مدیریت بازاریابی و فروش

کلاس آموزش BABOK برای تحلیل کسب و کار

در هر کسب و کاری نیاز به یک تحلیل‌گر حرفه‌ای حس می‌شود چرا که باید یک راه ارتباطی مناسب میان مدیران و داده‌هایی که بر اساس آن باید تصمیم‌گیری‌های مهمی در جهت پیشرفت کار و کسب گرفته شود، وجود داشته باشد و این دقیقاً همان هدف نهایی تحلیل کسب و کار طبق راهنمای BABOK است.

به گزارش تجارت امروز؛ اهمیت تحلیل کسب و کار در حوزه‌های مختلف، بیش از چیزی است که بتوانید تصور کنید. در دنیای امروز تجزیه و تحلیل داده برای بهبود وضعیت کسب و کار و مدیریت فرایند به کرَات اتفاق می‌افتد و این تحلیل توسط شخص تحلیلگر انجام می‌شود. در هر کسب و کاری نیاز به یک تحلیل‌گر حرفه‌ای حس می‌شود چرا که باید یک راه ارتباطی مناسب میان مدیران و داده‌هایی که بر اساس آن باید تصمیم‌گیری‌های مهمی در جهت پیشرفت کار و کسب گرفته شود، وجود داشته باشد و این دقیقاً همان هدف نهایی تحلیل کسب و کار طبق راهنمای BABOK است.

BABOK چیست؟!

در واقع BABOK که یک کتاب تحلیل‌گری کسب و کار است، به تحلیلگران کمک می‌کند تا با روش‌های نوین، به شروع هر نوع بیزینسی بپردازند. حال قبل از اینکه اساس کار آموزش BABOK را توضیح دهیم، بهتر است به یک‌سری مطالب پایه‌ای در خصوص تحلیل‌گری کار و کسب بپردازیم. در واقع اگر بخواهیم تعریف درست‌تری از تحلیل کسب و کار داشته باشیم، باید بگوییم که تحلیل‌گری کسب و کار، راه موثری در جهت شناساندن و مدیریت مجموعه‌ای از تغییرات در اداره‌ها یا سازمان‌ها خواهد بود؛ حال چه بخواهد این تحلیل‌گری در باب کارهای سودآور بوده باشد ویا زیان‌ده!

اگر شخصی تصمیم داشته باشد که کار تحلیل کسب و کار و مدیریت فرایند را پیش بگیرد، نیاز به یک‌سری ابزار دارد که طبیعتاً ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری در اولویت هستند و البته ناگفته نماند که مهارت استفاده از این دو ابزار را نیز باید به خوبی داشته باشد.

وظایف یک تحلیل‌گر حرفه‌ای بر اساس کتاب BABOK چه می‌تواند باشد

بر اساس آنچه که موسسه بین‌المللی تحلیل کسب و کار ارائه داده است، یک تحلیل‌گر حرفه‌ای و البته تجاری باید از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:

  • شناخت ساختار و بدنه کلی انواع کسب و کار
  • ارائه تجزیه و تحلیل متقابل
  • بررسی هزینه‌های کسب و کار و تحلیل آنها
  • ساخت مدل به جهت مدیریت فرایند
  • شناخت تکنولوژی‌ها و پایگاه‌های مورد نیاز
  • مهارت حل مسئله و داشتن تفکر تحلیل‌گری
  • دانش ارتباطی به صورت کتبی و البته شفاهی
  • شناخت سازمان‌ها و مهارت‌های سازمانی

اهمیت تحلیل کار و کسب بر اساس روش BABOK

در یک کسب و کار، رصد بازار و بررسی رقبا از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود تا شما را به سمت یک پیشرفت واقعی سوق دهد. در واقع یکی از مواردی که بسیار اهمیت دارد، تحلیل کسب و کار است تا بدینوسیله بتوان فرصت‌های جدید کسب و کار را شناسایی کرد و بالطبع به موفقیت‌های بزرگ دیگر رسید. با این حال در تحلیل کسب و کار و مدیریت فرایند اجرای تکنیک‌هایی ضروری به نظر می‌رسد که ما در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد:

*درک کامل نیاز‌ها

زمانی که یک تحلیل‌گر قصد تحلیل چشم‌انداز‌های یک کسب و کار را دارد، ابتدا باید نظر همه‌ی افرادی که در آن پروژه نفع می‌برند را بپرسد تا به خوبی به یک نظر واحد برای هدف نهایی پروژه دست یابد. یک تحلیل‌گر برای این منظور می‌تواند از مواردی مانند مصاحبه کردن، طرح پرسشنامه، بررسی تمامی اسناد موجود و در نهایت نمونه‌سازی اولیه استفاده کند.

*مدیریت صحیح ذینفعان

هر پروژه‌ای دارای یک تیم ذینفع و یک تیم توسعه دهنده است و در این بین تحلیل‌گر پروژه باید ارتباط آسانی را میان این دو گروه برقرار کند. لذا یک تحلیل‌گر کسب و کار باید نگرانی‌های ذینفعان را به تیم توسعه گوشزد کرده و همچنین نیازهای تیم توسعه را نیز به گروه ذینفعان ارجاع دهد. در واقع به این طریق می‌توان ارتباط تنگاتنگ و بسیار مهمی را میان این دو گروه ایجاد کرد که هر چه این ارتباط قوی‌تر باشد، پروژه به هدف نهایی خود نزدیک‌تر می‌شود.

تحلیل کسب و کار به روش BABOK

با همه‌ی این تفاسیر در کتاب راهنمای BABOK در خصوص تحلیل‌گری موارد مهم دیگری نیز اشاره شده است که از جمله می‌توان به مواردی مانند تکنیک‌ها، توانایی‌ها و چشم‌انداز‌ها اشاره کرد. ما در ادامه توضحیات مختصری را در این خصوص خواهیم داد.

* برقراری ارتباط صحیح

در واقع تعریف مفاهیم دقیق تحلیل‌گری پایه و اساس کتاب راهنمای BABOK را تشکیل می‌دهد. همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، یک تحلیل‌گر باید به خوبی بتواند راه مناسبی را برای ارتباط میان دو گروه ذینفعان و توسعه دهنده برقرار کند. تحلیل کسب و کار BABOK نیز به این روش معتقد است و اکیداً توصیه می‌کند که یک تحلیل‌گر حتماً آن را در نظر بگیرد.

* نیازهای اساسی ذینفعان

در بخش مهم دیگر کتاب آموزش BABOK یک تحلیل‌گر با وظایفی آشنا می‌شود که باید به خوبی تمامی جزئیات تحلیل کسب و کار و مدیریت فرایند را بداند. در نظر داشته باشید که حوزه‌های دانشی که یک تحلیل‌گر باید آنها را به خوبی بشناسد به ۶ حوزه تقسیم بندی می‌شود که استفاده از آنها در جای خود به هنرمندی بالایی توسط تحلیل‌گر نیاز دارد. به طور کلی این مرحله از روش تحلیل BABOK به این نکته اشاره دارد که باید نیازهای ذینفعان کشف شده و برای به هدف رسیدن آن تلاش شود.

* توانایی‌ها و تکنیک‌ها

کلاس آموزش BABOK برای تحلیل کسب و کار

طبق تحلیل کار و کسب BABOK یک تحلیل‌گر باید از تفکر تحلیلی بسیار عالی برخوردار باشد تا بتواند مسائل پیش رو را با سرعت بیشتری حل کند. داشتن توانایی‌های مناسب در این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است که یک تحلیل‌گر باید آن را داشته باشد و یا در خود پرورش دهد. در کنار این موضوع استفاده از تکنیک‌های بسیار عالی که در کمترین زمان به حل مشکلات احتمالی می‌انجامد از توصیه‌های مهم کلاس آموزش BABOK برای تحلیل کسب و کار است.

* چشم‌اندازها

زمانی که چشم‌اندازهای مشخصی وجود داشته باشد تمرکز بر روی اجرای پروژه بالا خواهد رفت که این موضوع یکی از اهداف آموزش BABOK محسوب می‌شود. از دیگر چشم‌اندازهای بارز تحلیل‌گری به روش BABOK ارتباط تنگاتنگ میان چگونگی تحلیل و مدیریت فرایند است که نشان می‌دهد که در چه زمانی یک تحلیل‌گر باید از چه روشی برای حل مسائل استفاده کند.

انتخابی برای یک عمر تخصص!

به طور کلی تحلیل کسب و کار در حال حاضر به یکی از کارهای بسیار مهم در همه شرکت‌ها تبدیل شده است که ارزش آن روز به روز در حال افزایش است. توصیه می‌کنیم که اگر به تحلیلگری کار و کسب علاقه‌مند هستید، حتماً دوره‌ی تحلیل کسب و کار BABOK (که در چندین مرحله و دارای مدرک رسمی می‌باشد) را طی کنید؛ چرا که مطمئناً در آینده‌ای نزدیک، از این روش تحلیلگری در پیشبرد کسب و کار‌ها بیشتر استفاده خواهد شد.

به همین جهت می‌توانید به وبسایت اینترنتی مجموعه‌ی کار و کسب مراجعه کرده و شرایط دوره‌ی تحلیل حرفه‌ای BABOK را مورد بررسی قرار دهید.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا