کد خبر: ۴۵۱۴۶
تعداد بازدید: ۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
با شروع سال جدید خودروسازان نیز راهبردهای خود را برای حرکت در خط‌مشی تعیین‌شده برای سال جاری اعلام کردند. بررسی این راهبردها نشان می‌دهد با توجه به‌خروج شرکای خارجی خودروسازان از سال 97 همچنان نیاز به‌سرمایه‌گذاری برای ایجاد زیرساخت‌های توسعه ساخت‌داخل وجود دارد.
به گزارش تجارت امروز؛ با شروع سال جدید خودروسازان نیز راهبردهای خود را برای حرکت در خط‌مشی تعیین‌شده برای سال جاری اعلام کردند. بررسی این راهبردها نشان می‌دهد با توجه به‌خروج شرکای خارجی خودروسازان از سال 97 همچنان نیاز به‌سرمایه‌گذاری برای ایجاد زیرساخت‌های توسعه ساخت‌داخل وجود دارد. گرچه برگزاری میزهای داخلی‌سازی در سال 98 به‌رونق تولید در نیمه دوم سال گذشته انجامید، اما حال نیز نخستین و مهم‌ترین عامل در تداوم رونق ایجادشده در خطوط تولید، تامین اعتبارات و نقدینگی است. درهمین‌راستا، ضروری است نسبت به‌پرداخت بخش دوم و مابه‌التفاوت تسهیلات 5 هزار میلیاردتومانی مصوب شورای پول‌واعتبار در اولین فرصت اقدام شده و با حمایت‌های لازم برای تامین مواداولیه و قطعات، زمینه رشد و توسعه تولید و عرضه محصولات توسط خودروسازان فراهم شود. بر این اساس، انتظار می‌رود سرمایه در گردش مورد نیاز صنعت خودرو که در سال جاری دست کم 2 برابر سال گذشته برآورد می‌شود، توسط سیستم بانکی تامین شود تا وقفه‌ای در چرخه تولید صنعت‌خودرو کشور ایجاد نشود.
  مروری بر راهبردهای اصلی ایران‌خودرو
گروه صنعتی ایران‌خودرو راهبردهای خود برای تحقق شعار جهش تولید را در سه‌بخش جهاد در تامین، همت در تولید و شتاب در تحویل تدوین کرده و درصدد است با ایجاد جهش درهمه ابعاد توسعه‌ای، شعار سال را عملیاتی و اجرایی کند. این خودروساز بزرگ کشور درصدد است با تامین نقدینگی و ارز مورد نیاز، تامین مواداولیه، قطعات و مجموعه‌های با کیفیت مناسب در زمان‌بندی مشخص و تولید بدون کسری و با قیمت عادلانه و همچنین تامین خدمات پس از فروش متناسب با نیاز مشتری، بخش تامین خود را متحول کند. 
همچنین ایران‌خودرو بر آن است تا در سال جاری با ارتقای بهره‌وری در تمامی زمینه‌ها شامل منابع انسانی، سرمایه، انرژی و ... برنامه‌های جهشی تولید را محقق کند. تحقق برنامه‌های طراحی و توسعه محصولات و همچنین ارتقای کیفیت محصولات تولیدشده بخشی از برنامه این خودروساز در بخش تولید سال‌جاری است. 
  انجام تعهدات معوق و تحویل خودروها
یکی از دغدغه‌های اصلی ایران‌خودرو انجام تعهدات معوق و تحویل خودروها به‌مالکان و مشتریان است. بخشی از تعهدات سال گذشته به‌مشتریان به‌سال جاری منتقل شده است. ایران‌خودرو به‌دنبال آن است که با دستیابی به‌تولید یکنواخت و مستمر در سه‌ماهه نخست امسال تعهدات معوق را به‌روز کند و خودروها را تحویل مشتریان دهد. دستیابی به‌تولید روزانه بیش از 2 هزار دستگاه در روزهای ابتدای سال کاری 99، نویدبخش بهبود تولید در این خودروسازی و تسریع در فرآیند تحویل محصولات است. جهش در صادرات، تحریک تقاضای داخلی و صادراتی، کاهش ماندگاری خودروها و تسریع در فرآیند لجستیک بخشی از رویکردهای ایران‌خودرو در شتاب بخشیدن به‌تحویل است. طبق برنامه تعیین‌شده تعهدات به‌جامانده از سال گذشته تا پایان بهار امسال اجرا خواهد شد.
  پویش ساخت داخل
نهضت داخلی‌سازی تولید از سال گذشته در ایران‌خودرو قوت گرفت و کاهش ارزبری با تعمیق و توسعه ساخت‌داخل و اجرای پروژه‌های بهبود درمجموع ۱۳۲ میلیون‌یورو بوده است. این مسیر که از سال گذشته با همکاری با دانش‌بنیان‌ها، نهادها و سازمان‌های توانمند کشور آغاز شده است، در سال جاری نیز با افزایش ظرفیت داخلی‌سازی و ظرفیت‌سازی برای تامین قطعات بحرانی ادامه خواهد داشت. 
ایران‌خودرو درصدد است مواداولیه، قطعات و مجموعه‌ها را از منابع داخلی یا خارجی با رعایت الزامات کیفی و با قیمت عادلانه تامین کند و دربخشی از قطعات که از منابع خارجی تامین می‌شود، با به‌کار بردن شیوه‌ها و راهکارهایی به‌دنبال حذف واسطه‌ها، تسهیل و تسریع فرآیند تامین است. تامین نیازمندی‌های حوزه خدمات پس از فروش و تزریق کالا و خدمات برای ارائه خدمات مناسب و درخور مشتریان از جمله برنامه‌ها و رویکردهای مهم ایران‌خودرو در سال جاری است. خدمات پس از فروش نیز در سال جهش تولید متناسب با میزان تولید و با استفاده و بهره‌مندی از ابزارهای نوین در این حوزه دنبال خواهد شد. 
  هدف‌گذاری برای تولید 500 هزار دستگاه خودرو
ایران‌خودرو تولید و عرضه دست‌کم 500 هزار دستگاه خودرو را در سال جدید هدف‌گذاری کرده است. در این میان اضافه‌شدن خودروهای جدید به‌سبد محصولات ایران‌خودرو سبب افزایش تنوع محصولات و به‌دنبال آن رضایت مشتریان خواهد شد. 
اما دستیابی به‌هدف تولید جز با افزایش بهره‌وری در تمامی ابعاد از کاهش قیمت تمام‌شده محصول تا ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی میسر نخواهد شد. در این مسیر پیشبرد برنامه‌های کاهش هزینه‌های سربار، افزایش بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های موجود در گروه، کاهش ضایعات در فرآیند عملیات و بازنگری و اصلاح تمامی فرآیندهای عملیات برای ارتقای بازدهی نیز دنبال خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری