کد خبر: ۴۳۲۰۷
تعداد بازدید: ۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
نمایندگان در جلسه علنی امروز از پاسخ‌های وزیر نفت درباره «علت کوتاهی وزارت نفت در مورد برنامه‌ریزی لازم جهت تولید سوخت کم سولفور برای شناور‌ها در کشور» سوالی درباره قانع شدند.
به گزارش تجارت امروز ؛ سوال علی اکبر کریمی از وزیر نفت در دستور کار جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۳ دی ماه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
بیشتر بخوانید:
نمایندگان از پاسخ‌های وزیر نفت قانع نشدند/ نخستین کارت زرد وزیر نفت در دولت دوازدهم

متن سوال
این سوال درباره «علت کوتاهی وزارت نفت در مورد برنامه‌ریزی لازم جهت تولید سوخت کم سولفور برای شناور‌ها در کشور» بود.
 
پاسخ وزیر نفت
در ادامه این جلسه وزیر نفت در پاسخ به سوال علی اکبر کریمی در صحن مجلس گفت:در حال حاضر دو سوم نفت کوره تولیدی جهان که به عنوان سوخت کشتی‌ها مصرف می‌شود گوگرد بالای دو و نیم درصد دارد. در حال حاضر که قرار است گوگرد نفت کوره زیر نیم درصد بیاید قیمت مازوت کاهش و قیمت نفت کوره کم سولفور افزایش یافته است. کشور ما هم در شرایط عادی فعالیت پالایشگاه‌ها مقدار نفت کوره‌ای که در روز تولید می‌کند ۴۰ هزار تن است که ۱۳ هزار تن مربوط به آبادان است و تقریبا ۲۰ هزار تن نفت کوره با سولفور بالا داریم.
زنگنه با بیان اینکه بهینه سازی پالایشگاه‌ها یکی از راه‌های  تهیه نفت کوره با سولفور کم،است،بیان داشت:  از این طریق هم گوگرد نفت کوره و هم تولید نفت کوره کاهش می‌یابد که این نیازمند ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

وزیر نفت یکی از راه حل‌ها را تجهیز کشتی‌ها به اسکرابر دانست و گفت: این سیستمی است که بین ۲ تا ۷ میلیون دلار هزینه دارد. حتی از بهینه سازی پالایشگاه‌ها نیز به لحاظ اقتصادی بهتر است، ولی هیچ کشتی ایرانی این کار را نکردند. کشتی‌ها در سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ فرصت داشتند اسکرابر نصب کنند. اخیرا هم ضمنی می‌گویند سوخت ارزان و یارانه‌ای به ما بدهید.

زنگنه ادامه داد:  روش بعدی در این زمینه اختلاط است. ما در این باره جلسات متعدد داشتیم و با همکاری شرکت نفت کش به ترکیب سوختی رسیدیم که در موتور‌های فعلی جواب می‌دهد. موتوری که نفت کوره مصرف می‌کند نمی‌تواند نفت گاز مصرف کند لذا یک سوخت ترکیبی تولید شد که ۴۰ تا ۵۰ هزار تن در ماه قابل تامین است. 

وی با بیان این که مشکل تامین سوخت با سولفور کم اختلالی در کشتیرانی ایجاد نمی‌کند، یادآور شد: مهمترین بخش کشتیرانی نفت‌کش است که اختلالی در آن ایجاد نمی‌شود. زیرا اگر این چنین باشد صادرات ما هم دچار مشکل خواهد شد. البته مسائل دیگری هم است که به تحریم‌ها بر می‌گردد و ذکر آن به مصلحت نیست.
 
نتیجه نهایی
اما پس از پاسخ‌های وزیر نفت، کریمی گفت که از این پاسخ‌ها قانع نشده، در ادامه این سوال به رأی نمایندگان گذاشته شد و نمایندگان نهایتا اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع شده‌اند.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری