صنعت غذایی

انار طارم همچنان سنتی عرضه می‌شود

انار طارم بیشتر به استان های گیلان، مازندارن، گلستان، زنجان، قزوین،آذربایجان شرقی و غربی، البرز و تهران صادر می شود.

خام‌فروشی یا عرضه محصولات به صورت فله به بازار داخل و خارج، از مشخصه‌های اقلام متعددی از تولیدات داخلی و از واقعیت‌های ناخوشایند و غیر قابل انکار در کشور است.

محصولات شهرستان طارم نیز از این امر مستثنی نبوده و تاکنون در خصوص محصول انار در این شهرستان صنعت فرآوری به وجود نیامده و کشاورزان در این منطقه همچنان با روش های سنتی به فرآوری محصولات خود می پردازند.

شهرستان طارم زنجان معروف به هندوستان ایران، با توجه به قرار گرفتن در مسیر رودخانه قزل اوزن و داشتن آب هوای مناسب دارای محصولات زیادی از جمله، زیتون، انار، برنج، انجیر و انواع محصولات باغی دیگر است که همه ساله این محصولات به استان های همجوار نیز صادر می شود.

توسعه صنایع جنبی و فرآوری محصولات و کالاهای استراتژیک ازجمله زیتون، انار و برنج با اهمیتی که دارد تاکنون رشد و تحرک آنچنانی نداشته و جای کار بسیار زیادی مانده است.

با توجه به اهمیت مسائل اقتصادی و لزوم توجه به این امر در سالهای اخیر و از طرفی نام گذاری سال های اخیر با اهداف اقتصادی نشان از اهمیت این موضوع می دهد.

صنعت فرآوری انار در طارم وجود ندارد

اکبری مسئول واحد باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: متاسفانه  فعلا صنعت فرآوری در حوزه انار در شهرستان طارم موجود نیست و فراوری هایی که انجام می شود به صورت سنتی است.

مسئول واحد باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان طارم با بیان اینکه حدود  هزار و ۷۴۷ هکتار میزان سطح کشت انار در شهرستان طارم می باشد،گفت: از این میزان هزار و ۵۲۴ هکتار باغات بار ده می باشد.

انار طارم همچنان سنتی عرضه می‌شود

اکبری گفت: از لحاظ سطح زیر کشت و اهمیت اقتصادی، انار در بین محصولات شهرستان طارم رتبه دوم را دارد.

وی افزود: از مجموع سطح باغات بار ده پیش بینی می شود حدود ۱۵هزار و ۲۴۰  تن محصول برداشت شود که از این مقدار ۱۳ هزار تن برای مصرف تازه خوری  و حدود دو هزار و ۲۰۰ تن نیز برای تهیه رب انار برداشت می شود.

وی با بیان اینکه حدود ۳هزار  خانوار بهره بردار انار در شهرستان وجود دارد گفت: حدود ۲۱ هزار نفر روز در کار برداشت انار امسال پیش بینی می شود که مشغول باشند.

مسئول واحد باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: پیش بینی می شود امسال در حدود ۴۵۷ میلیارد ریال محصول انار برداشت شود.

تاکنون سرمایه گذاری برای احداث واحد فرآوری پیدا نشده است

مسئول واحد باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان طارم با بیان اینکه جهاد کشاورزی جهت دعوت از سرمایه گذاران در حوزه آب انار و فراوری های دیگر برنامه هایی دارد، تصریح کرد: این امر مستلزم عزم جدی نهادی های مرتبط نیز است.

وی تصریح کرد: انار طارم بیشتر به استان های گیلان، مازندارن، گلستان، زنجان، قزوین،آذربایجان شرقی و غربی، البرز و تهران صادر می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: پیگیری ها برای سرمایه گذاری در زمینه ساخت واحدهای فرآوری این محصول انجام شده است ولی متاسفانه تاکنون در شهرستان طارم چنین واحدی ایجاد نشده است.

انار طارم همچنان سنتی عرضه می‌شود

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی برنامه هایی برای اصلاح یا بازکشت محصول در طارم دارد تا بتواند باغات درجه ۲ را اصلاح یا باغات درجه ۳ را بازکشت کنیم و از لحاظ کیفی و عملکرد محصول را افزایش بدهیم تا بتوانیم باغدارن را در اقتصاد خانوار، شهرستان و کشور کمکی کرده باشیم.

اکبری تصریح کرد: سال گذشته سرما کیفیت و میزان محصول را پایین آورده بود که امسال وضعیت این محصول در طارم بهتر خواهد بود.

انار طارم به صورت سنتی فرآوری می شود

عباسی انار کار نمونه شهرستان طارم با اشاره به نبود کارخانهفرآوری محصول انار در طارم گفت: همچنان این محصول به صورت سنتی در شهرستان فرآوری و به فروش می رسد.

عباسی انار کار نمونه شهرستان طارم با بیان اینکه امسال حدود ۷۰ تن محصول انار برداشت می کنم، گفت: اکثرا از شهر رشت انار ترک خورده طارم را خریداری و برای تولید رب انار استفاده می کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در ناحیه صنعتی یک قطعه زمین خریداری کرده ام که هروقت مجوز زمین  آماده شود کارهای دیگر را پیگیری می کنم تا به ساخت مرکز فرآوری رب انار و روغن زیتون اقدام کنم.

این کشاورز نمونه در خصوص حمایت ارگان های دولتی برای ساخت مرکز فرآوری در شهرستان، گفت: جهاد کشاورزی فقط معرفی می کند و بانک ها تسهیلات می دهند که با توجه به بالا بودن سود تسهیلات که حدود ۱۶ درصد است کمکی به کشاورز نمی کند.

انار طارم همچنان سنتی عرضه می‌شود

وی با بیان اینکه هنوز برآوردی از هزینه ساخت مرکز فرآوری این محصول انجام نشده است، گفت: ساخت این مرکز در نزدیک باغ انار نیز به دلیل عدم مجوز برای تغییر کاربری امکان پذیر نیست.

لزوم حمایت از کشاورزان در سال حمایت از کالای ایرانی

با توجه به اهمیت مقوله اقتصاد و در نتیجه آن شکوفایی کشور در همه زمینه ها و حمایت از کشاورزان و کارگران، سزاوار است در سال حمایت از کالای ایرانی با توجه ویژه به این امر علاوه بر حل مشکلات کشاورزان حمایت ویژه ای از کارگران شود که ساخت صنایع تبدیلی در کشور می تواند علاوه بر ارز آورزی به کشور سبب رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال برای ساکنان آن مناطق شود.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا