صنعت غذایی

کاربرد حشرات در کشاورزی

حشره‌ها کارکرد‌های متفاوتی دارند، اما آقای بهارلو کارکرد جدیدی برای یکی از این حشرات تعریف کرده و از حشره کفشدوزک درآمد کسب می‌کند.

به گزارش تجارت امروز؛شاید غیر قابل باور باشد اما پرورش کفشدوزک ، این حیوان کوچک و دوست‌داشتنی برای سرمایه‌گذاری و کسب‌ و کار راهی با سوددهی بالا است.

از آنجایی که تولید محصولات ارگانیک یکی از ضروریات امروز صنعت کشاورزی کشور به حساب می‌آید، یکی از الزامات ادامه این نوع کشت، وابسته به پرورش همین کفشدوزک‌هاست.

نوشته های مشابه

کفشدوزک‌ها در دنیا بیش از ۲ هزار گونه دارند که تنها یکی از آن‌ها برای پرورش و تولید انبوه مناسب است که گونه «کریپتولموس» برای این کار بهترین گزینه است.

کاربرد حشرات در کشاورزی
کاربرد حشرات در کشاورزی

پرورش کفشدوزک از استرالیا تا مازندران

کفشدوزک کریپتولموس، بومی کشور استرالیا بوده و برای اولین بار در سال ۱۸۸۸ میلادی برای کنترل آفات معرفی شد.

این گونه در طول زندگی‌اش ۴۰۰ تا ۵۰۰ تخم تولید می‌کند،این تخم‌ها طی مراحل مختلفی که حدود یک ماه طول می‌کشد، به حشره بالغ تبدیل می‌شوند.

لارو این کفشدوزک در طول دوره لاروی به بیش از ۲۵۰عدد شپشک آردآلود برای تغذیه نیاز دارد.

پرورش حشره پولساز با درآمد میلیونی

بهارلو پرورش دهنده کفش دوزک در قائمشهر  گفت: ۲۴ سال قبل با پیشنهاد جهاد کشاورزی استان در یک انباری ۵۰ متری کار پرورش کفشدوزک کریپتالاموس را شروع کردم و هم اکنون این مساحت را به سه سالن ۱۵۰ متری افزایش دادم.

وی افزود: با تولید سالانه ۵۰۰ هزار عدد کفشدوزک به مبارزه با آفت‌ها به صورت طبیعی رفته و میزان مصرف سموم را در ۳۰۰ هکتار  از باغ‌های مرکبات، گلخانه و چای به صفر رسانده است.

تعذیه کفشدوزک‌ها با استفاده سیب زمینی و کدو

این کارآفرین که از پرورش کفشدوزک‌ها به عنوان منبع اقتصادی بهره می‌برد، سالانه ۱۵۰ میلیون تومان در آمد دارد و پرورش این موجود ریز  برای او به دلیل استفاده از سیب زمینی هزینه  بر نبوده است.

خانم خناری نژاد مسئول فنی کارگاه پرورش کفشدوزک گفت: وقتی شپشک آرد آلود کل سطح سیب زمینی و جوانه‌ها را آلوده کرد کفشدوزک‌ها را رهاسازی می‌کنیم.

وی افزود: هر کفشدوزک بعد  دو ماه تغذیه تبدیل به ۳۰۰ تا ۴۰۰ کفشدوزک بالغ می‌شود و در بخش کشاورزی و برای دفع آفت شپشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید محصول ارگانیک با استفاده از کفشدوزک‌های شکارگر

کفش‌دوزک‌های شکارگر از دشمنان طبیعی آفات هستند که از آن برای کنترل شته، کنه و آفات مکنده استفاده می‌شود، این حشره هم لارو و هم حشره را از بین می‌برد.

بهارلو پرورش دهنده کفش دوزک گفت: برای تولید محصول ارگانیک باید مبارزه با آفات مزارع ، باغ‌ها و گلخانه‌ها به حشراتی سپرده شود که می‌توانند بدون ایجاد آلودگی، سبزی مزرعه‌ها را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه به روش شیمیایی به ازای هر هکتار ۶ تا ۸ لیتر سم برای از بین بردن آفت استفاده می‌شود ،افزود:  کشاورزان برای از بین بردن کامل آفت شپشک آرد آلود سالی دو بار در هر بار باید در مساحت ۳۰۰ هکتار  ۴ هزار و ۸۰۰ لیتر سم استفاده کنند، اما با استفاده از هزار عدد کفشدوزک در هر هکتار می‌تواند محصول سالم عاری از سموم را تولید و روانه بازار کنند.

بهارلو گفت: برای هر هکتار چای، حداقل ۲ هزار عدد و هر هکتار گلخانه و باغ مرکبات هزار عدد کفش‌دوزک مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط اقتصادی و کم شدن یارانه و بودجه جهاد کشاورزی امسال ۳۰۰ هزار عدد کفشدوزک تولید کرده ، گفت: تولید کفشدوزک ۱۸۰ شرکت خصوصی شرق و غرب استان اشتغالزایی کرده است.

کاربرد حشرات در کشاورزی

آغاز مبارزه کفشدوزک‌ها در بخش‌های مختلف کشاورزی

این حشره پولساز پس از تکثیر به باغداران و گلخانه دارانی که تمایل به استفاده از کفشدوزک برای از بین بردن آفت دارند داده می‌شود.

حیدری باغدار قائمشهری که حدود ۱۱ هکتار باغ مرکبات دارد، گفت: چهار سال گذشته از سموم کشاورزی برای از بین بردن آفت شپشک  استفاده نکرده است و حدود دو هزار عدد کفشدوزک  را در باغ مرکبات رهاسازی کرده است.

وی افزود: تا زمانی که آفت در باغ من هست کفشدوزک‌ها در باغ من باقی می‌مانند و بعد از آن شروع به پرواز و خوردن آفت‌های باغ مجاور می‌کنند.

کاربرد حشرات در کشاورزی

گلخانه دار جویباری نیز گفت:  استفاده از این حشره کاهش هزینه مصرف سموم  رو برای  این گلخانه اش به همراه داشته است.

وی افزود:  کفشدوزک‌ها حمله شپشک‌ها را  کم می‌کند و بهترین آفت کش است و کمترین هزینه دارد.

کشاورزی دیگر از شهرستان جویبار هم گفت: برای هر هکتار  باغ مرکبات سالانه سه تا  چهار میلیون تومان سم استفاده می‌کردم، اما با استفاده از کفشدوزک این هزینه به ۳۰۰ هزار تومن در هکتار کاهش یافته است.

باغداری دیگر هم درباره علت تمایل نداشتن باغدارانی دیگر از کفشدوزک‌ها برای دفع آفت گفت: وقتی باغداری که کنار باغ من قرار دارد از سموم کشاورزی استفاده می‌کند عملکردش تاثیر منفی روی حشرات شکارچی می‌گذارد.

وی با بیان اینکه استفاده از شکارچی برای دفع آفت در میان باغداران هنوز همه گیر نشده، افزود: مراکزی ترویج کشت محصول ارگانیگ باید گسترش یابد و تبلیغ  و توزیع این حشره‌های شکارچی طبیعی افزایش داشته باشند.

کاربرد حشرات در کشاورزی

پرورش کفشدوزک راهکاری برای مبارزه بیولوژیک با آفات

ساداتیان کارشناس جهاد کشاورزی جویبار نیز با بیان اینکه استفاده از کفشدوزک برای دفع آفت هزینه تولید را پایین می‌آورد، گفت: اگر با استفاده از مبارزه بیولوژیک و با  بکارگیری کفشدوزک حدود یک و نیم میلیون تومان در هکتار ما می‌توانیم هزینه تولید پایین‌تر بیاوریم.

وی افزود: کاربرد عوامل بیولوژیک دارای مزایای خاصی است که برای توسعه پایدار کشاورزی، اشتغالزایی مولد و تأمین امنیت غذایی جامعه و تولید محصول سالم الزامی است.

 

استفاده از  کفشدوزک پرورشی در ۵۰۰ هکتار  زمین کشاورزی

عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات اداره کل جهاد کشاورزی مازندران نیز گفت: پارسال در پانصد هکتار از باغ‌های مرکبات ، چای و گلخانه‌های استان از کفشدوزک پرورشی این مرکز برای از بین بردن آفت استفاده شده است.

وی افزود: امسال ۳۰۰ هکتار از باغ‌های مرکبات، چای و گلخانه‌های مازندران با روش بیولوژیک  و استفاده از کفش دوزک آلودگی حشره به نام شپشک آرد آلود از بین خواهد رفت.

این کارآفرین علاوه بر پرورش دهنده کفش دوزک زنبور تریکوما نیز پرورش میدهد و برای مبارزه با آفت درختان سیب، انار، برنج و گوجه فرنگی استفاده می‌کند.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا