انرژی های جدید

راهنمای خرید مواد اولیه پلاستیک، انواع پلی اتیلن و پلی پروپیلن

شناخت ماهیت، خرید مواد اولیه پلاستیک (مواد پلیمری، پلی پروپیلن، پلی استایرن، پلی اتیلن، هایمپک، ABS و …) و راه اندازی خطوط تولید، بدون شک در زمره‌ی گام‌های ابتدایی در راستای تولید انواع پلاستیک‌ زیبا و جالب توجه قرار می‌گیرد. در واقع پیش از خرید مواد اولیه پلاستیک، اهمیت آگاهی و شناخت ویژگی‌های تمامی مواد پلیمری بسیار مهم خواهد بود تا بتوان بسته به نیاز صنعت، کاربری‌های مختلف و نیاز جامعه، به ساخت و تولید پلاستیک‌های مناسبی اقدام نمود. این اهمیت آنجایی بیشتر حس می‌شود که برای یک‌بار دیگر، چشم‌هایمان را با دقت بیشتری متمرکز کرده و مشاهده کنیم که استفاده از صنعت پلاستیک، چه در ساخت لوازم خانگی، تجاری و بیمارستانی و چه در ساخت بخش‌های مختلف بدنه و کابین خودرو و هواپیما، تا چه اندازه‌‌ای گسترده و وسیع شده است. حال باز هم با این سوال مواجه می‌شویم که هریک از مواد اولیه پلاستیک (پلی اتیلن، پلی استایرن، هایکمپ، ABS و…) دارای چه ویژگی‌های خاصی برای تولید انواع پلاستیک‌های متنوع هستند؟! پس با ما همراه باشید…

پلیمر ABS چیست؟!

یکی از پلیمرهای قابل دسترس در بحث خرید مواد اولیه پلاستیک، ABS می‌باشد که همواره در زمره‌ی پرکاربردترین پلیمرها قرار دارد. ABS  از سه ریزجزء منومری متفاوت:

·         «بوتادین= عامل افزایش میزان سفتی و سختی و استحکام حداکثری پلاستیک در مقابل فشارهای وارده»

·         «استایرن= عامل انعطاف و فرم پذیری»

·         و «آکریلو نیتریل= عامل افزایش مقاومت پلاستیک ای بی اس در برابر حرارت و واکنش‌های شیمیایی مختلف»

تشکیل شده است و در انواع صنایع و کاربری‌ها، دارای کاربردهای گسترده‌ای می‌باشد. از جمله مزایای ABS می‌توان به: قابلیت بازیافت مجدد، مقرون به صرفه بودن، عدم تغییر شکل و اندازه، سفتی قابل قبول، امکان استفاده از آن به عنوان عایق برق، قابلیت انجام جوشکاری روی آن، رنگ پذیری بالا و… اشاره نمود. از این پلیمر در ساخت تجهیزات آب و فاضلاب، برخی اجزای خودرو، انواع باکس‌ها و لوازم پلاستیکی، اتصالات فلکسیبل و منعطف، ظروف پلاستیکی، تجهیزات صنعتی و … استفاده می‌شود.انواع گریدهای ABS  عبارتند از ABS SD۰۱۵۰ پتروشیمی تبریز – ABS N۷۰پتروشیمی گلپایگان – ABS ۱۰۴۱۵ – ABS ۱۰۴۱۷و ABS N۵۰  پتروشیمی گلپایگان

پلی استایرن

پلی استایرن‌ها عمدتاَ به سه دسته با قابلیت مقاومت بالا، پلی استایرن معمولی و همچنین مدل انبساطی، قابل تقسیم می‌باشند. بد نیست بدانید که پلی استایرن‌ها گونه‌ای از پلیمرها به شمار می‌روند که معطر است و از مونومرهای استایرن‌ تشکیل شده‌اند. پلی استایرن معمولی مقداری خاصیت شکنندگی در خود دارد و به همین دلیل است که با اضافه کردن مواد پلیمری همچون پلی بوتادین، همواره سعی در ساخت یک ماده اولیه پلاستیک قدرتمند وجود داشته است. در نهایت، همین پلی بوتادین اضافه شده به پلی استایرن معمولی( با گرید GPPS ۱۵۴۰  و نام عمومی کریستال)، منجر به ساخت پلی استایرن مقاوم یا هایمپک ( با گرید HIPS ۷۲۴۰ و نام عمومی هایمپک )خواهد شد. کریستال GPPS۱۵۴۰  و هایمپک GPPS۷۲۴۰  هر دو تولید پتروشیمی تبریز هستند .

ورق‌های هایمپک

راهنمای خرید مواد اولیه پلاستیک، انواع پلی اتیلن و پلی پروپیلن

پیش از شروع پروسه‌ی خرید مواد اولیه پلاستیک، بایستی بدانید که پلاستیک هایمپک با نام تجاری با نام اختصاری high-impact polystyrene) HIPS)، یکی از زیرمجموعه‌های پلی استایرن محسوب می‌شود که دارای انعطاف پذیری بسیار ویژه‌، مقاومت بسیار بیشتر و البته حجم محبوبیت گسترده‌ای است. از ورق هایمپک در موارد مختلف صنعتی همچون: ساخت شابلون و لوازم منعطف، لوزام ورشی، انواع اسباب بازی کودکان، قابلیت استفاده به عنوان عایق صوتی و حرارتی، بدنه لوازم خانگی، تولید ظروف مقاوم و… استفاده می‌شود. به طور کلی پلاستیک‌های هایمپک، به دلیل تلفیق شدن با دیگر عناصر پلیمری، در مقابل ضربه بسیار مقاوم هستند.

پلی اتیلن و دنیایی از کارایی

پلی اتیلن‌ها را شاید به جرئت بتوان به عنوان پرکاربردترین گونه مواد پلیمری به شمار آورد که به واسطه‌ی استحکام کششی بسیار زیاد و نیروی کششی قوی بین مولکولی خود، نقش عمده‌ای را در ساخت تجهیزات صنعتی و تولیدی مختلف ایفا می‌نماید. انواع پلی اتیلن‌ها را می‌توان در دو دسته سبک و سنگین تقسیم بندی نمود؛ بدین جهت که پلی اتیلن سبک (LDPE) متشکل از ساختار زنجیر مانند طولانی اتم‌های کربن هستند، و با گریدهای (LLDPE ۲۰۹-LLD۲۰۹-LLD۰۰۷۵- LLDE۲۱۰۲) قابل عرضه هستند  اما پلی اتیلن‌های سنگین (HDPE) دارای زنجیره‌ پلمیری بدون شاخه می‌باشند که با گریدهای (HDPE EX۳-HDPE EX۵- HDPE ۰۰۳۵- HDPEBL۳-HDPE۵۲۵۱۸- HDPE۶۲N۰۷-HDPE CRP۱۰۰-HDPE۷۰۰۰F- قابل عرضه هستند .

بد نیست بدانید که پلی اتیلن‌ها با کدهای بسیار گسترده‌ای (پلی استر، پلی اتیلن سنگین ۰۰۳۵، PE۱۰۰ و …) در بازار خرید مواد اولیه پلاستیک قابل دسترسی هستند و در صنایع مختلفی همچون: انواع لوله‌های انتقال آب و فاضلاب( با گریدهای HDPE EX۳-HDPE CRP۱۰۰-HDPE EX۵)، صنایع نساجی و رنگ‌رزی، تولید نایلکس و نایلون(با گریدهای ۲۰۹-۰۲۰-۰۰۷۵-۷۰۰۰F-۲۱۰۱-۵۱۱۰-۱۹۲۲)، ظروف پلی اتیلنی(با گریدهای BL۳-۰۰۳۵-EX۵-۵۲۵۱۸-۶۲N۰۷-)، تولید بطری‌ها و قوطی‌های پلاستیکی، ظروف تزریقی( با گریدهای ۵۲۵۱۸-۶۲N۰۷- ۵۰۳۰)، تانکرهای ذخیره و انتقال آب(گرید ۳۸۴۰)، کاورهای پلاستیکی و … کاربرد دارند. پلی اتیلن‌ها به شکل‌ها و فرم‌های مختلفی چون: ترموپلاستیک، الیاف، لوله، فیلم و … در دسترس قرار دارند و دمای ذوب آن‌ها در حدود ۱۲۰–۱۳۰ درجه سانتیگراد می‌باشد.

پلی پروپیلن ها و مزایای متفاوت

پلی پروپیلن‌ یکی دیگر از مواد پلیمری قدرتمند و پرکاربرد است که دارای مزایای متنوعی است و به واسطه‌ی همین مزایای گسترده است که به انتخاب نهایی بسیاری از صاحبان صنایع تبدیل شده است. از جمله‌ی این مزایا می‌توان به:

·         انعطاف پذیری بسیار قابل قبول

·         قابلیت استفاده از پلی پروپیلن در ساخت انواع لوازم خانگی، تجهیزات صنعتی و تولیدی و دستگاه‌های فضای درمانی و سلامت

·         قیمت بسیار مناسب در مقایسه با طیف گسترده‌ای از مواد پلیمری ساخت پلاستیک

·         جایگزین مناسب برای دیگر مواد پلیمری؛ برای ساخت و تولید در ابعاد و ویژگی‌های متنوع

·         وزن بسیار سبک و مناسب

·         خواص متنوع شیمیایی و فیزیکی

و … اشاره نمود. پلی پروپیلن در واقع نوعی بسپار گرمانرم است که در کارایی‌های مختلفی هم‌چون: فیلم و ورق، انواع قالب گیری تزریقی و دمشی، نساجی و رنگرزی، تجهیزات پزشکی، درمانی و آزمایشگاهی، ساخت انواع لوله و اتصالات، تجهیزات صنعتی، اجزاء ساختمانی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.بطور کلی پلی پروپیلن ها به دو دسته همو پلیمر (با درجه روانروی بالا) و کوپلیمر با درجه روانروی پایین تقسیم بندی میشوند  .

انواع گریدهای پلی پروپیلن عبارتند از PPZ۳۰S- PPC۳۰S- PP۵۱۰L- PP۵۵۰J-PP۵۲R-PP۴۴۰L-PP۴۴۰G-PPMR۲۳۰- PPZR۲۳۰-PPRP۳۴۰-PPRP۳۴۵- PPR۲۰۰

معمولا پلی پروپیلن های MFIبالا نساجی بود و پلی پروپیلن های MFIپایین شیمیایی محسوب میشوند.

در کل مواد اولیه پلاستیک در سه دسته پلی اتیلن (سبک و سنگین ) –پلی پروپیلن (همو پلیمر و کوپلیمر ) و پلی استایرن ( معمولی و مقاوم) دسته بندی میشوند .

پلاستو ایران و تأکید بر کیفیت، کیفیت و کیفیت!

راهنمای خرید مواد اولیه پلاستیک، انواع پلی اتیلن و پلی پروپیلن

کارشناسان و مشاوران پلاستو ایران (plastoiran.com)، با تجربه‌ی ۱۳ سال حضور پرقدرت و باکیفیت در بازار خرید مواد اولیه پلاستیک ایران، آماده‌ی ارائه‌ انواع مشاوره و خدمات در صنعت مواد اولیه پلاستیک (مواد پلیمری، پلی پروپیلن، پلی استایرن، پلی اتیلن، هایمپک، مواد ABS و …) بوده و همواره در مسیر افزایش کیفیت محصولات و کسب رضایت مشتریان گام برداشته است. به یاد داشته باشید که ما کیفیت را فریاد نمی‌زنیم… بلکه کیفیت را برایتان به ارمغان می‌آوریم.

جهت دریافت مشاوره رایگان در رابطه با خرید مواد اولیه پلاستیک و راه اندازی خطوط تولید، با کارشناسان زبده مجموعه پلاستو ایران تماس حاصل نمایید.

تلفن‌های تماس: ۸۸۷۵۶۶۹۲۰۲۱- – ۸۸۷۵۶۶۹۳ ۰۲۱-– ۰۹۱۲۷۶۹۶۰۰۵

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا