گاز

سرما 97 در راه و مردم سیستان و بلوچستان بی‌پناه

‌در حالی که هنوز موج اصلی سرما، سیستان و بلوچستان را فرا نگرفته، مردم استان بویژه شهرهای زاهدان، زابل و خاش این روزها با کمبود گاز مایع مواجه شده‌اند و مجبورند برای دریافت گاز در صف‌های طولانی به انتظار بایستند یا اینکه با پرداخت بهای بیشتر به دلالان، گرما را به خانه‌های خود ببرند.

هر چند که مشکلاتی از قبیل تخصیص نیافتن سهمیه افزایشی فصل سرما، نبود زیرساخت‌های حمل و نقل و… زمینه را برای بروز این معضل فراهم آورده، اما مسئولان استانی اختصاص نیافتن سهمیه بیشتر که هر سال در فصل سرما به جایگاه‌های توزیع سوخت ارائه می‌شد را دلیل اصلی این کمبود می‌دانند و این روزها در تلاش هستند، تا با تخصیص این سهمیه، زمینه را برای دسترسی آسان و بدون دغدغه مردم به سوخت فراهم کنند.

سهمیه بیشتر برای فصل سرما

«نعمت‌الله نجاری»، معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری زاهدان در این زمینه اظهار داشت: هر سال با آغاز فصل سرما میزان مصرف گاز در تمام شهرستان‌های استان افزایش می‌یابد و به تبع آن سهمیه دریافتی نیز افزایش داشته و بعضاً با مشکلی رو به رو نبوده‌ایم.

نجاری افزود: ۳ مرکز ذخیره‌سازی استان گنجایش ذخیره کردن یکهزار و ۱۰۰ تن گاز مایع را دارد و نیاز روزانه شهر زاهدان در فصل سرما حدود ۳۰۰ تن است؛ از این‌رو اگر سهمیه بموقع ارائه شود مشکلی در این زمینه وجود ندارد. اما امسال با توجه به اینکه سهمیه افزایشی فصل سرما تاکنون تخصیص پیدا نکرده، شرکت‌های توزیع‌کننده با مشکل کمبود گاز مایع مواجه شده‌اند و شاهد ایجاد صف‌های طولانی برای دریافت گاز از سوی مردم هستیم.

سرما در راه و مردم سیستان و بلوچستان بی‌پناه

ارائه سوخت بیشتر به شرکت توزیع‌کننده

وی با اشاره به اینکه ۳ شرکت، وظیفه توزیع گاز مایع در زاهدان را به عهده دارند، ادامه داد: در دیدار فرماندار زاهدان با «سید محمد رضا موسوی خواه» مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران قرار شده سهمیه افزایشی فصل سرما به شرکت‌های توزیع‌کننده شهرستان تخصیص یابد، اما تاکنون این اتفاق نیافتاده است. بر این اساس سهمیه شرکت پرسی گاز ایران ۷ هزار لیتر، شرکت الیاس گاز ۳ هزار لیترو شرکت اتان گاز ۵۰۰ لیتر افزایش یافته که بزودی با رسیدن این سهمیه به این شرکت‌ها بخش قابل توجهی از مشکلات رفع می‌شود.

توزیع شبانه روزی گاز مایع

 

نجاری با اشاره به جلسات برگزار شده در این زمینه، افزود: مسئولان استانی پیگیر این موضوع هستند، اما شرکت‌های توزیع‌کننده نیز باید با افزایش ساعت کاری خود از یک شیفت به ۳ شیفت در حل این معضل کمک کنند. هیچ کم کاری از سوی این شرکت‌ها پذیرفته شده نیست. در این راستا مصوب شده ۳ ایستگاه در زیباشهر، محدوده میدان امام رضا(ع) و میدان کارگر زاهدان به‌صورت ۳ شیفت گاز مایع را در اختیار مردم قرار دهند تا مردم نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

رده‌های نفتی منطقه زاهدان نیز در این زمینه اظهار داشت: با توجه به مشکلات پیش آمده افزایش سهمیه گاز مایع شرکت‌های توزیع‌کننده در دستور کار قرار گرفته و بزودی انجام خواهد شد.

توزیع نفت سفید به خانوارهای فاقد گاز طبیعی

وی خاطرنشان کرد: همواره تلاش داشته‌ایم تا مردم استان کمترین مشکلی در زمینه سوخت نداشته باشند. به منظور تأمین نیاز گرمایشی خانوارهای فاقد گاز طبیعی امسال تاکنون ۴۰۰ لیتر نفت سفید بین هر خانوار توزیع شده و بزودی کالابرگ جدید با سهمیه ۳۰۰ لیتری اعلام خواهد شد.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا