کد خبر: ۴۵۹۲۷
تعداد بازدید: ۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
قیمت خودرو در اولین روزهای پاییز با نوسانی اندک همراه بود و برخی معامله گران رشد بهای دلار را دلیل افزایش قیمت برخی مدل‌های خودرو اعلام کردند.

به گزارش تجارت امروز ؛ تب افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو هنوز فروکش نکرده، این در شرایطی است که طی هفته جاری برخی محصولات موجود در بازار به‌خصوص پرتیراژها، قله‌های جدیدی را فتح کرده‌اند.


در شرایطی بازار خودرو همچنان ملتهب است به نظر می‌رسید آخرین مصوبات کمیته خودرو بتواند همانند پاشویه، تب بازار خودرو را اندکی کاهش دهد، اما این اتفاق نیفتاد. از ابتدای سال جاری همزمان با مصوبات کمیته خودرو که در راستای کاهش التهابات بازار ابلاغ می‌شد بازار به‌طور مقطعی روند کاهشی به خود می‌گرفت حال آنکه این بار بازار در مقابل این مصوبات هم از خود مقاومت نشان داد.

 

بر اساس آخرین مصوبات کمیته خودرو دو خودروساز بزرگ کشور موظف شدند تا پایان سال جاری هر دو هفته یک‌بار فروش فوق‌العاده برگزار کنند.

از مسیر این فروش فوق‌العاده‌ها هر ماه حدود ۲۵ هزار دستگاه خودرو به متقاضیان عرضه می‌شود. سهم ایران خودرویی‌ها حدود ۱۸ هزار دستگاه و سهم خودروسازی سایپا ۷ هزار دستگاه خواهد بود. همچنین کمیته خودرو مصوب کرد شرط داشتن پلاک فعال در خانواده حذف شود و تنها شخص متقاضی شرکت در قرعه‌کشی نباید پلاک فعال داشته باشد.

در کنار تسهیل در روند ثبت‌نام متقاضیان با حذف شرط پلاک فعال در خانواده اما اعضای کمیته خودرو متقاضیان را مکلف کردند تا از فروش‌های فوق‌العاده بعدی ۱۰ درصد از قیمت اعلامی برای خودروی منتخب خود را به یک حساب واسط که در اطلاعیه فروش خودروسازان اعلام می‌شود، واریز کنند.

این پول تا زمان مشخص شدن نتیجه قرعه‌کشی در حساب واسط یاد شده بلوکه می‌شود و چنانچه نام متقاضی در میان منتخبان قرعه‌کشی نبود، متقاضی می‌تواند آن را برداشت کند.

 


کاهش التهاب بازار خودرو با واردات
پیش‌تر مصوبات کمیته خودرو و همچنین مشخص شدن برنامه فروش‌های فوق‌العاده (فروش‌های فوری سابق) روی قیمت‌های بازار اثر گذار بود و به‌صورت مقطعی منجر به کاهش یا ثبات قیمت‌ها می‌شد. بی‌اثر شدن مصوبات کمیته خودرو روی قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد که سه آیتم نرخ ارز، وضعیت عرضه خودرو به بازار توسط شرکت‌های خودروساز و تورم انتظاری بیشترین تاثیرگذاری را روی قیمت‌ها در بازار خودرو دارد.

در این زمینه یک فعال بازار می‌گوید که التهابات بازار ارز به‌صورت لحظه‌ای به بازار خودرو سرایت می‌کند. او تاکید می‌کند تا زمانی که وضعیت بازار ارز نوسانی باشد قیمت خودرو نیز آرام نمی‌گیرد و به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. این فعال بازارخودرو به عرضه قطره چکانی توسط خودروسازان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید این وضعیت عرضه در کنار نرخ ارز التهابات بازار را تشدید می‌کند.

بیشتر بخوانید : 


حال سری به بازار خودرو بزنیم و ببینیم این هفته قیمت‌ها چه میزان رشد را تجربه کردند. پراید ۱۳۱ به عنوان خودروی کف بازار در حال حاضر با قیمت ۱۰۲ میلیون تومان داد و ستد می‌شود. ورود پراید ۱۳۱ به کانال ۱۰۰ میلیون تومانی به آن معناست که کف قیمت خودرو ۹ رقمی شد. دیگر عضو خانواده پراید یعنی پراید ۱۱۱ نیز این هفته با قیمت ۱۱۸ میلیون تومان در بازار در دسترس خریداران قرار داشت.

تیبا صندوقدار که با حذف خانواده پراید کف قیمت را در بازار را به خود اختصاص می‌دهد از سوی فروشندگان با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان به بازار عرضه شد. دیگر عضو خانواده تیبا یعنی تیبا ۲ نیز این هفته با قیمت ۱۳۷ میلیون تومان در بازار حضور داشت.

ساینا نیز که به‌طور معمول قیمتی نزدیک به تیبا ۲ دارد با قیمت ۱۳۸ میلیون تومان در بازار این هفته خرید و فروش شد. نگاهی هم به قیمت خانواده پژو 206 در بازار بیندازیم. ۲۰۶ تیپ دو با عبور از قیمت ۲۰۰ میلیون تومان این روزها با قیمت ۲۰۳ میلیون تومان در بازار قابل خریداری است. تیپ ۵ این خودرو و همچنین ۲۰۶ صندوقدار نیز به ترتیب با قیمت‌های ۲۴۹ میلیون و ۲۴۸ میلیون تومان در بازار حضور دارند.

همچنین در بازار خودرو هر پژو 405 جی ال ایکس به قیمت ۱۸۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و هر پژو پارس ۱۸۷ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

امروز اعلام شد که قیمت خودروهای چینی رسما از سوی یکی از شرکت‌های واردکننده بین 20 تا 25 درصد گران شد. این افزایش قیمت خودروهای چینی دو علت دارد؛ یکی افزایش قیمت دلار و دیگری کاهش موجودی خودروها در نمایندگی‌ها.

طبق مصوبه شورای رقابت، قیمت خودروها هر سه ماه یک‌بار (به صورت فصلی) می‌توانند به‌روز شوند، این در حالی است که شرکت مدیران‌خودرو در آخرین روزهای شهریور لیست قیمتی محصولات خود را برای فصل پاییز منتشر کرده است که شامل افزایش قیمت‌ از ۶۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۱۷۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی می‌شود. حالا چرا خودروهای چینی گران شده است؟

یک کارشناس بازار خودرو درباره علت افزایش قیمت خودروهای چینی گفت: افزایش قیمت دلار و کاهش موجودی خودروهای چینی در نمایندگی‌ها دو علت مهم برای افزایش قیمت این خودروها محسوب می‌شود. متاسفانه موجودی خودروهای چینی در نمایندگی‌ها کاهش یافته است.

بابک صدرایی در ادامه افزود: افزایش سودهای بانکی، حمل و نقل، تورم و نرخ دستمزد قیمت خودروهای چینی را رسما گران کرد. در گذشته هم ما هشدار داده بودیم که چنانچه قیمت دلار گران شود قیمت خودروهای چینی نیز گران خواهد شد. حال با توجه به افزایش هزینه‌های سربار، قیمت خودروهای چینی احتمالا 20 تا 25 درصد گران ‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت خودروهای چینی ارتباطی به ممنوعیت واردات خودروهای چینی دارد یا خیر؟ اظهار کرد: افزایش قیمت خودروهای چینی ارتباطی به ممنوعیت واردات خودروهای چینی ندارد؛ چرا که اکنون بسیاری از خودروهای خارجی با مدل‌های 2017 و 2018 با ارز گران‌تر از قیمت ارز بازار و نرخی نزدیک به 40 هزار تومان فروخته می‌شود. چنانچه واردات خودرو چینی نیز آزاد بود باز هم قیمت خودروها با افزایش قیمت دلار گران می‌شد.


براساس دستورالعمل قیمت گذاری خودرو مبنی بر بازبینی فصلی قیمت خودرو و افزایش 3 ماه یکبار آنان باتوجه به قیمت تمام شده و تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی که توسط شورای رقابت تدوین شده است، قیمت جدید برخی محصولات گروه صنعتی ایران خودرو ویژه 3 ماهه سوم سال 99 اعلام شد.

البته گفته می شود که قیمت ‌های درج شده ویژه تسویه حساب مشتریان بوده و ممکن است در فروش فوق ‌العاده روزهای آینده قیمت های متفاوتی از سوی شرکت اعمال شود.

باتوجه به اطلاعیه گروه صنعتی ایران خودرو، قیمت محصولاتی همچون پژو پارس LX، پژو 405 دوگانه سوز، پژو پارس سال، پژو 206 صندوقدار، پژو 206 تیپ 5 و همچنین قیمت پژو 405 مدل SLX اعلام شده است که جزییات قیمت آن در جدول زیر آمده است.

خودرو قیمت در پاییز 99 (تومان)
پژو پارس LX 100/080/000
پژو 405 دوگانه سوز 84/500/000
پژو پارس سال 97/740/000
پژو 206 صندوقدار 104/790/000
پژو 206 تیپ 2 88/660/000
پژو 405 مدل SLX 85/560/000

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش تصویری