اقتصاد خرد

معین اقتصادی و وظایف آنها

طی یکی دو سال اخیر بسیاری از اهالی خراسان رضوی بارها واژه مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی استان را شنیده‌اند و با فعالیت معین‌های اقتصادی تاحدودی آشنا شده‌اند طرحی که استاندار فعلی خراسان رضوی، در زمان تصدی استانداری کرمان، در قلعه گنج اجرا و با الگوگیری از این تجربه موفق، "طرح مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی" را به عنوان برنامه عملیاتی خود در خراسان رضوی آغاز کرد.

به گزارش تجارت امروز؛ در همین راستا از دی ماه ۱۳۹۷ با تقسیم استان به ۱۲ منطقه بر مبنای شمار حوزه های انتخاباتی اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی آغاز شد.
در این طرح نهادها و موسسات بخش خصوصی، غیردولتی یا نیمه‌دولتی به عنوان “معین اقتصادی” مناطق ۱۲ گانه خراسان رضوی انتخاب و وظایف و تعهداتشان در قالب یک  تفاهم‌نامه برای هر معین اقتصادی مشخص شد. همچنین در همین ارتباط نهادی با عنوان “نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی” نیز تشکیل و فعال شد که با بهره‌گیری از مشاوره نخبگان و دانشگاهیان وظایفش فراهم کردن زمینه انتقال تجارب معینهای اقتصادی، کنترل و نظارت بر پروژه ها و عملکرد معینها، پیگیری امور اداری و مشکلات معینهای اقتصادی با نظارت مستقیم فرمانداران است.
در روند اجرای طرح مثلت توسعه اقتصادی فرهنگی ، سه ضلع کارگزاران حکومتی، سرمایه‌گذران و کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور دارند و ائمه جمعه نیز به عنوان ناظران عالی در درون این مثلث جای گرفته‌اند.
بنا به گفته دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی در این مدت با اجرای طرح مثلث اقتصادی در خراسان رضوی شاهد بهره‌برداری از ۶۵۱ پروژه و کسب‌ و کار خرد و متوسط با ظرفیت اشتغال سه هزار و ۵۷۵ نفر  توسط معین‌های اقتصادی استان بودیم و دو هزار و ۲۳۰ پروژه و کسب ‌و کار خرد و متوسط، توسط ۱۱۷ معین اقتصادی در ۲۸ شهرستان استان در سامانه رصد اقتصاد مقاومتی استان ثبت‌ شده  که از این تعداد هزار و ۴۴۳  طرح با ظرفیت ایجاد اشتغال برای ۹ هزار و ۲۹۵ نفر مورد تایید نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی قرار گرفته‌ است.
به گفته علی اکبر لبافی بیش از ۳۰ درصد طرحهای تعریف‌شده توسط معین‌ها در مرحله پنج و ۶ و در حال اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی هستند که ۳۲ درصد در حوزه صنعت و ۲۵ درصد در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند و از این مجموعه ۸۸۱ فعالیت، ایجادی هستند.
چند و چون اجرای طرح مثلث اقتصادی در کاشمر
شهرستان کاشمر در جنوب غربی مشهد، سه هزار کیلومتر مربع وسعت و ۱۶۸ هزار نفر جمعیت دارد که درپی اجرای طرح مثلت اقتصادی در استان خراسان رضوی به طور غیررسمی از ماههای پایانی سال ۹۷ با فعالیت یک معین اقتصادی فعالیت خود را در راستای اجرای این طرح آغاز کرد و در تیرماه سال ۹۸ به طور رسمی با پنج معین اقتصادی شامل شرکت نوین زعفران، شرکت پیشرو صالح، مجتمع صنعت پولاد ترشیز، سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان‌رضوی و شرکت گیاهان دارویی پرند تفاهم نامه همکاری امضا شد.
درمدت یک سال اخیر سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان‌رضوی به عنوان معین اقتصادی شهر کاشمر را با تعداد ۱۰۲ هزار و ۲۸۲ نفر تحت پوشش داشت، شرکت نوین زعفران بخش کوهسرخ را با ۲۵ هزار و ۱۴ نفر، شرکت پولاد ترشیز روستاهای فرح‌آباد، فروتقه، فدافن و قوژد را با ۱۵ هزار و ۷۲۰ نفر، شرکت پیشرو صالح کاشمر دهستان پایین ولایت را با ۱۲ هزار و ۷۵۸ نفر و شرکت گیاهان دارویی پرند روستاهای نای، رزق‌آباد، گندم‌ بر،اسحاق‎آباد، تل‌آباد، فرشه و بهاریه را با تعداد پنج هزار و ۶۲۴ نفر تحت پوشش خود داشتند تا در سایه فعالیت آنها شاهد کاهش نرخ بیکاری شهرستان باشیم و فضای کسب و کار رونق بگیرد و در راستای توسعه متوازن روستاها، رویکرد از عمرانی به اقتصادی و از معیشتی به سمت اشتغالزایی و توانمندسازی پیش برود.
فعالیت مثمر ثمرمعین های اقتصادی در کاشمر
فرماندار کاشمر با اشاره به این که حضور چشمگیر معین‌های اقتصادی منجر به کسب توفیقاتی در شهرستان شده است گفت: در مدت یک سال اخیر ضمن برگزاری ۲۱ جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی و معین‌های اقتصادی، ۲۲ تفاهم نامه مثلث اقتصادی با حجم سرمایه گذاری ۳۶۵ میلیارد تومان منعقد شده است.
مسلم ساقی افزود: ۹طرح به کمیته تامین اعتبار خراسان رضوی به ارزش ۱۱۴ میلیارد تومان ارسال شد و با تایید ۶ طرح پرداخت مبلغ ۱۰۵ میلیارد تومان تایید شد.
وی با اشاره به شناسایی سه بنگاه اقتصادی مستعد برای فعالیت به عنوان معین اقتصادی در منطقه ادامه داد: در این مدت ۴۲۴ طرح توسط معین‌های اقتصادی به ثبت رسیده و هزار و ۱۳۲ مورد اشتغال هم ایجاد شده است.
او به فعالیت ۹ تسهیل‌گر معین‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: با هم‌افزایی بین مسوولان، کارگروه اقتصاد مقاومتی در شورای فرهنگ عمومی تشکیل شد و در دستگاه قضا کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری‌های مشروع برای رفع موانع تولید شکل گرفت.
نمره قابل قبول معین‌های اقتصادی
معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرمانداری کاشمر نیز با اشاره به فعالیت‌های مختلف و متعدد معین‌های اقتصادی شهرستان در یک سال اخیر گفت: ایده معین‌های اقتصادی به نوعی نسخه‌ای برای تامین زیرساختهای توسعه مناطق روستایی است که در پرتو استفاده از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی و موسسات و نهادهای موفق اقتصادی و مسوولیت اجتماعی آنها برای توانمندسازی اجتماعات محلی پیگیری می‌شود.
مهدی نایه ‌در اقدامات معین‌های اقتصادی را در شهرستان ارزشمند دانست و افزود: همه آنها در کمک به ایجاد کسب و کارهای خرد اقدامات خوبی داشته‌اند و در ۶ گام تبیین شده برای فعالیت معین‌های اقتصادی در مثلث اقتصادی شهرستان گام‌های قابل قبولی برداشته‌اند.
وی ادامه داد: معین‌های اقتصادی به کمک دولت آمده و در ایجاد اشتغال کمک کرده‌اند و این کار فی نفسه ارزشمند است و با تداوم  فعالیت معین‌های اقتصادی انتظار می‌رود اجتماعات محلی روز به روز توانمندتر شوند.
معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرمانداری کاشمر گفت:بنگاههای اقتصادی با وجود این که اگیزه کسب سود دارند باید راهبرد خود را در انجام مسوولیت اجتماعی، توانمندی اجتماعات محلی قرار دهند و  امیدوارم مسوولان از ظرفیت بخش خصوصی به نحو مطلوبی استفاده کنند و از این تجربه جدیدی که در سطح استان اجرایی شده مردم هم منتفع شوند.
نایه در افزود: یکی از مسائل عمده کشور، مشکل اشتغال است و با توجه به این که یکی از اهداف دولت در اجتماعات محلی بهبود معیشت و افزایش درآمد و ایجاد اشتغال پایدار است ضرورت دارد معین‌های اقتصادی به این مساله هم توجه ویژه کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر در شهر کاشمر سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی به عنوان یک معین اقتصادی توانسته زمینه تثبیت ۲۰۰ شغل خانگی را فراهم و ۱۰۵ شغل را با حمایت از یک بانوی کارآفرین  ایجاد کند یا شرکت نوین زعفران تفاهم‌نامه اجرای ۲۰۰ طرح میکروفاینانس و سه طرح متوسط با بنیاد برکت در زمینه تنظیم سند توسعه بادامستان های دیم کوهسرخ با رویکرد مشارکت عمومی و خصوصی در توسعه زنجیره‌های ارزش را منعقد کرده است که قابل قدردانی است.
معین های اقتصادی کاشمر چه می گویند؟
از ۲۲۹ معین اقتصادی در استان خراسان رضوی پنج معین در شهرستان کاشمر فعالیت دارند تا برای توانمندسازی افراد جامعه و ایجاد اشتغال نقش‌آفرینی کنند و به عنوان یک ضلع از اضلاع مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی خراسان رضوی بتوانند مسیر توسعه شهرستان را هموارتر کنند.
مدیرعامل شرکت پیشرو صالح خصوص فعالیتهای این شرکت به عنوان معین اقتصادی کاشمر گفت: طی یک سال اخیر با انعقاد تفاهم نامه همکاری، نسبت به معرفی و پرداخت ۱۹۴ مورد تسهیلات به ارزش سه و نیم میلیارد تومان به متقاضیان راه اندازی کسب و کارهای خرد در قالب تفاهم‌نامه‌های مشترک منعقد با بانک ملی و پست اقدام کرده‌ایم علاوه بر این برای ساخت گاوداری ۵۰۰ راسی هم اقدام کردیم همچنین آمادگی خود را برای جوجه‌ریزی در واحدهای بالای ۲۰ هزار قطعه که تعطیل شده‌اند اعلام کرده‌ایم.
قدیر صالحی افزود: با توجه به خرده مالکی اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر  اجرای طرح یکپارچه سازی اراضی را هم با کمک مراکز آموزش عالی و آموزش و پرورش شهرستان به صورت آزمایشی در یک روستا در دست اقدام داریم.
وی ادامه داد: ارائه کنستانتره به صورت مدت دار به دامداران که با توجه به درگیری جامعه با ویروس کرونا نیازمند حمایت هستند و اخذ موافقت تدریس یک واحد درسی در قالب پرورش طیور در هنرستان کاشمر و برگزاری جشنواره ایده های کارآفرینی در راستای توسعه، پیشرفت و نوآوری منطقه از جمله دیگر طرح های شرکت پیشرو صالح به عنوان معین اقتصادی در کاشمر است.
مدیرعامل شرکت پیشرو صالح با اشاره به این که در شرایط فعلی، گرانی جیب تولیدکننده‌ها و کارآفرینان را خالی کرده است گفت: به عنوان معین اقتصادی در شهرستان کاشمر از مسوولان انتظار دارم برطرف کردن بوروکراسی اداری و کاهش مشکلات تولیدکنندگان تلاش کنند.
صالحی افزود: طرح توسعه شرکت پیشرو صالح به صندوق توسعه ملی معرفی شده است اما هنوز منتظر تایید و تخصیص اعتبار هستیم و تعلل در این زمینه ما را با مشکلات پرشماری در این روزها که اقتصاد کشور نابسامان است مواجه می‌کند.
نماینده مجتمع صنعت پولاد ترشیز نیز گفت: با توجه به مشترک بودن هیات مدیره شرکت پولاد ترشیز و نساجی مدرس، ما به عنوان یکی از معین‌های اقتصادی شهرستان در نخستین گام همایش پنبه  را در روز جهانی پنبه برگزار کردیم تا انگیزه کشاورزان را برای افزایش سطح زیرکشت پنبه افزایش دهیم و نیاز مجموعه نساجی مدرس را به واردات پنبه به حداقل برسانیم.
غلامحسین اسدیان افزود: در این راستا موفق شدیم سطح زیرکشت را با مشوق های لازم برای کشاورزان از ۳۰ به ۲۰۰ هکتار و برای سال جاری افزایش دهیم و با هدف‌گذاری انجام شده این سطح را  تا ۶۰۰ هکتار هم افزایش می‌دهیم.
وی ادامه داد: در این مسیر با قرار دادن بهترین نوع بذر مورد تایید دایره ترویج جهاد کشاورزی و فراهم کردن زمینه خرید توافقی برای محصولات مورد تایید شرکت نساجی و در اختیار گذاشتن کیسه مجانی در اختیار کشاورزان برنامه‌ریزی شده است که با توجه به فعالیت دو کارخانه تصفیه پنبه و طلای سفید که در حال حاضر با ۲۰ درصد ظرفیت کار می کنند با رونق کشت پنبه توسط کشاورزان اشتغال فصلی و دائمی بالا برود.
نماینده مجتمع صنعت پولاد ترشیز گفت: در یک مدل کشت توام طالبی با پنبه و کشت یک دست پنبه را  ترویج کرده ایم و در فصل پاییز با برداشت پنبه اشتغال پایدارتری ایجاد می‌شود به طوری که در هر هکتار بین یک تا سه نفر اشتغال ایجاد می‌شود و با همین میزان افزایش سطح پنبه برای ۶۰ نفر کار ایجاد شده و ظزفیت فعالیت کارخانه تصفیه افزایش یافته و اشتغال بالا می‌رود و کارخانه لنترگیری شهرستان هم فعال تر می‌شود زیرا باید تخم پنبه را جدا و محلوج را به کارخانه نساجی بدهد و در این میان هم کشاورز منتفع می شود و هم کارخانه نساجی پنبه مرغوب را مستقیم و مقرون به صرفه می خرد و نیاز او به خارج از کشور مرتفع می شود و از این فعالیت نفع می‌برد.
اسدیان افزود: در بحث ایجاد اشتغال، معینهای اقتصادی به کمک دولت آمده‌اند و به تدریج کار مثلث توسعه اقتصادی به ثمر می نشیند اما در شرایط فعلی که هم‌افزایی ایجاد شده است و معین‌های اقتصادی به کمک مسوولان رفته‌اند  باید مسوولان هم این طرح را بپذیرند و نقش بازی نکنند.
وی اضافه کرد: در شرایط فعلی اقتصادی کشور، طرحی به عنوان جایگزین طرح مثلث اقتصادی برای ایجاد اشتغال و توانمندسازی جامعه نداریم و این طرح خوب است مشروط بر این که مسوولان هم مسوولیت اجتماعی خود را انجام دهند و ثمربخش باشند.
نماینده مجتمع صنعت پولاد ترشیز گفت: پست بانک تعهد کرده به افراد معرفی شده از سوی شرکت پولاد به عنوان معین اقتصادی منطقه تسهیلات بدهد اما در حال حاضر پرداخت تسهیلات را منوط به سپرده‌گذاری کرده است و این امر مشکل ساز شده است زیرا معین اقتصادی برای اداره مجموعه کاری خود نیازمند نقدینگی است و برایش مقدور نیست مبلغی را سپرده‌گذاری کند.
اسدیان افزود: باید چند بانک دیگر وارد گود شوند و آنها به طور جدی پای کار باشند تا مشکل اشتغال منطقه حل شود.
وی ادامه داد: معین های اقتصادی برای رفع مشکلاتشان نیاز دارند که با استاندار به شکل مستقیم جلساتی داشته باشند اما ما از ۱۷ خرداد برای گرفتن وقت ملاقات با استاندار مکاتبه کرده‌ایم  و انتظار داریم مجموعه افرادی که با ایشان کار می کنند حساسیت کار را درک کنند و با معین‌های اقتصادی هماهنگ باشند.
نماینده مجتمع صنعت پولاد ترشیز گفت: در بحث اشتغال خُرد ما به دنبال این هستیم که در پنج روستای بزرگ، صندوق خُرد ایجاد کنیم و دنبال رونق مشاغل خانگی هستیم و شرکت نساجی را هم پای کار آورده‌ایم و در روستاها زنان علاقه‌مند به مشاغل خانگی را توانمند کرده و ایجاد اشتغال می‌کنیم زیرا باور داریم امروز زنان و مردان و همه اعضای خانواده باید ایجاد درآمد کنند از این رو در روستاها مشاغلی مثل فرت بافی و چرم دوزی  را رونق داده‌ایم و در هر روستا که متقاضی باشند در رشته های مذکور مربی در اختیار آنها می‌گذاریم تا آموزش ببینند و با در اختیار گذاشتن مصالح مورد نیاز تلاش می‌کنیم افراد توانمند شده، محصولی را عرضه کنند.
مدیرعامل شرکت گیاهان دارویی پرند هم به عنوان یکی از معین‌های اقتصادی شهرستان کاشمر هم با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در یک سال اخیر گفت: علاوه بر برگزاری همایش ملی کشت و توسعه گیاهان دارویی در طرح مبتنی بر قرارداد در سطح شهرستان کاشمر برای همکاری در زمینه اعطای تسهیلات به منظور کشت گیاهان دارویی اعلام همکاری و هفت طرح اقتصادی ایجادی، توسعه‌ای و تکمیلی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
قاسم شاکری افزود: طرح توسعه این شرکت برای اخذ تسهیلات منتظر تایید صندوق توسعه ملی است و تسریع در کار برای ما اولویت دارد از این رو از مسوولان و سیستم بانکی می خواهیم از تولیدکنندگان و کارآفرینان بیشتر حمایت کنند تا چرخ تولید بهتر بچرخد.
معین‌های اقتصادی کاشمر در مسیر تحقق وعده توانمندسازی جوامع روستایی
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی هم گفت: فرماندار و اضلاع مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در شهرستان کاشمر، فعالیت‌های درخور توجهی داشته‌اند و همگی پیگیر مساله توسعه شهرستان هستند و البته نیاز است که معین‌های اقتصادی به فعالیتها سرعت ببخشند.
علی اکبر لبافی افزود: در سامانه رصد فعالیت معین‌های اقتصادی،کارشناسان نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی ۱۷۱ فعالیت مربوط به سه معین اقتصادی کاشمر را تایید کرده‌اند که منجر به ایجاد ۷۲۲ شغل با پیش بینی ۱۹ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود.
وی ادامه داد: در ارزیابی کلی از بین شهرستانهای استان، کاشمر در مقایسه با دیگر شهرستانها در زمره شهرستانهای متوسط رو به بالا در زمینه عملکرد معین‌های اقتصادی است که جا دارد با ثبت فعالیتهای دیگر معین‌های اقتصادی شهرستان و به روز شدن ثبت فعالیتها در سامانه در ارزیابی ها وضعیت بهتری داشته باشد.
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی بر استفاده از همه ظرفیت‌های بخش خصوصی، مردمی،  تعاونی و دولتی، دانشگاهیان، نخبگان و تعامل حداکثری با ائمه جمعه، نمایندگان مجلس، مدیران کل دستگاه‌ها و فرمانداران برای توسعه فرهنگ اقتصاد مقاومتی و توانمندسازی محلی تاکید شده است.
لبافی افزود: اضلاع مثلث توسعه اقتصادی شهرستان کاشمر در قالب میثاقی که بسته‌اند توانمندسازی جوامع روستایی را وعده داده و در این زمینه هم گام برداشته‌اند و اجتماع سرمایه‌گذاران در قالب معین‌های اقتصاد مقاومتی باعث شده تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود برای توانمندسازی مردم استفاده کنیم.
وی ادامه داد: جلب مشارکت مردمی، نقطه قوت مدل مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی است و در این مدل به دنبال مشارکت حداکثری مردم در حوزه تصمیم‌سازی‌های اقتصادی هستیم که در واقع پایداری بنگاه‎های اقتصادی را به همراه دارد.
هرچه هست الگوی مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی، طرحی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است  و در شرایط فعلی که تحریمها کشور را با مشکلات پرشمار اقتصادی مواجه کرده است نگاه به درون و تحقق اقتصاد مقاومتی و توانمندسازی جوامع محلی می‌تواند ما را  برای عبور از شرایط تحریم آماده‌تر کند امید آن که اضلاع مثلث اقتصادی- فرهنگی بیش از گذشته شرایط را درک کنند و حال که بخش خصوصی وارد میدان شده آنها هم برای موفقیت این طرح ابتکاری سنگ تمام بگذارند.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا