کد خبر: ۴۵۸۱۵
تعداد بازدید: ۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: اینکه در کشور ما روسای جمهور به عدم عضویت در احزاب افتخار می‌کنند با شیوه‌ها و روش‌های دموکراتیک مرسوم در تمام دنیا مغایرت دارد.
به گزارش تجارت امروز؛ جواد آرین‌منش ضمن اشاره به اینکه تاکنون در جمهوری اسلامی تقریبا در تمام ادوار مختلف مجلس، قوانین مربوط به تمامی انتخابات‌ها مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: این اصلاحات مکرر باعث شد که در دوره دهم مجلس، بحث ارائه لایحه جامع انتخابات به منظور دست‌یابی به قانون جامع انتخابات مطرح شود.
وی افزود: در همین راستا وزارت کشور لایحه‌ای را تنظیم کرد و مجلس هم به موازات آن طرح اصلاح قانون انتخابات را مطرح کرد. اما متاسفانه هنوز بحث بر سر قانون جامع انتخابات به نتیجه‌ای نرسیده و همچنان مجالس مختلف شورای اسلامی به دنبال اصلاحیه زدن برای این قانون هستند.
این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: در قانون اساسی کشور ویژگی‌های مانند رجل سیاسی و مذهبی بودن، مدیر و مدبر بودن، داشتن حسن سابقه و حسن شهرت و برخی ویژگی‌های دیگر برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ذکر شده است؛ اما شروط بیشتری در این زمینه وجود ندارد و  تشخیص اینکه چه کسی واجد شرایط ریاست جمهوری است، با شورای نگهبان است.

بیشتر بخوانید:


آرین‌منش با اشاره به زیاد بودن تعداد افرادی که در هر دوره اقدام به ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری می‌کنند، تصریح کرد: دلیل این مشکل نبود هیچ‌گونه شروطی مانند تحصیلات، سن و حتی جنسیت در قانون انتخابات ریاست جمهوری کشور برای ثبت نام کنندگان است. در این قانون هنوز حتی مشخص نیست که واژه رجل سیاسی و مذهبی تنها به مردان اطلاق می‌شود یا زنان توانمند نیز مشمول دارا بودن این ویژگی می‌شوند. همچنین در این قانون در مورد حداقل میزان تحصیلات ثبت‌نام کنندگان نیز شرطی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر مجلس شورای اسلامی و وزارت کشور به این نتیجه رسیده‌اند که باید تعریف درست و روشنی از ویژگی‌های واجدین شرایط ریاست جمهوری ارائه دهند، خاطرنشان کرد: مثلا باید دقیقا مشخص شود به چه کسی رجل سیاسی و مذهبی گفته می‌شود، آیا برای تایید صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری، افرادی مدیر و مدبر شناخته می‌شوند که سابقه مدیریت در سطح کلان دارند، یا تعاریف دیگری برای واجدین این ویژگی وجود دارد.
آرین‌منش ادامه داد: در قانون فعلی انتخابات ریاست جمهوری کشور، مفاهیم و ویژگی‌های ذکر شده برای نامزدهای انتخابات به صورت کلی ذکر شده و ممکن است به جای شاخص‌ها و معیارها، سلیقه افراد در تشخیص این ویژگی‌ها دخیل باشد. لذا تدوین شاخص‌هایی به منظور تشخیص بهتر مفاهیم و ویژگی‌های ذکر شده در قانون انتخابات، کار شورای نگهبان را هم آسان‌تر خواهد کرد و قاعدتا بهترین مکان برای تعیین این شاخص‌ها، مجلس شورای اسلامی است که نمایندگان مردم در آن حضور دارند.
این فعال سیاسی اصولگرا عنوان کرد: در نظام ما، رئیس جمهور دومین شخص کشور پس از مقام معظم رهبری و عالی ترین مقام اجرایی کشور است. ریاست بسیاری از شوراهای عالی کشور بر عهده رئیس جمهور است. بنابراین هرکسی را نمی‌توان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت کرد.
آرین‌منش با بیان اینکه در تمام دنیا شروطی برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد، گفت: به عنوان مثال در برخی از کشورها شرط حضور در انتخابات ریاست جمهوری، برخورداری از حمایت احزاب بزرگ و یا معرفی شدن توسط تعدادی از نخبگان سیاسی کشور و سایر معیارهای این چنینی است.
این نماینده پیشین مجلس بیان کرد: در حال حاضر هم دولت و هم مجلس به دنبال این هستند که قانون انتخابات ریاست جمهوری را شفاف‌تر و روشن‌تر کنند تا تنها افرادی که دارای حداقل شرایط تایید صلاحیت در این انتخابات هستند، بتوانند اقدام به ثبت نام کنند.
وی با بیان اینکه دیدگاه‌های مخالف نیز در این خصوص وجود دارد، ادامه داد: عده‌ای معتقدند که محدود کردن افرادی که می‌توانند در انتخابات ثبت نام کنند، مغایر با اصول قانون اساسی است و اگر دارا بودن سایر شروط برای حضور در انتخابات ضرورت داشت، در قانون اساسی ذکر می‌شد.
آرین‌منش در خصوص طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری که به ‌تازگی در مجلس یازدهم امضا شده است و بندی ازآن که در مورد تاکید بر اهمیت حمایت احزاب از نامزدهای این انتخابات است، اظهار کرد: من وجود چنین بندی در این طرح را مثبت می‌دانم، زیرا معتقدم که نظام‌های جمهوری، مردم سالاری و دموکراتیک، بدون وجود احزاب نظام‌هایی ناقص‌اند.
این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه در انتخابات‌ها، احزاب سیاسی می‌توانند نقش موثری در هدایت آرای مردم داشته باشند، تصریح کرد: متاسفانه ما در کشورمان علی رغم اینکه بر روی کاغذ احزاب زیادی داریم، اما عملا هرگز احزاب فراگیر و توانمند نداشته و نداریم. از زمانی که حزب جمهوری اسلامی منحل شد، دولت‌ها هیچگاه از احزاب حمایت جدی نداشته‌اند و امروز ما در کشور کاملا خلا احزاب سیاسی را حس می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از روسای جمهور کشور، به عدم عضویت در هیچ حزب و گروهی  افتخار می‌کنند، تاکید کرد: به نظر من این موضوع با شیوه‌ها و روش‌های دموکراتیک مرسوم در تمام دنیا مغایرت دارد.
آرین منش‌ در خصوص قسمت دیگری از این طرح که در مورد ارائه برنامه مدون چهار ساله اداره کشور از سوی نامزدها در هنگام ثبت نام است، گفت: اینکه فردی که وارد عرصه انتخابات می‌شود برنامه داشته باشد، نکته مثبتی است و این برنامه زمانی می‌تواند در عمل نیز محقق شود که برنامه یک حزب باشد و یک خرد جمعی در تدوین آن نقش داشته باشد. در این رابطه افراد نمی‌‎توانند یک برنامه فردی ارائه دهند. این برنامه کشور است و برای برون رفت از بحران‌های کشور، باید حرف و طرح داشته باشد.
این نماینده سابق مجلس ادامه داد: اما چیزی که تجربه نشان داده است این است که کاندیداهای ریاست جمهوری در گذشته به جای ارائه برنامه و اثبات خود، به نفی عملکرد دولت حاکم پرداخته اند؛ که این روش مطلوبی نیست و ما شاهدیم که در مناظره‌های انتخاباتی که بین نامزدها انجام می‌شود، آنان مکررا به تخریب دولت‌های گذشته و سیاه نمایی اوضاع می‌پردازند و هیچ برنامه درستی را برای اداره کشور ارائه نمی‌دهند. به این ترتیب پس از پایان دوران ریاست جمهوری آن نامزد پیروز نیز ما دوباره شاهد این دور باطل هستیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری