بورس

آموزش بورس – عرضه و تقاضا در بازار بورس چیست؟

تقاضا در واقع تمایل خرید توسط خریداران در هر سهم است که این فاکتور را هم می توان در تابلوی مربوط به هر سهم مشاهده کرد.

عرضه و تقاضا در بازار بورس یکی از ارکان اصلی آموزش بورس می باشد که برای دریافت آموزش بورس میتوانید اینجا کلیک کنید

عرضه و تقاضا در بازار بورس

عرضه سهامی است که صاحبان سهم تمایل به فروش آن دارند و در تابلوی مربوط به سهم می توان حجم عرضه و تعداد سهامی را که برای فروش قرار گرفته شده است را مشاهده کرد.

تقاضا در واقع تمایل خرید توسط خریداران در هر سهم است که این فاکتور را هم می توان در تابلوی مربوط به هر سهم مشاهده کرد.

این نکته واضح است که هر چه تمایل خریداران برای خرید بیشتر باشد یعنی تقاضا بالا و باعث رشد قیمت می شود و برعکس آن هر چه تمایل به عرضه ی سهم بیشتر باشد نشان از این دارد که قیمت روند نزولی را در پیش گرفته و عرضه زیاد شده است .

پس همانطور که مشخص شد تمام آنچه که قیمت از آن پیروی می کند و در واقع باعث رشد ، نزول و تعادل قیمت می شود عرضه و تقاضا است و در واقع تمام آنالیز ها و تحلیل هایی که در بازار صورت می گیرد برای تشخیص نقاط عرضه (خروج از سهم ) و نقاط تقاضا (ورود به سهم) است.

برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه چه شرکت هایی را انتخاب کنیم؟

برای یک سرمایه گذاری مناسب در بازار سرمایه باید شرکت هایی را انتخاب کنیم که در معاملات خود کمتر سهامی از طرف سرمایه گذاران مورد عرضه قرار می گیرد یعنی در واقع نمادهایی را باید انتخاب کنیم که سهام شناور کمتری را داشته باشند .

سهام شناور به حجمی از سهام یک شرکت گفته می شود که دارندگان و صاحبان آنها آماده ی عرضه ی سهام خود باشند و چون مفهوم عرضه را القا می کند پس طبق قانون عرضه و تقاضا ، باعث نزول قیمت می شود.

برای اینکه از مقدار سهام شناور نماد خود مطلع باشید کافی است که به سایت سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه کنید و در تابلوی نماد مقدار سهام شناور سهم را مشاهده کنید (البته در مجموعه ی تابلو خوانی که در سایت قرار داده ایم به طور کامل در مورد سهام شناور و تاثیرات آن در تابلوی قیمت توضیحات را ارائه داده ایم).

اولین نکته ای که برای سرمایه گذاری بلند مدت باید مورد توجه قرار دهید این است که سهامدار خرد و عمده ی هر سهم را شناسایی کنید که کار سختی نمی باشد .

به تابلوی نماد مورد نظر مراجعه کنید و تعداد کل سهام شرکت را مشاهده کنید و بعد از آن وارد سربرگ سهامدارن نماد بشوید و سهامدار عمده ی شرکت را مشاهده کنید .

اگر سهام کل شرکت برای مثال صد میلیون برگ سهم باشد ایده آل این است که هشتاد درصد این سهم در دست سهامدار عمده باشد (البته به هر سهامدار عمده ای هم نمی توان اعتماد داشت و باید این سهامدار عمده جزء سهامداران خوش نام باشد).

برای مثال در روزهای اخیر شاهد رشد چشمگیر سهام دولتی مثل پالایشگاهی ها ، چند رشته ای ها ، بانکی ها و … بودیم که یکی از دلایل آن حمایت دولت از این سهام بوده که باعث رشد قیمت آنها شده است و سهامی را که در اختیار داشته است را تمایل به فروختن نداشته است و همین سهامداری عمده و عدم عرضه ی سهام علت رشد چند صد درصدی قیمت این سهام شده است.

پس همانگونه که متوجه شدید به نظر می رسد که مقدار سهام شناور ایده آل برای هر سهم نباید بیشتر از بیست درصد باشد و اگر این عدد کمتر هم باشد مناسبتر است ولی نکته ای که وجود دارد این است که ما باید به موقع تشخیص دهیم که چه سهامدار دانه درشتی سهم را کی خریده است  و کی فروخته است تا همگام با او وارد سهم شد و در موقع مناسب با سیو سود از سهم خارج شد که ما در مجموعه ی خود هم در بحث تابلوخوانی و هم در بحث تکنیکال و بنیادی به طور مفصل این موضوع را شرح داده ایم.

در بازار بورس ایران شرکت ها از لحاظ سرمایه ی اولیه و تعداد سهامی که دارند به شرکت های بزرگ ، متوسط و کوچک تقسیم می شوند ؛ نکته ای که ما در اینجا می خواهیم به آن اشاره کنیم این است که اگر می خواهید شرکت های کوچک را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید باید نمادهایی را انتخاب کنید که  شناوری کمی داشته باشند چون عرضه ی آنها کم است و در نتیجه رشد قیمت بازاری آنها محتملتر است و اگر هم تمایل دارید که سهام یک شرکت بزرگ را خریداری کنید باید خیلی حرفه ای سهامدار عمده و بازی که برای آن سهم در نظر دارد را بشناسید تا در دام ضرر گرفتار نشوید.

نتیجه گیری

با توجه به مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم چند نکته را در خرید  و سرمایه گذاری خود مورد توجه قرار دهید که به ترتیب در ادامه اشاره خواهیم کرد:

۱. از میان گروه ها و صنعت های فعال در بازار سرمایه ، صنایعی را مورد توجه قرار بدهید که دارای سهامداران بزرگ هستند و با عرضه نکردن سهام خود از آن شرکت حمایت می کنند.

۲. در بین این صنایع سعی کنید نمادی که رهبر یا لیدر گروه خود است را انتخاب کنید چون سهامدار عمده ی بیشتری دارد البته اصول دیگری هم باید رعایت کرد که در مطالب سایت به آنها اشاره کرده ایم.

۳. سهام شناور نماد هر چه کمتر باشد طبیعتا عرضه ی کمتری را هم دارد و این باعث تقاضای بیشتر و رشد قیمت می شود.

۴. زمانی که نشانه های جمع آوری سهام یک شرکت را توسط سهامدار عمده پیدا کردید سعی کنید شما هم خریدار باشید  و در سهامداری خود صبر داشته باشید.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا