و آقای مرعشی بوده است؛ اما ایده‌ها به صورت گروهی است و کار به صورت تیمی ‌می‌باشد. این ایده برای مدت‌ها پیش است که در زمان دولت نهم و دهم به دلیل برخی مسائل و کارشکنی‌ها انجام نشد.

در این پروژه با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و آوردن سرمایه صاحبان نکنولوژی به داخل کشور و حتی ایجاد شرایط انتقال تکنولوژی و ساخت بخش عمده‌ای از ادوات مورد نیاز در داخل کشور ضمن انتقال دانش فنی به داخل، امکان تولید و اشتغال‌زایی در حوزه تولید ادوات پیشرفته صنعت گلخانه که یکی از نیازهای امروز کشور است نیز فراهم می‌شود.

در نتیجه همه این اتفاقات هم علم و تاسیسات در اختیار کشور قرار می‌گیرد و هم کیفیت محصول رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند.

به نظر می‌رسد افرادی که در فضای مجازی دست به سنگ‌اندازی کرده اند یا در این خصوص اطلاعات جامعی نداشتند و به دلیل عدم آگاهی اینگونه برآشفتند یا آنکه مغرض به نظام و کشور می‌باشند.
در نهایت می‌شود با باز کردن این طرح‌ها ، آگاهی لازم را در جامعه ایجاد کرد تا شبه‌ای در کارهای عمرانی کشور ایجاد نشود.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا