کد خبر: ۴۳۴۸۳
تعداد بازدید: ۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
شدت انرژی به عنوان یکی از شاخص های کلیدی برای سنجش وضعیت اقتصاد انرژی کشورها، مورد توجه قرار گرفته است. با این حال پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد این شاخص به تنهایی نمی‌تواند معیار دقیقی برای سنجش وضعیت اقتصاد انرژی یک کشور به دست دهد.

به گزارش تجارت امروز؛ معیاری برای سنجش ناکارآمدی اقتصاد یک کشور در بخش انرژی است که به صورت «میزان انرژی مصرفی به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی» تعریف می شود. هرچه این شاخص در کشورها بیشتر باشد، بدان معنی است که اقتصاد بخش انرژی آن‌ها ناکارآمدتر است.

شدت انرژی همواره به عنوان یکی از شاخص های کلیدی به منظور سنجش وضعیت اقتصاد و انرژی کشورها، مورد توجه قرار گرفته است. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در «سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی» به ضرورت کاهش این شاخص اشاره شده است:

استفاده از ظرفیت اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره‌‌وری، کاهش شدت انرژی و ارتقاء شاخص‌های عدالت اجتماعی.

با این حال پژوهش های جدید نشان می دهد که  این شاخص به تنهایی نمی تواند معیار دقیقی برای سنجش وضعیت انرژی یک کشور در مقایسه با سایر کشورها به دست دهد.

آژانس بین المللی انرژی، در آخرین گزارش خود درباره شاخص های کارایی انرژی، عملکرد انرژی در تعدادی از کشورهای عضو را با استفاده از شاخص شدت انرژی، مورد بررسی تحلیل قرار داده است.

شدت انرژی در بخش خانگی

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، شکل زیر شاخص شدت انرژی بخش خانگی (مصرف انرژی برای گرمایش محیط تقسیم بر سطح زیربنا) تعدادی از کشورهای عضو آژانس، مربوط به سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۱۷ میلادی را نشان می دهد. مقادیر در این نمودار، براساس درجه حرارت تصحیح شده است:

این نمودار نشان می دهد توجه به بهبود عایقکاری، بازسازی ساختمان های قدیمی و استفاده از سیستم های گرمایشی کارآمدتر باعث شده تا بهبود چشمگیری در زمینه مصرف انرژی ایجاد شود. فرانسه، آلمان و انگلیس از جمله کشورهای شاخص در این زمینه هستند که بیش از ۱۲ درصد بهبود را تجربه کرده اند. کشورهای گرم تر مانند ژاپن و نیوزلند و کشورهای جنوب اروپا مانند اسپانیا، به دلیل شرایط آب و هوایی، بهبود کمتری داشتند.

شدت انرژی در بخش تولیدی

در شکل زیر شاخص شدت انرژی بخش تولیدی همان کشورها و در همان محدوده تاریخی ارایه شده است:

این شاخص در بخش تولید، در هر کشور، به سهم و ترکیب زیربخش های مختلف بستگی دارد. به عنوان نمونه،  همانطور که در شکل بالا مشاهده می شود، این شاخص در بخش تولیدی کشور فنلاند بسیار بالاست. این امر ناشی از تعداد زیاد واحدهای تولیدی فعال در زمینه چاپ و کاغذ می باشد که حدود ۸۵ درصد مصرف انرژی بخش صنعت را در این کشور شامل می شود.

شدت انرژی در بخش حمل و نقل

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، حمل و نقل جاده ای (شهری و بین شهری) با ۸۸ درصد بیشترین سهم مصرف انرژی بخش حمل و نقل کشورهای عضو را در اختیار دارد در همه کشورهای عضو، بنزین سوخت غالب اتومبیل های مسافری می باشد.

هرچند سهم سوخت دیزل برای این نوع خودروها، از ۸ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۱۵ درصد در سال ۲۰۱۷ رسیده است. سوخت غالب در بخش حمل و نقل باری، در همه کشورهای عضو، سوخت دیزل می باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری