بورس

معرفی انواع بازار بورس و بازارهای مالی

اگر شما همه دارایی خود را روی یک سهام شرکت سرمایه گذاری کنید، ممکن است آن شرکت به هر دلیلی گزارش بدی ارائه و یا مدتی بسته شود، که تا باز شدن نماد، سرمایه شما با نرخ تورم تحلیل میرود یا دارایی ای همانند طلا که به قیمت جهانی وابستگی زیادی دارد، در بازار جهانی شروع به ریزش کند در نهایت دارایی شما کاهش می یابد.

همانطور که در قسمت های قبلی آموزش رایگان مقدماتی و مبتدی بورس، با بورس، کد بورسی، کارگزاری ها آشنا شده اید ، در این قسمت قصد داریم شما را با انواع بورس و بازارهای مالی آشنا کنیم، این آموزش یکی از کارا ترین آموزش های بورس است که حتما باید راجع به آن اطلاعات کسب کنید.

به طور کلی بورس و بازار های مالی به چند دسته زیر تقسیم می شوند:

  • سهام (Stock)
  • کالا (Futures)
  • ارز (Forex)
  • انرژی (Energy)
  • شاخص (CFC)

سهام چیست؟

به بخشی از سرمایه یک شرکت سهام گفته می شود، سهام عمدتا در بورس اوراق بهادار خریداری و فروخته می شود ، اگرچه فروش خصوصی نیز می تواند وجود داشته باشد و پایه و اساس بسیاری از سرمایه گذاران انفرادی است.

برای درک بیشتر مفهوم سهام بدانید:

شرکت ها برای جمع آوری کمک مالی برای فعالیت در مشاغل خود سهام (صادر) می کنند. صاحب سهام (سهامدار) بخشی از سرمایه شرکت را خریداری می کنند و بسته به نوع سهام موجود ، ممکن است بخشی از دارایی و سود آن را درخواست کنند. زمانی که هر سهم در بازار بورس ایران قرار میگیرد دارای یک نماد است که براساس آن نماد خرید فروش میشود که به اسم سهام هم معرفی شده است. که از جمله این سهام ها میتوان به سهام شستا، سهام فولاد و … اشاره کرد.

به عبارت دیگر ، سهامدار اکنون مالک شرکت صادر کننده است. مالکیت با توجه به تعداد سهام یک شخص نسبت به تعداد سهام مانده خود تعیین می شود. به عنوان مثال ، اگر شرکتی ۱۰۰۰ سهم برجسته داشته باشد و یک نفر ۱۰۰ سهم را در اختیار داشته باشد ، آن شخص ۱۰٪ دارایی و درآمد شرکت را در اختیار خواهد داشت.

سهامدار بورس کیست؟

دارنده ای که حداقل یک سهم از سهام یک شرکت را دارد به عنوان سهامدار شناخته می شود و از آنجا که سهامداران اساساً صاحبان یک شرکت هستند ، از مزایای موفقیت یک کسب و کار بهره می برند که این پاداش ها به صورت افزایش ارزیابی سهام یا سود مالی توزیع شده به عنوان سود حاصل می شود.

<<برعکس ، هنگامی که یک شرکت ضرر می کند ، قیمت سهام به طور قابل توجهی کاهش می یابد ، که می تواند سهامداران را از دست بدهد ، یا ارزش پرتفوی آنها را کاهش دهد.>>

انواع سهامداران در بازار بورس

مبانی سهامداران

یک سهامدار منفرد که بیش از ۵۰٪ سهام معاملات یک شرکت را در اختیار داشته و آنها را کنترل می کند ، به عنوان سهامدار اکثریت شناخته می شود ، در حالی که کسانی که کمتر از ۵۰٪ سهام یک شرکت را در اختیار دارند ، به عنوان سهامداران اقلیت طبقه بندی می شوند.

طبق اساسنامه و آیین نامه یک شرکت ، سهامداران از حقوق زیر برخوردار می شوند:

  • حق بازرسی از سوابق شرکت
  • حق رأی دادن در مورد موضوعات مهم شرکتها ، مانند نام بردن از مدیران هیئت مدیره
  • حق دریافت سود سهام
  • حق حضور در جلسات سالانه ، به صورت حضوری یا از طریق تماس کنفرانسی و….

سبد سهام چیست؟

سبد سهام، مجموعه ای از سرمایه گذاری های مالی مانند سهام ، اوراق قرضه ، کالاها ، پول نقد و معادل نقدی و…. است.

شما می توانید انتخاب کنید که سبد سهام خود را نگه دارید و مدیریت کنید ، یا ممکن است به یک سبد گردان، یک مشاور و یا یک متخصص امور مالی دیگر اجازه دهید سبد سهام شما را مدیریت کند و به درآمد زایی برسید.

بهترین شرکت های سبدگردانی

بازار سهام چیست؟

بازار سهام همام بازار بورس است که فعالان در بازار بورس به خرید و فروش سهام می پردازند، که علت اصلی نام گرفتن این بازار، به بازار سهام همین موضوع است.

در پرتفوی خود چند سهام داشته باشیم؟

بهتر است در سبد سهام خود ۵ الی ۱۰ سهام داشته باشید و افرادی که سرمایه کمی دارند (زیر ۱۰ میلیون تومان) به ۵ سهام اکتفا کنند لازم به ذکر است که عرضه اولیه استثناست.

معرفی انواع بازار بورس و بازارهای مالیمعرفی انواع بازار بورس و بازارهای مالی

تک سهم در بورس

در حقیقت، منظور از تک سهم شدن در بورس این است که شخصی کل دارایی خود را بر روی یک سهام سرمایه گذاری می‌کند.

این یک واقعیت است، که شما نباید تمامی سرمایه خود را روی یک دارایی بگذارید حالا به چه دلیل؟

اگر شما همه دارایی خود را روی یک سهام شرکت سرمایه گذاری کنید، ممکن است آن شرکت به هر دلیلی گزارش بدی ارائه و یا مدتی بسته شود، که تا باز شدن نماد، سرمایه شما با نرخ تورم تحلیل میرود یا دارایی ای همانند طلا که به قیمت جهانی وابستگی زیادی دارد، در بازار جهانی شروع به ریزش کند در نهایت دارایی شما کاهش می یابد.

بورس کالا

بورس کالا بازاری است که کالاهای مختلفی در آن معامله می شود. بیشتر بازارهای کالاهای دنیا تجارت محصولات کشاورزی و سایر مواد خام (مانند گندم ، جو ، شکر ، ذرت ، پنبه ، کاکائو ، قهوه ، محصولات شیر ، شکم گوشت خوک ، روغن و فلزات) را انجام می دهند. معاملات شامل انواع مختلف قراردادهای مشتقه بر اساس این کالاها است ، مانند اوراق بهادار ، معاملات آتی و اختیارات و همچنین معاملات بورس.

بورس کالا ایران

خوب است بدانید که بورس کالا ایران مناسب چه افرادی ست؟ بورس کالا ایران مناسب افرادی است که قصد دارند از نوسانات مواد خوام استفاده کنند. در بورس کالا نوسانات کاذب وجود ندارد و با معامله در بورس کالا می‌تواند خود را از نوسانات کاذب دور کند.

بورس انرژی چیست؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید بورس انرژی دقیقا چیست؟ از بورس انرژی برای معاملات کالا‌‌های حامل انرژی مبنتی بر کالا استفاده می‌شود.

در بورس انرژی به عنوان چهارمین بورس در ایران مواردی زیر معامله می شود:

  • برق
  • گاز
  • ذغال سنگ
  • نفت

در این قسمت از آموزش بورس، در خدمت شما بودیم، امیدواریم مطلب برایتان مفید بوده باشد، برای آموزش دیگر قسمت های بورس به آدرس سایت استاد علیرضا محرابی مراجعه کرده و با خرید دوره آنلاین آموزش بورس به راحتی در این بازار کسب درامد کنید.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا