این روزها زمزمههایی از اعترض کامیونداران به گوش میرسد، شایعاتی در رابطه با افزایش قیمت گازوئیل و نوسانات عجیب دلار هم در این میان بیتأثیر نبوده تا بار دیگر مشکل گرانی قطعات و لاستیک فشار روی کامیونداران را مضاعف کند.
به گزارش تجارت امروز؛ خرداد ۹۷ تجمع اعتراضی کامیونداران اصفهانی شروع حرکتی بود که طی چندماه در استانهای مختلف ادامه پیدا کرد و تیتر رسانههای داخل و خارجی شد؛ اعتراضی که هدفش بهبود وضعیت رانندگان بود اما مثل سایر تجمعات اعتراضی، دستاویزی شد برای رسانههای معاند تا به بهانه آن علیه مردم و حاکمیت جنگ روانی جدید را آغاز کنند. جنگ روانیای که از مدتی قبل و پس از خروج آمریکا از توافق هستهای آغاز شده بود و با تعابیری نظیر به صفر رساندن فروش نفت ایران ادامه یافت تا جایی که جان بولتون از مچاله کردن اقتصاد ایران یا فرا رسیدن تابستان داغ از طریق بالا رفتن اعتراضها سخن گفت. هرچند مشابه ۴۰ سال گذشته هیچ کدام از خیالها به واقعیت تبدیل نشد اما ادامه اعتراض کامیونداران در برخی از شهرها از جمله اصفهان به شکل اعتصاب منجر به کمبود سوخت در برخی پمپبنزینها شد، به طوری که مردم برای تأمین سوخت مورد نیازشان و از ترس کمبود، به جایگاههای تأمین سوخت هجوم برده و باعث تشکیل صفهای طولانی شدند. افزایش هزینههای تعمیر و نگهداری کامیون، گرانی قطعات یدکی، گرانی دستمزد تعمیرگاهها، واسطهگری گسترده در پایانههای بار و عدم تناسب کرایههای حمل با هزینههای زندگیشان، از جمله مطالبات کامیونداران در آن زمان بود؛ نوسانات ارزی از بهمن و اسفند ۹۶ و پس از آن موج دوم گرانی در اردیبهشت ۹۷ موجب شد تا هزینههای اقشار جامعه افزایش یابد، این تورم در بخش حمل و نقل جادهای نیز در افزایش قیمت لوازم یدکی، لاستیک، روغن موتور، دستمزد تعمیرگاهها و غیره نمود یافت و رانندگان که دخل و خرج خود را متناسب نمیدیدند، به ناچار برای جلوگیری از زیان بیشتر، کامیون خود را خاموش کردند. افزایش متوسط ۲۰ درصدی کرایه کامیونها، درخواست محاسبه کرایه کامیون بر اساس تن بر کیلومتر، پرداخت مجدد ۵۰ درصد حق بیمه رانندگان کامیون از سوی دولت، دستور وزیر تعاون برای رفع مشکل حقوق بازنشستگی رانندگان، پیشنهاد تجدیدنظر در شرایط «سخت و زیانآور» لحاظ شدن شغل رانندگی، توزیع ناعادلانه بار در پایانهها و گسترش واسطهگری و توزیع لاستیک دولتی در پایانههای بار و مسافر از جمله اقداماتی بود که در پاسخ به اعتراض کامیونداران انجام شد. رسانههای خارجی تلاش زیادی برای ادامهدار شدن اعتراض کامیونداران در سال ۹۷ داشتند اما با رسیدگی به مطالبات این قشر، طی کمتر از ۶ ماه شرایط برای رانندگان بهبود پیدا کرد و حمل و نقل باری در کشور به شرایط عادی بازگشت. با این حال این روزها زمزمههایی از اعترض کامیونداران به گوش میرسد، شایعاتی در رابطه با افزایش قیمت گازوئیل و نوسانات عجیب دلار هم در این میان بیتأثیر نبوده تا بار دیگر مشکل گرانی قطعات و لاستیک فشار روی کامیونداران را مضاعف کند. دولت خودش به بازار ورود کند در همین رابطه رضا باباییپور در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: در گذشته کامیونداران مطالباتی در خصوص عرضه لاستیک و قطعات خودرو داشتند که از این مطالبات، لاستیک مورد نیاز رانندگان، تا حدودی تأمین شد؛ اما اخیراً، دوباره با افزایش قیمت لاستیک روبرو شدهایم. رئیس انجمن صنفی کامیونداران اصفهان ادامه داد: در بخش تأمین قطعات یدکی خودرو همچنان با مشکل مواجه هستیم و با افزایش نرخ دلار، قیمت قطعات نیز افزایش چشمگیری یافته است؛ برای حل مشکلات و مطالبات رانندگان، به طور مرتب با سازمان حمل و نقل کشوری در ارتباط هستیم اما تا کنون به نتایج مطلوب دست نیافتهایم. باباییپور تاکید کرد: تنها راهکار دولت برای حل مشکل کامیونداران این بوده است که نرخ کرایه آنها را افزایش دهد؛ در حالی که ما موافق این راهکار نیستیم چرا که باعث افزایش فشار بر جامعه میشود و تجربه نیز به ما نشان دادهاست که با افزایش دستمزد رانندگان، همزمان افزایش قیمت قطعات و لاستیک اتفاق میافتد. وی با اشاره به رابطه مستقیم قیمت دلار و ملزومات خودروهای سنگین عنوان کرد: دولت هیچ یارانه یا ارز کمکیای برای واردات این قطعات قرار نداده است و اگر حداقل قطعات پرمصرف توسط خود دولت وارد میشد و به صورت تعاونی در اختیار رانندگان قرار میگرفت از دامنه مشکلات این صنف کاسته میگشت. رئیس انجمن صنفی کامیونداران اصفهان در خصوص بیمه کامیونداران بیان داشت: بیمه تکمیلی رانندگان، جوابگوی هزینهها و نیازهای ایشان نیست، اگرچه قرارداد بیمه رانندگان با شرکت بیمهای حافظ تعویض شد. باباییپور خاطرنشان کرد: با وجود تمام مشکلات مذکور، ما با هر گونه تجمع یا اعتراض غیرقانونی مخالفیم و بر این باوریم که حل مسائل از راه و روش گفتوگو و منطق امکانپذیر است. تمایل صنف کامیونداران به ورود دولت به بازار لاستیک و قطعات در شرایطی است که با وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور دور از ذهن به نظر می رسد، با این حال راهداری بخشی از عرضه لاستیک را در دو سال گذشته توانسته مدیریت کند. لاستیک بر اساس پیمایش و به صورت عادلانه اختصاص مییابد علیرضا جعفری معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان در رابطه با تأمین لاستیک کامیونداران به خبرنگار فارس گفت: اداره راهداری از مهرماه سال ۹۷ توزیع لاستیک را با توجه به پایش و فعالیت هر کامیون از طریق سامانه آغاز کرد. وی با بیان این که طی دو سال گذشته ۲۵۰ هزار حلقه لاستیک توزیع شده، عنوان کرد: فقط از ابتدای سال ۹۹ تا به امروز ۴۰ هزار حواله لاستیک برای کامیونداران صادر شده و این فرآیند در تمامی استان ادامه داشته و هیچ کمبودی وجود ندارد. جعفری در خصوص قیمت لاستیک تاکید کرد: لاستیک را بر اساس قیمتی که از سوی سازمان صمت اعلام میشود به دست کامیوندار میرسانیم؛ این سامانه طوری تنظیم شده که بر اساس مصرف حواله میدهد تا عدالت در این خصوص رعایت شود. آن طور که مسرولان راهداری اعلام میکنند در توزیع لاستیک شرایط مناسبی وجود دارد اما اعتراض کامیونداران بیشتر به بالارفتن قیمتهاست، افزایش قیمتی که دلیل واضحی دارد، حذف دلار 4200 تومانی برای واردات لاستیک. لاستیک گران شده اما قبلش درآمد کامیونداران افزایش داشت اسماعیل نادری معاون بازرگانی سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان در همین رابطه اذعان داشت: تا ابتدای سال ۹۹ لاستیک کامیون با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد و با سامانههایی زیر نظر راهداری و شهرداری که وجود داشت بر اساس پیمایش توزیع میشد. وی ادامه داد: از ابتدای امسال ارز برای واردات لاستیک و همچنین واردات مواد اولیه تولید لاستیک حذف و دلار نیمایی جایگزین شد؛ طبیعی بود که اختلاف قیمت ایجاد و بر اساس نوع و کیفیت لاستیک گران شود، این گرانی در بازار قطعات کامیون هم قابل رؤیت است. نادری با تاکید بر این که در استان هیچگونه کمبود لاستیک وجود ندارد، تصریح کرد: البته هنوز لاستیک که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده وجود دارد اما از طریق سامانه به کسانی تعلق میگیرد که قبلاً سهمیه خود را دریافت نکرده باشند. معاون بازرگانی سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان خاطرنشان کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی از برنج، حبوبات و بسیاری از کالاهای وارداتی برداشته شد و گرانی بازار اجتنابناپذیر است، از طرفی سال گذشته فرمول محاسبه بارنامه تغییر یافت و افزایش قابل توجهی در درآمد کامیونداران حاصل شد، فکر میکنم این افزایش درآمد به اندازهای بوده در حال حاضر هم برای رانندگان صرفه داشته باشد.